Kripke i Vitgenštajn: značenje, skepticizam i problem istine
Kripke and Wittgenstein: meaning, scepticism and the problem of truth
Author
Šumonja, Miloš R.Mentor
Lazović, ŽivanCommittee members
Bogdanovski, MašanJandrić, Andrej

Sladeček, Michal
Metadata
Show full item recordAbstract
Osnovni cilj ove disertacije je intepretacija i odbrana Kripkeovog
tumačenja Vitgenštajnove rasprave o sleđenju jezičkih pravila kao samosvojne
pozicije u teoriji značenja.
Najpoznatiji stav koji Kripke pripisuje Vitgenštajnu je skeptički paradoks –
neverovatno otkriće da značenje ne postoji. Skeptički paradoks izveden je iz
skeptičkog dokaza o činjeničnoj neutemeljenosti semantičkog realizma,
filozofske artikulacije „pučke“ predstave o razumevanju kao mentalnom stanju
koje vodi i opravdava naše jezičko ponašanje. Pozivajući se na Vitgenštajnovu
raspravu o sleđenju jezičkih pravila, Kripke dokazuje da nijedna činjenica ne
može da posluži kao uslov istinitosti za tvrdnju da neko govorno lice
upotrebljava znak „+“ u skladu sa jezičkim pravilom za sabiranje, zato što sve
dostupne činjenice o tom govornom licu mogu da se protumače u skladu sa
skeptičkom pretpostavkom da ono „+“ upotrebljava kao znak za „kvabiranje“,
aritmetičku operaciju koja je identična sabiranju, osim kada je jedan od b...rojeva
veći od 57, u kom slučaju odgovor na pitanje oblika „X+Y=?“ glasi „5“. Otuda
Kripke u Vitgenštajnovo ime zaključuje da se, pošto nijedna činjenica o bilo
kom govornom licu ne može da dokaže da ono upotrebljava bilo koju reč u
skladu sa odgovarajućim jezičkim pravilom, jezik raspada u niz nepovezanih i
neopravdanih postupaka lišenih bilo kakvog značenja.
Pristalice standardne intepretacije smatraju da Kripke-Vitgenštajn zastupa
selektivni metafizički skepticizam u pogledu činjenica koje utvrđuju značenje
nečijih reči, odakle zaključuju da njegovo rešenje skeptičkog paradoksa
predstavlja izraz semantičkog antirealizma, stanovišta da rečenice semantičkog
diskursa nemaju uslove istinitosti. Prema vladajućem mišljenju, Kripke-
Vitgenštajn izlaz iz skeptičkog paradoksa traži u zameni uslova istinitosti
uslovima opravdane upotrebe kao alternativnim kriterijumom značenja u
semantičkom diskursu. Ovi komentatori ističu da metodološki zaokret od
analize činjenica koje čine uslove istinitosti rečenica semantičkog diskursa ka
analizi svakodnevnih okolnosti u kojima smatramo da je opravdano za nekoga
reći da nešto razume otkriva da mi pomoću tih rečenica izražavamo slaganje ili
neslaganje sa jezičkim postupcima sagovornika, te da se jezička pravila svode
na upotrebu reči oko koje se slaže većina pripadnika određene jezičke zajednice.
Kritičari su pokazali da ovako shvaćeno skeptičko rešenje ima dva krupna
nedostatka. Sa jedne strane, činjenice o uslovima u kojima neko govorno lice
smatra da je opravdano upotrebiti određenu rečenicu semantičkog diskursa
podložne su različitim tumačenjima kao i činjenice o uslovima u kojima ono
smatra da ta rečenica istinito opisuje sadržaj jezičkog pravila u sagovornikovoj
glavi. Sa druge strane, pošto mi svakodnevno tvrdimo da je „istina“ i
„činjenica“ da naše ili tuđe reči imaju određeno značenje, Kripke-
Vitgenštajnovo pozivanje na uobičajenu upotrebu jezika kao izvor alternativnog
kriterijuma značenja protivreči skeptičkom zaključku da činjenice o značenju ne
postoje. Anticipirajući ovu primedbu, Kripke u jedinom paragrafu posvećenom
problemu istine napominje da Vitgenštajn objašnjava realističke pretenzije
svakodnevnog govora o značenju pomoću deflacione teorije istine koja, za
razliku od teorije o istini kao odnosu korespondencije između jezika i sveta,
oduzima pojmu istine eksplanatornu funkciju svodeći ga na shemu
ekvivalencije „S“ = „S je istina“. Međutim, kao što je Pol Bogosjan primetio, to
implicira da rečenice koje govore o značenju ipak imaju uslove istinitosti, što
protivreči ideji skeptičkog rešenja.
