National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Филозофски факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Новом Саду
  • Филозофски факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluacija primene edukativnih radionica kao metodičkog modela u nastavi srednje stručne škole

Thumbnail
2016
IzvestajKomisije3846.pdf (360.1Kb)
Disertacija3846.pdf (4.887Mb)
Author
Perić Prkosovački, Bojana
Metadata
Show full item record
Abstract
РЕЗИМЕ Истраживање које је примењено у оквиру докторске дисертације усмерено је на евалуацију примене едукативних радионица као методичког модела у настави средње стручне школе. Реализацијом емпиријског истраживања настојали смо доћи до сазнања да ли постоје разлике у квалитету, ефикасности и ефектима образовно-васпитног процеса када се настава изводи путем модела едукативне радионице и када се изводи путем традиционалне наставе. Разлике смо посматрали у односу на квалитет, нивое и ретенцију усвојеног знања, мисаону активност ученика, педагошку комуникацију и процес индивидуализације и диференцијације у настави стручних предмета медицинске школе. Теоријски оквир истраживања представља дефинисање основних појмова истраживања са филозофско-теоријским утемељењем и освртом на теоријске тенденције савремених истраживања у настави. Он обухвата теоријска објашњења конструктивистичке димензије интерактивне наставе, концепцију развојног приступа у раду са младима, теорије интерактивног учења и ...наставе, моделовање радионичарског облика наставе као и начине праћења и вредновања квалитета васпитно-образовног система. Ради провере хипотеза истраживања примењено је истраживање са паралелним групама, а од метода коришћена је дескриптивна метода. Као технике коришћене су анализа документације, анкетирање, тестирање и планско и организовано посматрање часова у експерименталној и контролној групи. Подаци су прикупљени уз помоћ већег броја инструмената: тестови знања, упитници и скале ставова за ученике и наставнике и оригинални протоколи за праћење и евалуацију наставног часа. Од савремених статистичких поступака приликом обраде и анализе података коришћене су дескриптивна статистика, т-тест, хи квадрат и анализа коваријансе за поновљена мерења. Резултати статистичке анализе о утицају едукативних радионица на квалитет, нивое и ретенцију усвојеног знања, мисаону активност ученика, педагошку комуникацију и процес индивидуализације и диференцијације у настави показали су се детерминишућим по три од пет дефинисаних варијабли истраживања. То нас упућује на закључак да постоји узрочно-последична веза између наведених варијабли. Наше истраживање показало је да су едукативне радионице као методички модел омогућиле да се у току реализације часа .Евалуација примене едукативних радионица као методичког модела у настави средње стручне школе докторска дисертација Бојана Перић Пркосовачки стручне наставе развије интерактивна педагошка комуникација постављајући ученика као мисаоно активног субјекта, уз поштовање индивидуализације и диференцијације наставног процеса. Такође, добијени подаци путем тестова знања сигнализирају да се квалитет, нивои стечених знања и умења као и њихова ретенција код ученика експерименталне и контролне групе статистички занемарљиво разликују. Посматрањем, праћењем и евалуацијом едукативних радионица током реализације наставе установили смо да се едукативним радионицама постиже интерактивна комуникација у одељењу, мисаона активност ученика добија шире размере, а ученик се препознаје као ангажовани појединац који диференцијацијом наставног процеса може да процени своје индивидуалне могућности, знање и способности.

REZIME Istraživanje koje je primenjeno u okviru doktorske disertacije usmereno je na evaluaciju primene edukativnih radionica kao metodičkog modela u nastavi srednje stručne škole. Realizacijom empirijskog istraživanja nastojali smo doći do saznanja da li postoje razlike u kvalitetu, efikasnosti i efektima obrazovno-vaspitnog procesa kada se nastava izvodi putem modela edukativne radionice i kada se izvodi putem tradicionalne nastave. Razlike smo posmatrali u odnosu na kvalitet, nivoe i retenciju usvojenog znanja, misaonu aktivnost učenika, pedagošku komunikaciju i proces individualizacije i diferencijacije u nastavi stručnih predmeta medicinske škole. Teorijski okvir istraživanja predstavlja definisanje osnovnih pojmova istraživanja sa filozofsko-teorijskim utemeljenjem i osvrtom na teorijske tendencije savremenih istraživanja u nastavi. On obuhvata teorijska objašnjenja konstruktivističke dimenzije interaktivne nastave, koncepciju razvojnog pristupa u radu sa mladima, teorije interak...tivnog učenja i nastave, modelovanje radioničarskog oblika nastave kao i načine praćenja i vrednovanja kvaliteta vaspitno-obrazovnog sistema. Radi provere hipoteza istraživanja primenjeno je istraživanje sa paralelnim grupama, a od metoda korišćena je deskriptivna metoda. Kao tehnike korišćene su analiza dokumentacije, anketiranje, testiranje i plansko i organizovano posmatranje časova u eksperimentalnoj i kontrolnoj grupi. Podaci su prikupljeni uz pomoć većeg broja instrumenata: testovi znanja, upitnici i skale stavova za učenike i nastavnike i originalni protokoli za praćenje i evaluaciju nastavnog časa. Od savremenih statističkih postupaka prilikom obrade i analize podataka korišćene su deskriptivna statistika, t-test, hi kvadrat i analiza kovarijanse za ponovljena merenja. Rezultati statističke analize o uticaju edukativnih radionica na kvalitet, nivoe i retenciju usvojenog znanja, misaonu aktivnost učenika, pedagošku komunikaciju i proces individualizacije i diferencijacije u nastavi pokazali su se determinišućim po tri od pet definisanih varijabli istraživanja. To nas upućuje na zaključak da postoji uzročno-posledična veza između navedenih varijabli. Naše istraživanje pokazalo je da su edukativne radionice kao metodički model omogućile da se u toku realizacije časa .Evaluacija primene edukativnih radionica kao metodičkog modela u nastavi srednje stručne škole doktorska disertacija Bojana Perić Prkosovački stručne nastave razvije interaktivna pedagoška komunikacija postavljajući učenika kao misaono aktivnog subjekta, uz poštovanje individualizacije i diferencijacije nastavnog procesa. Takođe, dobijeni podaci putem testova znanja signaliziraju da se kvalitet, nivoi stečenih znanja i umenja kao i njihova retencija kod učenika eksperimentalne i kontrolne grupe statistički zanemarljivo razlikuju. Posmatranjem, praćenjem i evaluacijom edukativnih radionica tokom realizacije nastave ustanovili smo da se edukativnim radionicama postiže interaktivna komunikacija u odeljenju, misaona aktivnost učenika dobija šire razmere, a učenik se prepoznaje kao angažovani pojedinac koji diferencijacijom nastavnog procesa može da proceni svoje individualne mogućnosti, znanje i sposobnosti.

Faculty:
University of Novi Sad, Faculty of Philosophy
Date:
07-04-2016
Keywords:
Evaluacija obrazovno-vaspitnog procesa / primenainovacija u nastavi / radioničarski oblik rada / edukativne radionice.
[ Google Scholar ]
URI
http://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/5932
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija146001541466161.pdf?controlNumber=(BISIS)100577&fileName=146001541466161.pdf&id=5286&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=100577&source=NaRDuS&language=sr
http://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije146001546928629.pdf?controlNumber=(BISIS)100577&fileName=146001546928629.pdf&id=5287&source=NaRDuS&language=sr

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS