Нумеричко моделирање делова структуре летелице од вишеслојних композитних материјала у подручју геометријске нелинеарности
Numerical modeling of aircraft structural parts made of laminated composite materials in the area of geometrical nonlinear behavior
Author
Ilić, Ivana D.Mentor
Petrović, ZlatkoCommittee members
Stupar, SlobodanDinulović, Mirko

Simonović, Aleksandar
Stefanović, Zoran
Metadata
Show full item recordAbstract
Циљ истраживања је успостављање погодне нумеричке процедуре за одређивање
чврстоће и крутости главног стајног трапа Тактичке беспилотне летелице Пегаз.
Главни стајни трап је типа гибња израђеног од вишеслојних композитних
материјала, карбона и стакла, и представља један од најосетљивијих делова
летелице. За одређивање померања и расподеле напона у гибњу је коришћена
метода коначних елемената (МКЕ). Понашање гибња, под дејством оптерећења,
залази у област геометријски нелинеарних проблема и при моделирању је
коришћен нелинеарни тип анализе. Механичке карактеристике материјала који су
коришћени за израду гибња су одређене експериментално. Ради верификације
резултата добијених нумеричким путем гибањ је испитан експериментално.
Резултати померања као и чврстоћа добијени експерименталним путем су
упоређени са нумерички добијеним резултатима и постигнуто је добро слагање.
Радом је успостављен поуздан и ефикасан нумерички приступ прорачуна
структуралних елемената израђених од композита чије п...онашање улази у
подручје геометријске нелинеарности.
The goal of this research is to establish a suitable numerical procedure, for determining
the strength and stiffness of the main landing gear, of the Tactical unmanned aerial
vehicle, Pegaz. The main landing gear is of the leaf spring type and is made of layers of
Carbon and Glass composite materials, and represents one of the most sensitive parts of
UAV. For determining displacement and stress distribution in the leaf spring, the Finite
Element analysis (FEA) was performed. Leaf spring behavior is geometrically
nonlinear; therefore a nonlinear type of analysis was performed. Mechanical properties
of the composite materials used for the leaf spring was experimentally determined. To
verify the numerical results, experimental tests on leaf spring were performed.
Experimental results of displacement and strength were compared with the numerical
results, and a strong correlation was found. This work establishes a reliable and
effective numerical approach for the calculation of structural e...lements made from a
composite material, whose behavior is geometrically nonlinear.