Autorova hipoteza je da navedene primedbe ne stoje zato što pogrešno
pretpostavljaju da stanovište semantičkog antirealizma tačno izražava
skeptičko rešenje. Premda prihvata tezu branilaca standardne intepretacije da
se skeptičko rešenje ogleda u samo-određenju kriterijuma značenja u
semantičkom diskursu, koji su nezavisni od uslova istinitosti, autor ističe da bez
korespondističkog pojma istine nije moguće razdvojiti značenje skeptičkog
zaključka i skeptičkog paradoksa. Shvaćen na pozadini postavke o nezavisnosti
skeptičkih kriterijuma značenja od pojma istine, taj uvid pokazuje da razlika
između uslova opravdane upotrebe i uslova istinitosti nije razlika između
semantičkog diskursa i ostatka jezika u skeptičkom rešenju, već razlika između
skeptičkog rešenja i semantičkog realizma. Pošto se skeptički paradoks javlja
jedino pod pretpostavkom da je semantički realizam teorija koja istinito
predstavlja činjenice o značenju, a istina odnos korespondencije između jezika i
sveta, autor zaključuje da skeptičko rešenje zahteva raskid sa semantičkim
realizmom i odgovarajućim pojmom istine, ali i da ono nije izraz semantičkog
antirealizma, budući da rečenicama koje govore o značenju priznaje jedine
raspoložive, deflacione uslove istinitosti.
Na osnovu rezultata rasprave o problemu istine, autor razvija intepretaciju
Kripke-Vitgenštajnovog stanovišta u kojoj najpre tvrdi da je skeptički argument
reductio ad absurdum dokaz protiv ideje o metafizičkom osnovu normativnosti i
objektivnosti značenja via njenih epistemoloških implikacija. Ukazuje se da
Kripke-Vitgenštajn osporava samu mogućnost povezivanja jezika sa bilo
kakvim nezavisnim izvorom značenja: budući da sve raspoložive subjektivne
činjenice koje bi mogle da prikažu govornom licu objektivnu semantičku vezu
između određene reči i nekog nezavisnog izvora značenja moraju prethodno i
same da budu protumačene, pokušaj metafizičkog opravdanja jezika ili vodi
beskonačnom regresu tumačenja ili pretpostavlja ono što nastoji da objasni. Iz
tog razloga izolovani pojedinac ne može da razlikuje ispravnu upotrebu reči od
one koja mu se samo čini ispravnom.
Autor dalje dokazuje da iz skeptičkog zaključka proizlazi da mogućnost
uspostavljanja razlike između ispravnog i neispravne upotrebe jezika zahteva
prisustvo drugih govornih lica, koja mogu osporiti nečiju tvrdnju da nešto
razume. Posebno se naglašava značaj Kripkeovih stavova u kojim se izričito
tvrdi da skeptičko rešenje ne daje odgovor na pitanje od čega se sleđenje
jezičkih pravila sastoji. Tumačeći u njihovom svetlu Kripkeovu tezu da slaganje
u obliku života, organskoj prožetosti upotrebe jezika i svakodnevnih životnih
aktivnosti, moramo da prihvatimo kao poslednju tačku u objašnjenju značenja,
autor zaključuje da skeptičko rešenje ukazuje na granicu do koje pitanje
opravdanosti pojedinog jezičkog postupka može smisleno da se postavi. Otuda
slede dve stvari: da skeptičko rešenje govori o opravdanju u jeziku a ne o
opravdanja jezika, i da je ono otporno na skeptički argument upravo zato što se
tiče vrste opravdanja koju možemo ponuditi za svoju upotrebu jezika, a ne vrste
činjenica koje mogu da posluže kao metafizičko opravdanje jezika. Autor
pojašnjava: pošto odbacuje samu zamisao o vanjezičkom izvoru značenja,
Kripke-Vitgenštajn nema obavezu da objasni njegov uticaj na jezičko ponašanje
utemeljujući ga u epistemološki transparentnim činjenicama o govornom licu.
