Приказ основних података о дисертацији

Estetika u filozofiji nemačkog idealizma

dc.creatorРајковић, Марица
dc.date.accessioned2016-07-18T06:42:10Z
dc.date.available2016-07-18T06:42:10Z
dc.date.available2020-07-03T14:22:25Z
dc.date.issued2016-04-12
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5933
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija146044579866743.pdf?controlNumber=(BISIS)100608&fileName=146044579866743.pdf&id=5333&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=100608&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146044580456780.pdf?controlNumber=(BISIS)100608&fileName=146044580456780.pdf&id=5334&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractПредмет истраживања је проблематизација естетике у филозофији немачког идеализма. Процес те проблематизације укључује кључне естетичке појмове најважнијих представника филозофије немачког идеализма, као и њихов међусобни однос према тој теми. Ток тематизације естетике у филозофији немачког идеализма би се у укратко могао представити и следећом скицом: Кантова филозофија покушава да унесе појам у сферу чулности и лепоте преко два хоризонта: теоријског, у оквиру трансценденталне естетике, и естетичког, у оквиру тематизације моћи суђења. Тај појам се, ипак, у Кантовој филозофији уноси само као форма и оквир, чиме се губи и живот појма и естетски садржај, који се том приликом испушта. Шилер разуме потребу да се естетски садржај сачува, али у њега уноси појам без правог оквира, будући да је потреба за синтетичким мишљењем још увек на ступњу осећаја да је оно потребно, али не и конституисано према принципима нужности. Проблематизација естетике у филозофији немачког идеализма се у случају Фихтеа мора фокусирати на тумачење оног прећутаног, као и на расветљавање ретких експлицитних теза о естетици у Фихтеовој филозофији. Шелинг брижљиво чува естетски садржај, испуштајући из вида појам, чиме се из филозофије уметности филозофија готово уклања на уштрб уметности, која у једној фази Шелингове филозофије заузима централну позицију. Напослетку, Хегел разуме комплексност форме и живота појма, као и релевантност естетског садржаја, чиме се подручје чулног, лепог и уметничког позиционира као филозофска тема, којој се приступа појмовно. Естетика постаје филозофском дисциплином у пуном смислу, појмовно обухватајући естетски садржај. На тај начин, видљиво је да је право конституисање естетике као филозофске дисциплине у пуном смислу на делу тек у филозофији немачког идеализмa.sr
dc.description.abstractPredmet istraživanja je problematizacija estetike u filozofiji nemačkog idealizma. Proces te problematizacije uključuje ključne estetičke pojmove najvažnijih predstavnika filozofije nemačkog idealizma, kao i njihov međusobni odnos prema toj temi. Tok tematizacije estetike u filozofiji nemačkog idealizma bi se u ukratko mogao predstaviti i sledećom skicom: Kantova filozofija pokušava da unese pojam u sferu čulnosti i lepote preko dva horizonta: teorijskog, u okviru transcendentalne estetike, i estetičkog, u okviru tematizacije moći suđenja. Taj pojam se, ipak, u Kantovoj filozofiji unosi samo kao forma i okvir, čime se gubi i život pojma i estetski sadržaj, koji se tom prilikom ispušta. Šiler razume potrebu da se estetski sadržaj sačuva, ali u njega unosi pojam bez pravog okvira, budući da je potreba za sintetičkim mišljenjem još uvek na stupnju osećaja da je ono potrebno, ali ne i konstituisano prema principima nužnosti. Problematizacija estetike u filozofiji nemačkog idealizma se u slučaju Fihtea mora fokusirati na tumačenje onog prećutanog, kao i na rasvetljavanje retkih eksplicitnih teza o estetici u Fihteovoj filozofiji. Šeling brižljivo čuva estetski sadržaj, ispuštajući iz vida pojam, čime se iz filozofije umetnosti filozofija gotovo uklanja na uštrb umetnosti, koja u jednoj fazi Šelingove filozofije zauzima centralnu poziciju. Naposletku, Hegel razume kompleksnost forme i života pojma, kao i relevantnost estetskog sadržaja, čime se područje čulnog, lepog i umetničkog pozicionira kao filozofska tema, kojoj se pristupa pojmovno. Estetika postaje filozofskom disciplinom u punom smislu, pojmovno obuhvatajući estetski sadržaj. Na taj način, vidljivo je da je pravo konstituisanje estetike kao filozofske discipline u punom smislu na delu tek u filozofiji nemačkog idealizma.sr
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет у Новом Саду, Филозофски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Новом Садуsr
dc.subjectЕстетикаsr
dc.subjectEstetikasr
dc.subjectнемачки идеализамsr
dc.subjectКантsr
dc.subjectШилерsr
dc.subjectФихтеsr
dc.subjectШелингsr
dc.subjectромантизамsr
dc.subjectХегелsr
dc.subjectуметностsr
dc.subjectлепотаsr
dc.subjectчулност.sr
dc.subjectnemački idealizamsr
dc.subjectKantsr
dc.subjectŠilersr
dc.subjectFihtesr
dc.subjectŠelingsr
dc.subjectromantizamsr
dc.subjectHegelsr
dc.subjectumetnostsr
dc.subjectlepotasr
dc.subjectčulnost.sr
dc.titleЕстетика у филозофији немачког идеализмаsr
dc.titleEstetika u filozofiji nemačkog idealizmasr
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractRajković, Marica; Estetika u filozofiji nemačkog idealizma; Естетика у филозофији немачког идеализма; Естетика у филозофији немачког идеализма;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45756/Disertacija3849.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45755/IzvestajKomisije3849.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45756/Disertacija3849.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/45755/IzvestajKomisije3849.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5933


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији