Валидација принципа хабитуације у методи адаптивне стимулације
Validation of habituation principle within the method of adaptive stimulation
Author
Mijović, Dragan B.
Mentor
Knežević, Goran
Committee members
Opačić, Goran
Ković, Vanja

Dimitrijević, Bojana
Metadata
Show full item recordAbstract
Сваки напредак у правцу поузданог откривања лажи више је него добродошао -
имајући у виду да је, у развојном и функционалном смислу, лагање значајан
когнитивни процес, са потенцијално веома битним практичним последицама како
на личном, тако и на опште друштвеном плану. С обзиром да су индикатори
лагања посредни, закључке у вези са овом појавом најчешће доносимо на основу
мерења емоционалне реактивности - побуђеног стања организма које настаје као
психофизиолошки одговор на свесну лаж. Досадашња мерења емоционалне
реактивности у условима лагања показују да њихова поузданост варира услед
недовољне контроле експерименталне ситуације. Наиме, приступ мерењу који је
до сада коришћен за истраживања на ову тему, није у стању да у потпуности реши
проблем утицаја високог когнитивног оптерећења у реалним ситуацијама лагања
на повећану реактивност испитаника. У реалној ситуацији лагања, испитаник је
углавном преплављен стресом без обзира на кривицу; из истог разлога, сваки
стимулус у тесту, и онај... који је у вези са лагањем и онај који то није, у одређеној
мери доводи до реакције испитаника. Други значајан извор проблема у класичним
мерењима ове врсте јесте дужина интерстимулусног интервала задавања и мерења
стимулуса (15 - 25 секунди). Ово време далеко превазилази време когнитивне
обраде презентованих дражи и ствара услове за њихову додатну спонтану
когнитивну обраду, која је изван контроле испитивача и директно утиче на
резултате мерења. Дугачак интерстимулусни интервал пружа и реалну
могућности за коришћење противмера од стране испитаника. Из ових разлога, у
неким мерењима не може се са сигурношћу закључити шта је узрок измерене
реакције: да ли је она и у којој мери последица излагања релевантне тестовне
дражи или је последица искривљавања и обрађивања садржаја те дражи на
неконтролисан начин.
Оваква неселективна и неконтролисана реактивност испитаника осим што
усложњава, отежава и понекад онемогућава тумачење добијених реакција, доводи
и до наглашавања субјективног фактора у мерењу реактивности у условима
лагања. Посебан проблем потиче од субјективног карактера процеса задавања
тестова - дражи се задају непосредно од стране испитивача, без објективне
могућности за контролом уношења његових емоционалних стања у тај процес,
што доводи у сумњу могућност понављања мерења под истоветним условима...
Any progress towards reliable lie detection is more than welcome, bearing in
mind that lying is a significant cognitive process, both developmentally and functionally,
with potentially very important practical consequences, both on personal and on general
social level. Given that the indicators of lying are indirect, conclusions regarding this
phenomenon are most often reached by measuring emotional reactivity – the excited
state of the body that occurs as a psychophysiological response to a conscious lie.
Previous measurements of emotional reactivity during lying indicate that their reliability
varies due to insufficient control of the experimental situation. The approach to
measurement that has so far been used for research on this subject is not able to fully
solve the problem of impact of high cognitive load in real situations of lying to the
increased reactivity of respondents. In a real situation of lying, the respondent is mostly
overwhelmed by stress, regardless of guilt; for t...he same reason, any stimulus in the test,
be it associated with lying or not, leads to the respondent’s reaction to a certain extent.
Another significant source of problems in conventional measurements of this type is the
length of interstimulus interval of giving and measuring the stimulus (15-25 seconds).
This time by far exceeds the cognitive processing time of presented stimuli and creates
conditions for their additional spontaneous cognitive processing which is beyond the
control of the examiner and which directly affects measurement results. A long
interstimulus interval also provides real possibility for the use of countermeasures by
the respondent. For these reasons, in some measurements it cannot be concluded with
certainty what caused the measured reaction: whether it is the result of exposure of test
stimulus and to what extent, or it is the consequence of distorting and processing the
content of that stimulus in an uncontrolled manner.
Such indiscriminate and uncontrolled reactivity of respondents not only
complicates, hinders and prevents interpretation of reactions, but also leads to
emphasizing the subjective factor in measuring reactivity during lying. A particular
problem arises from the subjective nature of the process of administering tests - stimuli
are given directly by the examiner, without objective opportunity to control introduction
of the examiner’s emotional states into this process, which raises doubts about the
possibility of repeated measurements under the same conditions...