Show simple item record

Efikasnost primene elektronskog udžbenika u nastavi biologije u gimnaziji

dc.contributor.advisorMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherPurać (Pilipović), Jelena
dc.contributor.otherMiljanović, Tomka
dc.contributor.otherŽupanec, Vera
dc.contributor.otherGajić, Olivera
dc.contributor.otherRistić, Sonja
dc.creatorТерзић, Јованка
dc.date.accessioned2016-09-18T07:43:05Z
dc.date.available2016-09-18T07:43:05Z
dc.date.available2020-07-03T13:46:55Z
dc.date.issued2016-08-26
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija14624531382630.pdf?controlNumber=(BISIS)100896&fileName=14624531382630.pdf&id=5526&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/6534
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=100896&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractЗа потребе израде ове докторске дисертације најпре је направљен  интерактивни електронски уџбеник биологије за IV разред гимназије природно-математичког смера, а затим је анализирана ефикасност његове примене у односу на  традиционалну наставу. Педагошко истраживање је спроведено на узорку од 167 ученика (85 ученика у експерименталној и 82 ученика у контролној групи). Ученици Е групе су садржаје из наставне теме Основи молекуларне биологије у IV разреду гимназије реализовали применом интерактивног електронског уџбеника, индивидуалним обликом рада, док су ученици К група исте садржаје обрадила традиционалним наставним методама и фронталним обликом рада док су код куће учили из штампаног уџбеника. Експериментална и контролна  група су уједначене на почетку истраживања на основу успеха ученика из биологије на крају III. разреда гимназије и на основу резултата иницијалног теста. Након реализације наведене наставне теме ученици обе групе су радили финални тест, а након 75 дана ретест. Такође су спроведене анкете за ученике Е групе и професоре биологије који раде у гимназији о о примени електронског уџбеника у настави биологије. Након тога су статистички обрађени и  aнализирани резултати тестова и анкета. Ученици Е групе су остварили бољи успех на финалном тесту и ретесту од ученика К групе. Разлике у њиховом постигнућу на финалном тесту и ретесту (у корист Е групе) су статистички значајне како на појединачним когнитивним нивоима (познавање чињеница, разумевање појмова и примена знања), тако и на тестовима у целини. Резултати финалног теста су потврдили већу ефикасност наставе биологије уз примену електронског уџбеника у односу на традиционалну наставу. Резултати ретеста су потврдили већу трајност (квалитет) знања из биологије усвојеног применом електронског уџбеника у односу на знање стечено традиционалним метода рада. Веће постигнуће ученика Е групе на финалном тесту и ретесту у односу на ученике К групе је резултат примене електронског уџбеника и индивидуалног облика рада у настави биологије. Ученици Е групе и професори биологије који раде у гимназији су изнели  позитивне ставове о примени електронског уџбеника у настави биологије. То показује да они прихватају увођење иновативних модела рада у наставу. Веће постигнуће ученика Е групе на финалном тесту и ретесту у односу на ученике К групе као и позитивни ставови ученика и професора о примени електронског уџбеника у настави биологије у гимназији препоручују израду и коришћење електронских уџбеника урађених према важећим наставним програмима у настави биологије и других предмета.sr
dc.description.abstractZa potrebe izrade ove doktorske disertacije najpre je napravljen  interaktivni elektronski udžbenik biologije za IV razred gimnazije prirodno-matematičkog smera, a zatim je analizirana efikasnost njegove primene u odnosu na  tradicionalnu nastavu. Pedagoško istraživanje je sprovedeno na uzorku od 167 učenika (85 učenika u eksperimentalnoj i 82 učenika u kontrolnoj grupi). Učenici E grupe su sadržaje iz nastavne teme Osnovi molekularne biologije u IV razredu gimnazije realizovali primenom interaktivnog elektronskog udžbenika, individualnim oblikom rada, dok su učenici K grupa iste sadržaje obradila tradicionalnim nastavnim metodama i frontalnim oblikom rada dok su kod kuće učili iz štampanog udžbenika. Eksperimentalna i kontrolna  grupa su ujednačene na početku istraživanja na osnovu uspeha učenika iz biologije na kraju III. razreda gimnazije i na osnovu rezultata inicijalnog testa. Nakon realizacije navedene nastavne teme učenici obe grupe su radili finalni test, a nakon 75 dana retest. Takođe su sprovedene ankete za učenike E grupe i profesore biologije koji rade u gimnaziji o o primeni elektronskog udžbenika u nastavi biologije. Nakon toga su statistički obrađeni i  analizirani rezultati testova i anketa. Učenici E grupe su ostvarili bolji uspeh na finalnom testu i retestu od učenika K grupe. Razlike u njihovom postignuću na finalnom testu i retestu (u korist E grupe) su statistički značajne kako na pojedinačnim kognitivnim nivoima (poznavanje činjenica, razumevanje pojmova i primena znanja), tako i na testovima u celini. Rezultati finalnog testa su potvrdili veću efikasnost nastave biologije uz primenu elektronskog udžbenika u odnosu na tradicionalnu nastavu. Rezultati retesta su potvrdili veću trajnost (kvalitet) znanja iz biologije