Traženje senzacija i složenost stimulusnog polja kao činioci kognitivne efikasnosti
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
U radu je prikazano istraživanje čiji je cilj da se ispita uticaj bazičnih dimenzija ličnosti i Traženja senzacija na kognitivno postignuće (tačnost odgovora i vreme reakcije), zavisno od zasićenosti stimulusa, auditivnih distraktora i vremenskog ograničenja prilikom rešavanja jednostavnih kognitivnih zadataka. Budući da je kognitivna efikasnost multifaktorski uslovljena osnovno istraživačko pitanje je da li osobine ličnosti ostvaruju značajne efekte na kognitivno postignuće. U istraživanju su sprovedena dva eksperimenta sa ponovljenim merenjima. U prvom eksperimentu su ispitanici rešavali kognitivne zadatke izlagane kao vizuelni stimulusi visoke i niske zasićenosti u tri auditivne situacije različitih karakteristika. U drugom eksperimentu učesnici su kognitivne zadatke rešavali u situacijama sa i bez vremenskog ograničenja. U eksperimentima su učestvovali ispitanici oba pola, 84 ispitanika u prvom i 70 u drugom eksperimentu. Kognitivno postignuće je izraženo merama brzine reagovanja i... tačnosti odgovora. U istraživanju su primenjena dva instrumenta za procenu osobina Zuckerman-Kuhlman Personality Questionnaire 50-CC (procena osobina Zakermanovog alternativnog petofaktorskog modela ličnosti ) i Skala traženja senzacija (SSS-V) za procenu osobine traženja senzacija. Multivarijatna analiza kovarijanse pokazuje da dimenzije Aktivitet, Socijabilnost i Impulsivno traženje senzacija ostvaruju značajne pozitivne efekte na kognitivno postignuće. Pojedinci sa višim skorom na dimenzijama Aktivitet, Socijabilnost i Impulsivno traženje senzacija tačnije odgovaraju u kraćem vremenu u odsustvu zvučne stimulacije i bez vremenske restrikcije. Osobina traženja senzacija ne ostvaruje značajne efekte na kognitivnu efikasnost. Odnos osobina ličnosti i kognitivnog postignuća je analiziran primenom kategorijalne regresione analize. Dimenzije Aktivitet, Socijabilnost i Impulsivno traženje senzacija predstavljaju značajne prediktore. Rezultati ne podržavaju hipotezu da Traženje senzacija ostvaruje značajan uticaj na kognitivno postignuće u složenim uslovima u kojima se rešavaju jednostavni kognitivni zadaci.