Koncentracija u trgovini na malo kao determinanta profitabilnosti maloprodajnih preduzeća
Докторанд
Pešić, Saša S.Ментор
Petković, GoranЧланови комисије
Lovreta, StipeLončar, Jelena
Todorović, Miroslav
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
U savremenim uslovima poslovanja, istraživanje procesa koncentracije i
intenziteta konkurencije u maloprodaji visoko obrtnih proizvoda postaje sve značajnije.
Predmet ovog rada jeste analiza stepena koncentracije u maloprodaji visoko obrtnih
proizvoda koju karakteriše oligopolski tip tržišne strukture. U Republici Srbiji,
maloprodaja se suočava sa značajnim promenama kao što su jačanje konkurencije,
koncentracija na lokalnim tržištima, spajanja i pripajanja, kao i razvoj novih
maloprodajnih formata. Rast tržišnog učešća velikih maloprodajnih lanaca doveo je do
smanjenja ukupnog broja malih maloprodavaca, kao i rasta stepena koncentrisanosti
tržišta.
U ovom radu, pokazano je da od kvalitetnog određivanja relevantnog tržišta zavisi i
kvalitetna ocena tržišne moći. Kvalitetno određivanje relevantnog tržišta se sprovodi
korišćenjem brojnih kvantitativnih tehnika koji su bazirani na konceptu hipotetičkog
monopoliste.
U radu su predstavljeni i analizirani važni pokazatelji koncentracije na t...ržištu
maloprodaje visoko obrtnih proizvoda u periodu od 2009. do 2012. godine. Nivo
koncentrisanosti tržišta može se izmeriti korišćenjem brojnih pokazatelja, od kojih su
najčešće korišćeni racio koncentracije i Herfindal Hiršmanov indeks. Na osnovu
vrednosti ovih pokazatelja tržište maloprodaje visoko obrtnih proizvoda u Srbiji je na
osnovu definicije Evropske komisije u periodu od 2009. do 2010. godine bilo slabo
koncentrisano, dok je od 2011. godine bilo umereno koncentrisano.
Prilikom istraživanja uslova konkurencije na maloprodajnom tržištu visoko obrtnih
proizvoda neophodno je izvršiti analizu tržišne strukture, odrediti relevantno tržište, te
ustanoviti veze koje postoje između nivoa koncentracije i poslovnih aktivnosti
maloprodajnih preduzeća. Između nivoa koncentracije i poslovnih aktivnosti u
maloprodaji postoji direktna veza koja nije jednosmerna.
In modern business conditions, the study of the process of concentration
and the intensity of competition in the FMCG retailing is becoming increasingly
important. The subject of this paper analyze the degree of concentration in the FMCG
retailing which characterized by oligopoly type of market structure. In Serbia, FMCG
retailing facing significant changes, such as growing competition, concentration in local
markets, mergers and acquisitions, as well as the development of new retail formats. The
growth of the market share of large retail chains has led to a reduction in the total number
of small retailers, as well as increase the level of concentration of the market.
In this paper, it is shown that the quality of the determination of the relevant market
depends on the quality assessment of market power. Quality determination of the relevant
market is carried out using a number of quantitative techniques that are based on the
concept of hypothetical monopolist.
The paper presents and a...nalyzes the important indicators of concentration in the FMCG
retail market in the period from 2009. to 2012. Level of market concentration can be
measured using a number of indicators, some of which are commonly used concentration
ratio and the Herfindahl Hirschman index. The values of these indicators retail market of
the FMCG in Serbia is based on the definition of the European Commission from 2009.
to 2010., was poorly concentrated, while from 2011. was the moderately concentrated.
While researching the conditions of competition in the FMCG retail it is necessary to
carry out an analysis of market structure, determine the relevant market, and establish
relationships that exist between the level of concentration and business activity of retail
enterprises.