Језичко-стилске одлике рекламно-пропагандног жанра у политичком дискурсу
Linguistic and stylistic features of the genre of advertising and propaganda in political discourse
Author
Slijepčević, Svetlana M.Mentor
Kovačević, Miloš
Committee members
Jovanović Simić, JelenaNikolić, Marina

Metadata
Show full item recordAbstract
Предмет овог истраживања су језичко-стилске одлике рекламно-
пропагандног жанра у оквиру политичког дискурса на материјалу српског језика.
Под рекламно-пропагандним жанром у политичком дискурсу подразумевамо
говорне, писане и друге симболичке манифестације изражавања мишљења и
ставова политичких актера у материјалима који се с јасним политичким циљем
користе у предизборним кампањама. Предизборне кампање представљају период
у ком се најинтензивније одвијају пропагандне активности политичких партија, те
се рекламно-пропагандни жанр профилише као репрезентативан жанр у оквиру
политичког дискурса.
У теоријском делу радa највише пажње посвећено је опису саме природе
политичког дискурса и његовог односа према другим дискурсима, указивању на
жанрове који се у оквиру њега развијају, утврђивању места рекламно-
пропагандног жанра у односу на друге жанрове, а затим су изнети и релевантни
закључци о рекламно-пропагандном жанру...
The subject of this research is linguistic and stylistic features of advertising and
propaganda genre within the political discourse in the Serbian language material. By
genre of advertising and propaganda within the political discourse we mean vocal,
textual and other symbolical manifestations of expressing opinions and attitudes of
political actors in materials used with clear political objective during election
campaigns. The election campaigns represent a period in which the election propaganda
of political parties is most intensely carried out, so genre of advertising and propaganda
is seen as a representative genre within the political discourse.
In the theoretical part of this study most attention is devoted to the description of
the very nature of the political discourse and its relation to other discourses, to pointing
to the genres developed within it, to establishing the position of genre of advertising and
propaganda in comparison to other ones. Finally, relevant conclusion...s relating to genre
of advertising and propaganda are presented...