Стратешко-маркетиншки модел позиционирања и брендирања Републике Србије
Strateško-marketinški model pozicioniranja i brendiranja Republike Srbije
Author
Пећић, Милутин
Mentor
Jakić, BranislavCommittee members
Andrejić, Marko
Minić, Svetomir
Vukajlović, Đurđica

Virijević Jovanović, Saša
Jakić, Branislav
Metadata
Show full item recordAbstract
Бренд и брендирање у данашњим оквирима представља једну од најзначајнијих маркетиншких активности. Позиционирањем бренда у главама потрошача обавља се психичка куповина производа/услуга још пре него што је извршена стварна физичка куповина. Брендом се организације одвајају од конкуренције и упућују на супериорност производа и услуга. Како се позиционирају производи и услуге на националном нивоу, тако се позиционирају и националне економије. Поједини брендови који долазе из различитих држава упућују на квалитет и одређују куповину. У раду је представљена емпиријска студија на узорку од 181-не организације. Резултати су показали да иако се спроводе маркетиншке активности на позиционирању производа/услуга, ипак то није у довољној мери. Такође је високо оцењен значај образовања за позиционирање бренда, међутим испод просечно је оцењена позиције производа и услуга српских проивода на међународном тржишту. Резултати су показали да се значајно разликују маркетиншке и активности брендирања у о...рганизацијама које су различите величине, дужине пословања, регистрације и нивоа пословања. Висока оцена значаја образовања за позицонирање бренда и ниска оцена позиционирања српских производа на међународном тржишту дата је без обира на карактеристике предузећа. На основу резултата теоријског и емпириског истраживања постављен је модел позиционирања и брендирања Републике Србије. Модел полази од активности и индикатора на нивоу пословних јединица организација, затим активности и индикатора привредних субјеката, привредних грана и на крају националних економија. У оквиру ових нивоа представљене активности треба поступно да воде препознатљивости националног бренда појединих привредних грана.
Brend i brendiranje u današnjim okvirima predstavlja jednu od najznačajnijih marketinških aktivnosti. Pozicioniranjem brenda u glavama potrošača obavlja se psihička kupovina proizvoda/usluga još pre nego što je izvršena stvarna fizička kupovina. Brendom se organizacije odvajaju od konkurencije i upućuju na superiornost proizvoda i usluga. Kako se pozicioniraju proizvodi i usluge na nacionalnom nivou, tako se pozicioniraju i nacionalne ekonomije. Pojedini brendovi koji dolaze iz različitih država upućuju na kvalitet i određuju kupovinu. U radu je predstavljena empirijska studija na uzorku od 181-ne organizacije. Rezultati su pokazali da iako se sprovode marketinške aktivnosti na pozicioniranju proizvoda/usluga, ipak to nije u dovoljnoj meri. Takođe je visoko ocenjen značaj obrazovanja za pozicioniranje brenda, međutim ispod prosečno je ocenjena pozicije proizvoda i usluga srpskih proivoda na međunarodnom tržištu. Rezultati su pokazali da se značajno razlikuju marketinške i aktivnosti br...endiranja u organizacijama koje su različite veličine, dužine poslovanja, registracije i nivoa poslovanja. Visoka ocena značaja obrazovanja za poziconiranje brenda i niska ocena pozicioniranja srpskih proizvoda na međunarodnom tržištu data je bez obira na karakteristike preduzeća. Na osnovu rezultata teorijskog i empiriskog istraživanja postavljen je model pozicioniranja i brendiranja Republike Srbije. Model polazi od aktivnosti i indikatora na nivou poslovnih jedinica organizacija, zatim aktivnosti i indikatora privrednih subjekata, privrednih grana i na kraju nacionalnih ekonomija. U okviru ovih nivoa predstavljene aktivnosti treba postupno da vode prepoznatljivosti nacionalnog brenda pojedinih privrednih grana.