Nasuprot standardnoj intepretaciji, autor tvrdi da je skeptičko rešenje
izraz skeptičkog realizma, stanovišta koje ne objašnjava značenje uslovima
istinitosti, ali prihvata kao opravdanu upotrebu pojmova kao što su „činjenica“
ili „istina“ u svakoadnevnom govoru o značenju. Argumentuje se: pošto
Kripke-Vitgenštajn sa semantičkim realizmom odbacuje i njegov kriterijum
kategorizacije jezičkih oblasti pa svojstva istinitosti i objektivnosti potiču iz
uslova opravdane upotrebe u datoj jezičkoj igri a ne iz korespondencije sa
nezavisnim činjenicama u svetu, i pošto, pod pretpostavkom slaganja u obliku
života, rečenice semantičkog diskursa poseduju deflacione uslove istinitosti, te
nisu u bilo kom relevantnom smislu podređene opisnim rečenicama iz drugih
jezičkih oblasti, skeptičko rešenje vodi antiredukcionističkom shvatanju
činjenica o značenju,koje odgovara pred-teorijskom realizmu svakodnevnog
govora o značenju.
This dissertation is an interpretation and defense of the Kripke's study
on Wittgenstein’s rule-following considerations, Wittgenstein on Rules and
Private Language, as an expression of selfstanding position in theory of meaning.
The notorious thesis that Kripke ascribes to Wittgenstein is skeptical
paradox - incredible discovery that there is no such thing as meaning. The
skeptical paradox comes out as a consequence of sceptical argument about
factual groundlessnes of the semantic realism, taken as philosophical
representation of commonsensical view about understanding as a mental state
that guides and justifies our use of language. Drawing on Wittgenstein’s rulefollowing
considerations, Kripke argues that no fact about individual speaker
can serve as truth condition for sentence that claims that the speaker is using
„+“ according to addition rule, because all available facts can be interpreted in
accordance with sceptical hypothesis that he is following the rule for
„quaddition“, ari...thmetical function that is identical to addition, expect when
one of input numbers is larger than 57, in which case the answer to questions of
the form „X+Y=?“ is to be „5“. Hence Kripke concludes in Wittgenstein name
that, since no fact about any individual can show that he is using any word in
accordance with appropriate language rule, language falls apart in a series of
unrelated and unjustified vocal acts deprived of any meaning.
Proponents of standard interpretation believe that Kripke-Wittgenstein
argues for selective metaphysical scepticism about facts that fix the meaning of a
speaker's words so that his solution of the skeptical paradox expresses semantic
antirealism, understood as a view that sentences of semantic discourse don't
have truth conditions. According to dominant opinion, Kripke-Wittgenstein
seeks a way out of sceptical paradox in substitution of truth conditions with
assertability conditions as an alternative criterion of meaning in semantic
discourse. These commentators point out that the methodological turn from the
analysis of facts that make up the truth conditions for meaning-sentences to the
analysis of everyday circumstances in which we find ourselves justified in
claiming that somebody understands something reveals that we use those
sentences to express agreement or disagreement with the interlocutor, and that
meaning boils down to agreement of members of the language community.
Critics have shown that sceptical solution, understood in this way, has
two major flaws. First, facts about the conditions in which the speaker finds that
it is justified to use certain meaning-sentence are susceptible to different
interpretations just as facts about the conditions in which he considers that
meaning-sentence to be a true description of the language rule in interlocutor’s
head. Second, since we usually say that „it is true“ or „it is a fact“ that ours and
other people’s words have certain meanings, Kripke-Wittgenstein’s appeal to
everyday use of language as the source for alternative meaning-criterion
contradicts sceptical conclusion that there are no semantic facts. In anticipation
of this criticism, Kripke in the only paragraph dedicated to the problem of truth
remarks that Wittgenstein explains realist surface of semantic discourse with
the help of the deflationary theory of truth which, unlike the theory of truth as
correspondence between language and world, deprives the concept of truth of
any explanatory capacity by reducing it to the equivalence schema „S“ = „S is
true“. But, as Paul Boghossian observed, that implies that meaning-sentences
do have truth conditions, which contradicts the idea of sceptical solution.
