Васпитна функција основне школе
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Основно истраживачко питање овог рада усмерено је на испитивање и проучавање нивоа остварености васпитне функције основне школе. Анализирани су педагошки аспекти значајни за остваривање васпитне функције школе из угла научне литературе, законских оквира, наставних и ваннаставних активности и компетенција наставника у области васпитног рада. Резултати истраживања показују да је у пракси образовна функција школе знатно наглашенија од васпитне. Концепт васпитне функције основне школе није у довољној мери одређен и разрађен кроз циљеве и задатаке васпитања и образовања, тако да промене у програмским структурама, које теже развоју основне школе последњих година, често не обухватају и васпитне аспекте.
Разлози и препреке у остваривању васпитне функције основне школе су бројни, разноврсни и међусобно условљени. Они се налазе у сфери брзих друштвених промена, ерозији опште друштвених и моралних вредности и недовољној педагошкој утемељености васпитно образовног рада у основној школи. Још у...век доминирају методе и облици рада који су више усмерени на усвајање знања, вештина и навика, а мање на развој просоцијалних, моралних и хуманистичких вредности.
У емпиријском делу рада истраживање је усмерено на испитивање мишљења наставника, ученика и стручних сарадника о васпитној функцији школе. Испитаници су процењивали проблеме, домете и могућности остваривања васпитне функције основне школе. Посебна пажња је поклоњена њиховој самопроцени и начину на који наставници виде своју улогу, јер је лична перцепија и услов за евентуалне промене. Такође је било значајно проблем сагледати из угла ученика, јер нас то може упутити на сазнања њихових конкретних потреба ради проналажења начина њиховог задовољавања. Испитаници су углавном изражавали незадовољство постојећим стањем остваривања васпитних задатака, али су били спремни да говоре о мерама и предлозима за отклањање уочених слабости, што говори о спремности конкретних актера васпитно-образовног процеса да учествују у решавању проблема. Њихова партиципација може бити и одређујући фактор и кључни елемент за унапређење васпитне функције школе.
Вредности добијених резултата видимо пре свега у расветљавању праксе и откривању потенцијалних могућности за деловањем у области унапређивања васпитног рада у основној школи