Oрганизациона култура као фактор раста и развоја привредног друштва
Organizaciona kultura kao faktor rasta i razvoja privrednog društva
Author
Гаврић, ГорданаMentor
Brzaković, Miodrag
Committee members
Čukanović-Karavidić, Marija
Brzaković, Miodrag

Vukajlović, Đurđica

Novaković, Srđan
Kirin, Snežana

Metadata
Show full item recordAbstract
Двадесет и први век обележен је брзином промена која ће се у будућности тек повећавати. Тренутак када промене у окружењу учине бизнис превазиђеним, привредно друштво запада у тешкоће и брзо из успешног прераста у неуспешно. Да би опстало и сачувалo конкурентност потребно је да промене које се догађају на тржишту испрати и променама своје организационе културе. Важан задатак савремених руководилаца постао је развој образца понашања који ће повећати способност привредног друштва да се успешно уклопи у нов тржишни и пословни амбијент. Носиоци свих промена у организацији су људи, па је неопходно да сви запослени схвате да је трансформација, као базична квалитативна промена, од суштинског значаја за повећање конкурентности предузећа. При томе, лична промена и развој представљају основни “градивни блок” трансформације предузећа. Неопходно је савладати отпор променама код појединаца, што захтева доста толеранције, подршке и разумевања менаџмента. Промена организационе културе постала је н...ужност, јер утиче на све аспекте пословања организације и тако представља моћну алатку у остваривању резултата привредног друштва. Да би привредно друштво било успешно мора се радити на креирању организационе културе безиране на вредностима које су одговарајуће околностима у којима организација послује. Према моделу Денисона, на основу кога је спроведено истраживање за овај рад, одговарајућа организациона култура подразумева избалансираност четири фактора: мисије, конзистенције у раду, укључивања запослених и адаптибилности. Привредна друштва која своју будућност виде у затварању и не прихватању промена, окренути прошлости, немају шансе да буду конкурентна нити престижна на светском тржишту. Кључне речи: организациона култура, привредно друштво, промена, запослени
Dvadeset i prvi vek obeležen je brzinom promena koja će se u budućnosti tek povećavati. Trenutak kada promene u okruženju učine biznis prevaziđenim, privredno društvo zapada u teškoće i brzo iz uspešnog prerasta u neuspešno. Da bi opstalo i sačuvalo konkurentnost potrebno je da promene koje se događaju na tržištu isprati i promenama svoje organizacione kulture. Važan zadatak savremenih rukovodilaca postao je razvoj obrazca ponašanja koji će povećati sposobnost privrednog društva da se uspešno uklopi u nov tržišni i poslovni ambijent. Nosioci svih promena u organizaciji su ljudi, pa je neophodno da svi zaposleni shvate da je transformacija, kao bazična kvalitativna promena, od suštinskog značaja za povećanje konkurentnosti preduzeća. Pri tome, lična promena i razvoj predstavljaju osnovni “gradivni blok” transformacije preduzeća. Neophodno je savladati otpor promenama kod pojedinaca, što zahteva dosta tolerancije, podrške i razumevanja menadžmenta. Promena organizacione kulture posta...la je nužnost, jer utiče na sve aspekte poslovanja organizacije i tako predstavlja moćnu alatku u ostvarivanju rezultata privrednog društva. Da bi privredno društvo bilo uspešno mora se raditi na kreiranju organizacione kulture bezirane na vrednostima koje su odgovarajuće okolnostima u kojima organizacija posluje. Prema modelu Denisona, na osnovu koga je sprovedeno istraživanje za ovaj rad, odgovarajuća organizaciona kultura podrazumeva izbalansiranost četiri faktora: misije, konzistencije u radu, uključivanja zaposlenih i adaptibilnosti. Privredna društva koja svoju budućnost vide u zatvaranju i ne prihvatanju promena, okrenuti prošlosti, nemaju šanse da budu konkurentna niti prestižna na svetskom tržištu. Ključne reči: organizaciona kultura, privredno društvo, promena, zaposleni