Author’s hypothesis is that these critiques are unjustified because they
wrongly suppose that semantic antirealism correctly represents the sceptical
solution. While he accepts the thesis put forward by the defenders of the
standard interpretation that sceptical solution consists in self-determination of
meaning-criterion for semantic discourse, which is independent of truth
conditions, the author points out that it is impossible to differentiate the
sceptical conclusion from the sceptical solution without correspondence notion
of truth. When considered against the background of the thesis about the
independence of the skeptical meaning-criterion from the concept of truth, that
insight shows that the difference between assertability conditions and truth
conditions is not the difference between semantic discourse and the rest of the
language in sceptical solution, but the difference between the sceptical solution
and the semantic realism. Since sceptical paradox comes about only under the
supposition that semantic realism truthfully represents the facts about meaning,
and that the truth is the relation of correspondence between language and
world, author concludes that sceptical solution implies the complete break with
the semantic realism and it's notion of truth, but also that it's not the expression
of semantic antirealism, because Kripke-Wittgenstein acknowledges that
meaning-sentences do have only attainable deflationary truth conditions.
On the basis of the results of discussion on the problem of truth, the
author develops the interpretation of Kripke-Wittgenstein view on meaining in
which he firstly claims that sceptical argument is a reductio ad absurdum
argument against the idea of a metaphysical ground of normativity and
objectivity of the meaning via it’s epistemological implications. It is pointed out
that Kripke-Wittgenstein questions the possibility of linking the language with
some independent source of the meaning: since all available subjective facts
which could display to the speaker the content of objective link between the
word and some independent source of the meaning must themselves be
interpreted, every attempt at metaphysical justification of language leads either
to an infinite regress of interpretation or presupposes the very meaning it is set
out to explain. For that reason isolated individual can not differentiate the right
use of the word from the one that only seems right to him.
Subsequently the author argues that from the sceptical conclusion follows
that the possibility of making the distinction between right and wrong use of
the language demands the presence of other people, which can disagree with
the speaker’s claim abouth the meaning of his words. The author emphasizes
the importance of Kripke’s explicit warnings that the sceptical solution is not to
be understood as an answer to the question about what the rule-following
consists in. By interpreting in that light Kripke’s thesis that we must accept the
agreement in the form of life, organic interwovenness of the use of language
with everyday life activities, as the final point in the explanation of meaning,
author claims that the sceptical solution marks the limit to which we can
meaningfully question the normative validity of concrete uses of words. Two
things are thereby concluded: that sceptical solution speaks about the
justification in language rather than the justification of language, and that it is
resistant to the sceptical argument precisely because it is about the kind of
justification we can give for our use of language instead of the kind of facts that
can serve as a metaphysical justification of language. The author clarifies: since
Kripke-Wittgenstein discards the very notion of extralinguistic source of
meaning, he has no obligation to explain its influence on speaker’s behavior by
grounding it in some epistemologically transparent fact.
Contrary to the standard interpretation, the author considers the sceptical
solution to be an expression of sceptical realism, the view that does not explain
the meaning with the help of truth conditions, but takes as legitimate the use of
notions as „fact“ and „truth“ in everyday talk about meainig. It is argued: since
Kripke-Wittgenstein with semantic realism rejects its criterion of categorization
of language regions so that the properties of truth and objectivity depend on the
asserability conditions in given language game rather than on correspondence
with independent facts, and since, under the supposition of the agreement in
form of life, meaning-sentences do have deflationary truth conditions and
aren’t in any relevant sense inferior to other descripitive sentences, the sceptical
solution leads to antireductionistic conception of semantic facts, that fits pretheoretical
realism of everyday semantic discourse.