Кумулативни ефекти експлоатације вишејезичних корпуса у настави страних језика
Cumulative effects of exploitation of multilingual corpora in second language teaching; Кумуляативный действия эксплуатации многоязычныя корпуса в обучения иностранныя языка
Author
Ristović, Zoran Ž.Mentor
Krstev, Cvetana
Committee members
Paunović, Zoran
Bodrič, Radmilo
Milivojević, Nataša
Utvić, Miloš

Metadata
Show full item recordAbstract
Рад описује иновативни пруступ настави, учењу и усвајању заснован на експлоатацији самостално формираног двојезичног српско-енглеског електронског корпуса. Наведени приступ се заснива на формирању двојезичног корпуса текстова на српском и енглеском језику, развоју метода експлоатације, и праћењу кумулативних ефеката на наставу, учење и усвајање енглеског као страног језика у основним школама, међутим предложени модел примењив је и на друге образовне нивое. Централни експлоатациони приступ у оквиру спроведеног лонгитудиналног истраживања заснован је на репертоару наменски развијених метода и техника експлоатације корпусног материјала у процесу наставе, учења и усвајања циљног страног језика. Унутаркорпусне и корпусно засноване продуктивне језичке активности се иницирају, спроводе, прикупљају и анализирају, у својим многобројним експлоатационим и комбинаторним варијантама током корпусно-подржаног трeтирања кључних морфолошких, синтаксичких и граматичких домена енглеског као страног језик...а. Контекстуално богат паралелизовани улазни језички садржај омогућава остваривање нелинеарног учења, а корпусно засновани језички задаци пружају окружење за епизодичне инстанце свесног и несвесног усвајања морфологије, синтаксе и граматике циљног страног језика. Рад обухвата мапирање теоријског подручја експлоатације корпуса у језичкој педагогији, припремне радње и опис поступка паралелизације, екcплоатацију корпуса, репертоар до сада развијених метода, регистроване кумулативне ефекте на наставу, учење и усвајање циљног страног језика, као и потенцијалне линије будућих унапређивања хибридног корпусно заснованог иновативног наставног модела. Предвиђање и спровођење поменутих унапређења постаје све оправданије захваљујући приметној тенденцији померања корпусно заснованих и корпусно подржаних истраживачких и експлоатационих захвата са периферије ка центру наставе страних језика али и модерне лингвистике уопште.
The paper describes innovative approach to language teaching, learning and acquisition based on exploitation of self-compiled bilingual Serbian-English electronic corpus. The approach is based on production of bilingual corpus of English-Serbian texts, development of exploitation methods, and tracing the cumulative effects on teaching, learning and acquisition of English as a second language in elementary schools, while the presented model is also applicable to other educational levels. Central exploitation approach within the longitudinal research paradigm is based on exploatation repertoire of methods and techniques in the process of teaching, learning and acquisition of the second langauage. Inter-corpus and corpus-based productive language activities are initiated, collected and analyzed, in their many exploitation and combinatory variants during the treatment of key morphological, syntactic and grammatical areas of English as a second language. Acquisition-rich paralleled input en...hances non-linear learning, and corpus-based tasks provide the teaching process with efficient episodes of conscious as well as incidental acquisition of morphology, syntax and grammar of English as a second language. The paper encompasses mapping the theoretical background of corpora exploitation in language pedagogy, pre-processing and the alignment process, exploitation of corpora, the repertoire of methods developed so far, observed cumulative effects on teaching, learning and acquisition of the second language, as well as potential lines of future improvements of the hybrid corpus-based innovative model. Predicting and implementing of improvements are becoming more viable thanks to the notable tendency of gradual moving of corpus-based and corpus-driven researches and exploitation from the periphery towards the center of second language teaching and modern linguistics in general.