Приказ основних података о дисертацији

Validation of habituation principle within the method of adaptive stimulation

dc.contributor.advisorKnežević, Goran
dc.contributor.otherOpačić, Goran
dc.contributor.otherKović, Vanja
dc.contributor.otherDimitrijević, Bojana
dc.creatorMijović, Dragan B.
dc.date.accessioned2016-10-10T06:32:08Z
dc.date.available2016-10-10T06:32:08Z
dc.date.available2020-07-03T10:06:05Z
dc.date.issued2016-09-06
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3928
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6723
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13217/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:13302/bdef:Izvestaj/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=48242703
dc.description.abstractСваки напредак у правцу поузданог откривања лажи више је него добродошао - имајући у виду да је, у развојном и функционалном смислу, лагање значајан когнитивни процес, са потенцијално веома битним практичним последицама како на личном, тако и на опште друштвеном плану. С обзиром да су индикатори лагања посредни, закључке у вези са овом појавом најчешће доносимо на основу мерења емоционалне реактивности - побуђеног стања организма које настаје као психофизиолошки одговор на свесну лаж. Досадашња мерења емоционалне реактивности у условима лагања показују да њихова поузданост варира услед недовољне контроле експерименталне ситуације. Наиме, приступ мерењу који је до сада коришћен за истраживања на ову тему, није у стању да у потпуности реши проблем утицаја високог когнитивног оптерећења у реалним ситуацијама лагања на повећану реактивност испитаника. У реалној ситуацији лагања, испитаник је углавном преплављен стресом без обзира на кривицу; из истог разлога, сваки стимулус у тесту, и онај који је у вези са лагањем и онај који то није, у одређеној мери доводи до реакције испитаника. Други значајан извор проблема у класичним мерењима ове врсте јесте дужина интерстимулусног интервала задавања и мерења стимулуса (15 - 25 секунди). Ово време далеко превазилази време когнитивне обраде презентованих дражи и ствара услове за њихову додатну спонтану когнитивну обраду, која је изван контроле испитивача и директно утиче на резултате мерења. Дугачак интерстимулусни интервал пружа и реалну могућности за коришћење противмера од стране испитаника. Из ових разлога, у неким мерењима не може се са сигурношћу закључити шта је узрок измерене реакције: да ли је она и у којој мери последица излагања релевантне тестовне дражи или је последица искривљавања и обрађивања садржаја те дражи на неконтролисан начин. Оваква неселективна и неконтролисана реактивност испитаника осим што усложњава, отежава и понекад онемогућава тумачење добијених реакција, доводи и до наглашавања субјективног фактора у мерењу реактивности у условима лагања. Посебан проблем потиче од субјективног карактера процеса задавања тестова - дражи се задају непосредно од стране испитивача, без објективне могућности за контролом уношења његових емоционалних стања у тај процес, што доводи у сумњу могућност понављања мерења под истоветним условима...sr
dc.description.abstractAny progress towards reliable lie detection is more than welcome, bearing in mind that lying is a significant cognitive process, both developmentally and functionally, with potentially very important practical consequences, both on personal and on general social level. Given that the indicators of lying are indirect, conclusions regarding this phenomenon are most often reached by measuring emotional reactivity – the excited state of the body that occurs as a psychophysiological response to a conscious lie. Previous measurements of emotional reactivity during lying indicate that their reliability varies due to insufficient control of the experimental situation. The approach to measurement that has so far been used for research on this subject is not able to fully solve the problem of impact of high cognitive load in real situations of lying to the increased reactivity of respondents. In a real situation of lying, the respondent is mostly overwhelmed by stress, regardless of guilt; for the same reason, any stimulus in the test, be it associated with lying or not, leads to the respondent’s reaction to a certain extent. Another significant source of problems in conventional measurements of this type is the length of interstimulus interval of giving and measuring the stimulus (15-25 seconds). This time by far exceeds the cognitive processing time of presented stimuli and creates conditions for their additional spontaneous cognitive processing which is beyond the control of the examiner and which directly affects measurement results. A long interstimulus interval also provides real possibility for the use of countermeasures by the respondent. For these reasons, in some measurements it cannot be concluded with certainty what caused the measured reaction: whether it is the result of exposure of test stimulus and to what extent, or it is the consequence of distorting and processing the content of that stimulus in an uncontrolled manner. Such indiscriminate and uncontrolled reactivity of respondents not only complicates, hinders and prevents interpretation of reactions, but also leads to emphasizing the subjective factor in measuring reactivity during lying. A particular problem arises from the subjective nature of the process of administering tests - stimuli are given directly by the examiner, without objective opportunity to control introduction of the examiner’s emotional states into this process, which raises doubts about the possibility of repeated measurements under the same conditions...en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectлагањеsr
dc.subjectlyingen
dc.subjectоткривање лажиsr
dc.subjectмерење емоционалне реактивностиsr
dc.subjectфизиолошки параметри лагањаsr
dc.subjectкогнитивни аспекти лагањаsr
dc.subjectтест прикривених информацијаsr
dc.subjectоријентациони рефлексsr
dc.subjectхабитуацијаsr
dc.subjectметода адаптивне стимулацијеsr
dc.subjectlie detectionen
dc.subjectmeasuring emotional reactivityen
dc.subjectphysiological parameters of lyingen
dc.subjectcognitive aspects of lyingen
dc.subjectconcealed information testen
dc.subjectorienting reflexen
dc.subjecthabituationen
dc.subjectadaptive stimulation methoden
dc.titleВалидација принципа хабитуације у методи адаптивне стимулацијеsr
dc.titleValidation of habituation principle within the method of adaptive stimulationen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractКнежевић, Горан; Ковић, Вања; Димитријевић, Бојана; Опачић, Горан; Мијовић, Драган Б.; Validacija principa habituacije u metodi adaptivne stimulacije;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/27958/Disertacija4899.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/27958/Disertacija4899.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/27959/IzvestajKomisije4899.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/27959/IzvestajKomisije4899.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_6723


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији