Razvoj metodologije marketinških istraživanja na Internetu
Development of methodology for online marketing research
Author
Ljepava, Nikolina N.Mentor
Janičić, Radmila
Committee members
Štavljanin, Velimir
Radojičić, Zoran

Bogdanović, Zorica

Gligorijević, Mirjana

Metadata
Show full item recordAbstract
Informacione tehnologije i Internet doneli su nove pristupe u marketingu i integrisanim
komunikacijama, ostvarivši uticaj skoro na sve marketinške koncepte i alate. U eri digitalnih
komunikacija kvalitativne i kvantitativne istraživačke metode rapidno se prenose u okruženje na
Internetu, neodvojivo otvarajući ne samo novo polje istraživanja, već i čitav niz metodoloških
pitanja vezanih za koncipiranje, planiranje i implementaciju kvalitativnih i kvantitativnih
marketinških istraživanja na Internetu.
Doktorska disertacija “Razvoj metodologije marketinških istraživanja na Internetu” za centralni
predmet istraživanja ima metodologiju i praksu marketinških istraživanja na Internetu, uz
proveru i uvođenje novog pristupa i metoda u istraživanjima u oblasti marketinga i
komunikacija. Literaturno istraživanje u okviru disertacije obuhvata detaljnu analizu i
sistematizaciju postojećih znanja u oblasti kvalitativnih i kvantitativnih metoda marketinških
istraživanja u onlajn okruženju, identifika...ciju prednosti i ograničenja u odnosu na klasične
istraživačke metodologije, kao i analizu problema sa kojima se istraživači susreću prilikom
koncipiranja i implementacije istraživanja na Internetu.
U disertaciji su detaljno obrađene psihosocijalne karakteristike i razmatrana motivacija
potencijalnih učesnika u istraživanjima na Internetu. Dat je specifičan osvrt na učesnike
agencijskih onlajn panela i analizirane su različite metode i problematike uzorkovanja,
reprezentativnosti uzorka i regrutovanja učesnika u istraživanju. Detaljno su obrađene prednosti i
mane istraživanja koja se vrše putem agencijskih onlajn panela, analizirani su i softveri koji se
koriste za kreiranje i analizu upitnika na Internetu, a uz sagledavanje trenutnih globalnih
trendova i praktičnih primera u ovoj oblasti, izvršena je i analiza prakse i ponude marketinških
istraživanja na Internetu u Srbiji i regionu.
Praktični deo doktorske disertacije usmeren je na razvoj sveobuhvatnog modela metodološkog
unapređenja procesa istraživanja, kroz integrisani pristup procesima osmišljavanja, planiranja i
implementacije istraživanja na Internetu. Pri razvoju nove metodologije obuhvaćeni su kako
tehnološki, tako i metodološki aspekti sprovođenja istraživanja na Internetu i uzete u obzir
psihosocijalne i demografske karakteristike učesnika istraživanja.
Information Technologies and Internet introduced the new principles into marketing and
integrated communications, influencing almost all marketing concepts and tools. In the era of the
digital communications, both qualitative and quantitative research methods are rapidly
transferring into new Internet environment, immanently opening a new field of research, as well
as number of methodological questions related to design, planning and implementation of
Internet-based qualitative and quantitative marketing research.
Central research topic of the doctoral dissertation “Development of Methodology for Online
Marketing Research” is methodology and practice of Internet-based marketing research,
accompanied with testing and introduction of new approach and methodology in the the fields of
online marketing and communications research. The literature research presents in-depth
analysis and systematization of existing knowledge in the field of online-based qualitative and
quantitative marketing r...esearch methods, identification of advantages and limitations in
comparison to traditional methods, as well as the analysis of the problems researchers are facing
within design and implementation of the Internet-based research.
Psychosocial characteristics and motivation of prospective participants in online marketing
research is additionally analyzed. A specific overview of the online panel participants has been
provided; various methods and problems related to sampling procedures, sample representativity
and research participant recruitment have been analyzed. Advantages and disadvantages of the
agency online panel research have been subject of the in-depth analysis, and various software
solutions used for construction and analysis of the online surveys have been examined. Analysis
of practice and range of online marketing research in Serbia and the region has been executed,
bearing in mind global trends and practical examples in this area.
Practical element of the doctoral dissertation is oriented towards creation of the comprehensive
model of methodological advancement of the research process, using integrated approach to the
processes of design, planning and implementation of the online research. Development of the
new methodology integrated technological and methodological aspects of online survey
implementation and took into account psychosocial and demographic characteristics of the
respondents.