Razvoj metodologije za eksperimentalnu i numeričku procenu integriteta nosećih delova vagonske konstrukcije izloženih cikličnom dinamičkom opterećenju
Author
Milovanović, VladimirMentor
Jovičić, Gordana
Committee members
Slavković, RadovanŽivković, Miroslav
Burzić, Zijah
Bogdanović, Gordana
Metadata
Show full item recordAbstract
Iz inženjerske prakse je poznato da su vagonske čelične konstrukcije tokom
eksploatacije izložene složenim kombinovanim opterećenjima. Modernizacijom pruga,
povećavanjem brzine kretanja, optimizacijom vagonskih konstrukcija, korišćenjem novih
materijala, stvoreni su veliki izazovi u oblasti vagonske industrije. Paralelno sa
povećanjem izazova, zahtevi u pogledu pouzdanosti i bezbednosti vagonskih konstrukcija
postajali su sve veći. Predmet proučavanja i cilj rada na ovoj disertaciji je razvoj pouzdane
metodologije za eksperimentalnu i numeričku procenu integriteta vagonskih konstrukcija
izloženih promenljivim dinamičkim opterećenjima.
Za potrebe procene integriteta delova vagonskih konstrukcija eksperimentalno su
određivane karakteristike konstrukcionih čelika i čelika koji su već bili u fazi
eksploatacije. Cilj ovih eksperimentalnih istraživanja je dobijanje dovoljnog broja podataka
o materijalima i geometriji kritičnih zona vagonskih konstrukcija. Sistematizacijom
dobijenih rezultata... i onih koji su već dostupni u raznim oblicima literature napravljena je
osnova za tumačenje rezultata dobijenih numeričkim proračunima.
Kao plod razvijene metodologije, na realnim primerima iz prakse, prikazan je postupak
procene integriteta nosećih delova rekonstruisane vagonske konstrukcije, koja je izložena
promenljivim zamornim opterećenjima. Na osnovu eksperimentalnih i numeričkih rezultata
izvršena je analiza postavljenog problema u skladu sa standardima u oblasti vagonskih
konstrukcija. Drugi primer predstavlja procenu preostalog radnog veka, određivanje broja
ciklusa do otkaza kritičnih zona nosećih delova vagonske konstrukcije na osnovu
eksperimentalno dobijenih podataka i numeričkih rezultata proračuna.
Korišćenje razvijene metodologije na konkretnim primerima i njena verifikacija u
praksi, dovodi do znatne uštede pri veoma skupim ispitivanjima različitih prototipova
vagona. Praktična primena razvijene metodologije u budućnosti bi mogla ostvariti pozitivan
uticaj u oblasti vagonske industrije.
It is well known from the engineering experience that, during exploitation, steel structures of
wagons are exposed to the complex combined loads. Modernization of rails by increasing the velocity,
optimization of the wagon structures, using new materials, created great challenges in the field of
wagon industry. Together with increasing challenges, the requirements in terms of reliability and
safety of the wagon structure have increased as well. The subject of studying and purpose of this thesis
is to develop a reliable methodology for the experimental and numerical evaluation of the integrity of
the wagon structures exposed to the alternating dynamic loads.
For the purpose of integrity estimation of the wagon parts, the characteristics of structural steel
and steel in the phase of exploitation have been experimentally determined. The aim of this
experimental research is to obtain sufficient data on materials and geometry relating to the critical
zones of the wagon structures. Systemati...zation of the obtained results and those that are already
available in various forms of literature enabled forming the basis for the interpretation of the results of
the numerical calculations.
As a result of the developed methodology, the procedure of assessment of the integrity of loadbearing
parts of the reconstructed wagon structure exposed to fatigue loads, is presented on the real
examples in practice. The analysis of a problem was performed in accordance with the standards in the
field of the wagon industry and based on the experimental and numerical results. Another example
presents the remaining service life assessment, determination of the number of cycles to failure of
critical load-bearing parts of the wagon structure according to the experimental data and numerical
calculation results.
Using of the developed methodology on concrete examples and its verification in practice lead to
the significant savings in the very expensive tests of different prototypes of the wagon. Practical
application of the developed methodology in the future could have a positive impact in the field of the
wagon industry.