Model planiranja flote vazduhoplovnog prevozioca
Airline fleet planning model
Author
Dožić, Slavica Z.
Mentor
Kalić, Milica Đ.Committee members
Babić, Obrad J.Čangalović, Mirjana
Metadata
Show full item recordAbstract
Predmet istraživanja u ovoj doktorskoj disertaciji jeste planiranje flote vazduhoplovnog
prevozioca, odnosno određivanje potrebnog transportnog kapaciteta. Transportni
kapacitet se određuje srednjoročno na osnovu definisane mreže linija, reda letenja i
prognozirane potražnje za prevozom i dugoročno, na osnovu očekivanog godišnjeg
porasta putničkog saobraćaja. Cilj ovog istraživanja je definisanje modela za planiranje
flote, koji bi trebalo da služi kao podrška u odlučivanju pri donošenju odluke o nabavci
vazduhoplova za vazduhoplovne prevozioce male i srednje veličine koji saobraćaj
obavljaju na kratkim i na linijama srednje dužine. Razvijeni trofazni model
prevoziocima pruža mogućnost određivanja srednjoročne okvirne strukture i veličine
flote, kao i izbor tipa vazduhoplova za obavljanje saobraćaja na definisanoj mreži linija.
U prvoj fazi modela se određuje okvirna struktura flote što podrazumeva dodeljivanje
malih i srednjih vazduhoplova odgovarajućim linijama. Za određivanje okvirn...e
strukture flote razvijen je originalni fazi logički sistem kojim se na osnovu prognozirane
potražnje i dužine linije određuje preferenciju vazduhoplovnog prevozioca za upotrebu
malog vazduhoplova na posmatranoj liniji. U drugoj fazi se određuje broj kako malih,
tako i vazduhoplova srednje veličine koji su potrebni za obavljanje planiranog
saobraćaja posmatrano na srednjoročnom nivou. Za određivanje veličine flote razvijen
je heuristički algoritam, kojim se ujedno vrši i raspoređivanje vazduhoplova na letove.
U trećoj fazi modela se vrši izbor tipa vazduhoplova koji u najvećoj meri odgovara
potrebama vazduhoplovnog prevozioca. Kako je izbor tipa vazduhoplova problem
višekriterijumskog odlučivanja, to je za njegovo rešavanje predložen metod jednakih
razmena (even swaps), koji do sada nije bio korišćen za rešavanje problema ove vrste.
Za dugoročno planiranje flote predložena je analitička formula, na osnovu koje se
određuje dinamika nabavke vazduhoplova..
The subject of research in this doctoral dissertation is airline fleet planning, i.e.
determination of the capacity that an airline needs. The capacity is determined based on
defined route network, flight schedule and forecasted passenger demand for medium
term, and for long term based on estimated traffic growth rate. The goal of this research
is to offer a robust model for fleet planning that deals with both fleet sizing and fleet
composition problems for airlines operating on short haul and medium haul routes. The
developed three-phase model for mid-term fleet planning involves approximate fleet
composition based on fuzzy logic, fleet sizing based on the heuristic approach and
aircraft type selection based on multi-criteria decision making. Passenger demand and
distance are the inputs to the first phase to get an approximate fleet mix in terms of
aircraft size. Small or medium-size aircraft are assigned to each destination according to
airline’s preference. After determination of ap...proximate fleet mix, the problem
transforms into independent fleet sizing problems. Using the set(s) of routes specified in
the first stage, the number of needed aircraft is determined in the second stage. Using
the results obtained from the previous phases, the next step is to determine which
aircraft type meets the market requirements in the best way. Mathematical expression is
given to support long term fleet planning and propose dynamics of aircraft purchase.
The model is exemplified with the incumbent airline with its base at Nikola Tesla
Airport in Belgrade...