Поетика динамичког идентитета у делима Милоша Црњанског
Poetics dynamic identity in Miloš Crnjanski's works: relationship of the traveloguesque-moristic and the dramatic towards the novelistic
Докторанд
Filipović, Dušica M.Ментор
Delić, JovanЧланови комисије
Raičević, GoranaPetrović, Predrag
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
У раду се бавимо проучавањем поетике Милоша Црњанког из угла
моделовања идентитета као динамичке и флуктуирајуће категорије у безмало
целом његовом опусу насталом у распону од скоро шест деценија (1918-1971).
Показујемо у којој мери Црњански антиципира тезу да идентитети имају
препознатљиву суштину и универзално својство, утврђујемо формално-стилске
поступке којима писац креира идентитет својих јунака који није статична
категорија, већ се мења у зависности од различитих друштвених, историјских,
цивилизацијских и културолошких околности и прилика и постоји тек у својој
усмерености на Другог.
Проблематизовање питања идентитета вршимо у светлу полне, родне,
класне, професионалне, религиозне, етичко-естетичке и онтогенетске
потенцијалности индивидуе; приказујемо еволуцију идентитета кроз однос
књижевног јунака индивидуалистичких стремљења и друштва као реалитета у
широком распону од његове хабитуалне до егзиларне, од аскетске до донжуанске,
од изузетно естетизоване до абјектне позиције. Ка...ко је рад мултидисциплинарног
карактера, то и само истраживање водимо комбиновањем аналитичко-синтетичког
(херменаутичко-интерпретативног), индуктивно-дедуктивног, културолошког и
компаративног метода, имаголошког, есенцијалистичког и антиесенцијалистичког
приступа...
This work studies the poetics of Miloš Crnjanski, from the perspective of
identity modelling, as a dynamic and fluctuating category in almost his entire oeuvre,
produced in a range of almost six decades (1918-1971). It shows the extent to which
Crnjanski anticipates the thesis that identities have a distinctive essence and a universal
property, and establishes formal and stylistic procedures by which the writer creates his
heroes’ identity, which is not a static category, but varies depending on different social,
historical, civilizational, and cultural circumstances and opportunities, and exist only in
its orientation to the Other.
Consideration of the issue of identity is done from the aspect of sex, gender,
class, professional, religious, ethical and aesthetic, and ontogenetic potentialities of the
individual; we show the evolution of identity through the relationship of a literary hero,
with individualistic aspirations, and society, as a reality, within a wide range, from their
hab...itual to exilic, from ascetic to donjuanesque, from extremely aestheticized to abject
position. Since the work is of a multidisciplinary character, the research itself is
conducted by combining analytical and synthetic (hermeneutic and interpretative),
inductive and deductive, culturological, and comparative methods, through
imagological, essentialist, and anti-essentialist approaches...