usvojenog primenom elektronskog udžbenika u odnosu na znanje stečeno tradicionalnim metoda rada. Veće postignuće učenika E grupe na finalnom testu i retestu u odnosu na učenike K grupe je rezultat primene elektronskog udžbenika i individualnog oblika rada u nastavi biologije. Učenici E grupe i profesori biologije koji rade u gimnaziji su izneli  pozitivne stavove o primeni elektronskog udžbenika u nastavi biologije. To pokazuje da oni prihvataju uvođenje inovativnih modela rada u nastavu. Veće postignuće učenika E grupe na finalnom testu i retestu u odnosu na učenike K grupe kao i pozitivni stavovi učenika i profesora o primeni elektronskog udžbenika u nastavi biologije u gimnaziji preporučuju izradu i korišćenje elektronskih udžbenika urađenih prema važećim nastavnim programima u nastavi biologije i drugih predmeta.sr
dc.description.abstractFor the use of the issue of this doctoral thesis was first developed an interactive electronic textbook for biology IV discharge gymnasium of the science stream, and  then analyzed the efficiency of its use in relation to traditional teaching. Pedagogical  research was conducted on a sample of 167 students (85 students in the experimental and 82 students in the control group). Students E groups are the content of teaching topics Fundamentals of molecular biology in the fourth grade of  high school r ealized by using an interactive electronic textbooks, individual form of work, while students K group of the same content processed by traditional teaching  methods and frontal form of work while at home learning from printed textbooks. Experimental and control groups were matched at baseline based on the success of students in biology at the end of III. year of high school, and based on the results of the initial test. Аfter the realization of that teaching topics the students of both groups were doing the final test, a retest after 75 days. They also conducted a survey of students E group and biology professors who work in the gymnasium of the implementation of electronic textbooks in teaching biology. After that, statistically  processed and analyzed the results of tests and surveys.  Students E group have achieved better results in the final test and retest students K group. The differences in their attainment of the final test and retest (in favor of group E) were statistically si gnificant both at the individual level cognitive (knowledge of facts, understanding the concepts and application of knowledge), and the tests as a whole. Results of the final test confirmed the greater efficiency of teaching biology with the use of electronic textbooks in comparison to traditional teaching. Retest results have confirmed high durability (quality) knowledge of biology adopted using the electronic textbook in relation to the knowledge gained by traditional methods. Higher student achi evement E group at the final test and retest compared to students in K group is a  result of implementation of electronic textbooks and individual forms of work in teaching biology. E group students and professors of biology who work in high school  are expressed  positive views on the implementation of electronic textbooks in teaching biology. This  shows that they accept the introduction of innovative models of work in the  classroom. Higher student achievement E group at the final test and retest compared  to students in K group and positive attitudes of students and teachers on the  implementation of electronic textbooks in teaching biology in high school suggests the design and use of electronic textbooks performed according to the current curriculum in teaching biology and other subjects.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Природно-математички факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectНастава биологијеsr
dc.subjectNastava biologijesr
dc.subjectinteractive electronic textbooken
dc.subjectmodern toolsen
dc.subjecttraditional teachingen
dc.subjecteffectiveness of teachingen
dc.subjectBiology classesen
dc.subjectгимназијаsr
dc.subjectпримена електронског уџбеникаsr
dc.subjectефикасност наставеsr
dc.subjectнастава биологијеsr
dc.subjectgimnazijasr
dc.subjectprimena elektronskog udžbenikasr
dc.subjectefikasnost nastavesr
dc.subjectnastava biologijesr
dc.titleЕфикасност примене електронског уџбеника у настави биологије у гимназијиsr
dc.titleEfikasnost primene elektronskog udžbenika u nastavi biologije u gimnazijisr
dc.titleEfficiency of electronic textbooks in Biology classes in grammar schoolsen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractМиљановић, Томка; Миљановић, Томка; Пураћ (Пилиповић), Јелена; Гајић, Оливера; Ристић, Соња; Жупанец, Вера; Terzić, Jovanka; Efikasnost primene elektronskog udžbenika u nastavi biologije u gimnaziji; Ефикасност примене електронског уджбеника у настави биологије у гимназији; Ефикасност примене електронског уджбеника у настави биологије у гимназији;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39018/Disertacija4521.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/39018/Disertacija4521.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_6534


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record