Приказ основних података о дисертацији

The ortographic norm in secondary school students' essays as a direction in modern ortography teaching

dc.contributor.advisorVeljković Stanković, Dragana
dc.creatorĐorđev, Ivana Đ.
dc.date.accessioned2016-03-20T16:59:55Z
dc.date.available2016-03-20T16:59:55Z
dc.date.available2020-07-03T12:15:42Z
dc.date.issued2015-11-26
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=2609
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/4969
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:10691/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=47631631
dc.description.abstractУ овом раду дата је подробна анализа правописне исправности, тј. ортографских карактеристика школских писмених задатака ученика средњег образовања (I део), а размотрене су и могућности унапређивања наставе правописа у средњим школама (II део). Полазећи од примарних хипотеза да је настава правописа у средњој школи запостављена, те да је утврђивање заступљености, учесталости и узрока појављивања правописних грешака у писменим задацима ученика добар показатељ у ком правцу треба усмерити модерну наставу правописа, спроведено је обимно истраживање ортографске норме на корпусу од 3.135 писмених задатака (1.000 вежбанки) писаних школске 2010/11. године. Истраживачки корпус сакупљен је уз помоћ наставника из шест школа различитих образовних профила и смерова у Србији, испитан је дескриптивном и аналитичком методом, а за унос и обраду података коришћен је програм Ексел. Укупно 8.320 правописних грешака, колико их је забележено у истраживачком корпусу (од тога је у основни текст дисертације имплементовано ради илустрације више од 3.000 примера), класификовано је према правописним темама (10) и подтемама (укупно 80), али је њихова заступљеност и фреквентност утврђивана и према узрасту ученика, школском усмерењу и оствареном успеху ученика на писменим задацима. Посебна пажња посвећена је откривању узрока појављивања и опстајања типичних (фреквентних) ортографских грешака у писменим задацима средњошколаца. Анализа резултата истраживања показала је следеће: (1) функционална писменост ученика у нашим средњим школама је на незавидном нивоу – сваки ученик начини у просеку три правописне грешке у једном писменом задатку (најмање једну која се тиче употребе запета); (2) ученици у писменим задацима највише греше у интерпункцији, спојеном и одвојеном писању речи и употреби великог слова, те су то правописне области које треба темељније обрађивати у настави и методичкој литератури; (3) највише проблема у области правописа (и на правописним тестовима и у писменим задацима) имају ученици другог разреда, а квантум грешака првака и матураната безмало је исти, што показује да правописно знање у средњој школи стагнира, односно да је настава правописа занемарена; (4) наставни програми школа различитих профила, број часова обраде, систематизације градива из области правописа, као и учесталост и облици примене писмених провера знања, речју школско усмерење, утиче, осим у изузетним случајевима, на правописно знање ученика; (5) успех ученика на писменим задацима није увек у складу са правописним знањем и умењем које ученици показују у писменим задацима; ортографске грешке су скоро подједнако заступљене у задацима ученика који на писменим задацима остварују добар и врло добар успех; (6) узроци појављивања преовлађујућих грешака у писменим задацима су бројни и комплексни: непознавање и неразумевање правописних правила, утицај страних језика и електронске комуникације на писани израз ученика, нехајан однос ученика према писменим задацима, наставна пракса у којој се не инсистира на развијању функционалне писмености ученика, недостатак уџбеничке литературе, недовољна повезаност наставе језика и књижевности са наставом ортографије, попустљивост наставника према правописним грешкама, апсолутизација фонетског начела, слабо неговање усменог говора итд...sr
dc.description.abstractThis paper presents a detailed analysis of orthographic correctness, ie. orthographic characteristics of written tasks of secondary school students (Part I), and the possibilities of improving teaching orthography in secondary schools have also been discussed (Part II). Starting from the hypothesis that the primary orthography teaching in secondary schools is neglected, thus establishing the presence, frequency of occurrence and causes of orthographic errors in written assignments is a good indication of which direction to focus modern teaching of orthography, an extensive research of orthographic norms has been conducted on a corpus of 3,135 written assignments (1,000 exercise books) written in the 2010/2011 school year. The research corpus was collected with the help of teachers from six schools of different educational backgrounds and majors in Serbia, and was examined by descriptive and analytical method; Excel program was used for data processing. The total of 8,320 spelling errors, recorded in the research corpus (of which in the main text of the dissertation over 3,000 cases has been implemented for illustration) were classified according to orthographic topics (10) and sub-topics (total 80), but their presence and frequency was determined according to the age of the students, school orientation and the success students showed on written assignments. Special attention has been paid to discovering the causes of occurrence and remaining of typical (frequent) orthographic mistakes in written tasks of secondary school students. Analysis of the survey results showed the following: (1) functional literacy of students in our secondary schools is at a low level − each student makes on average three orthographic errors in one written assignment (at least one concerning the use of the comma); (2) students in writing tasks make most mistakes in punctuation, connected and separate writing of words and in the use of capital letters so these are the orthography areas that need to be more thoroughly processed in the classroom and in the methodology books. (3) the most number of problems in orthography (both in orthography tests and in written assignments) have the second grade students, and quantum of first year and final year students are nearly the same − which shows that orthographic knowledge in high school is stagnant or that teaching orthography is ignored; (4) the curricula of schools of various profiles, the number of hours of processing, systematization of material in the area of orthography, as well as the frequency and forms of application of the written examination, in a word school guidance, influence, except in exceptional cases, the orthographic knowledge of students; (5) The success of the students in writing tasks is not always in accordance with rules of orthography knowledge and skills students show in writing tasks; orthographic mistakes are almost equally represented in tasks in which students are given a good or very good grade. (6) causes prevailing in occurrence of errors in written assignments are numerous and complex: ignorance and lack of understanding orthographic rules, the impact of foreign language and electronic communication in written expression of students, casual attitude toward writing assignments, teaching practice in which one insists on developing functional literacy, lack of textbooks, insufficient connection of teaching language with literature with teaching orthography, teachers who are too yielding to orthographic mistakes, absolutization of phonetic principles, low cultivation an oral expression...en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Филолошки факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectсрпски језикsr
dc.subjectSerbian languageen
dc.subjectметодика наставеsr
dc.subjectкултура изражавањаsr
dc.subjectортографска нормаsr
dc.subjectнастава правописаsr
dc.subjectправописне грешкеsr
dc.subjectсредња школаsr
dc.subjectteaching methodologyen
dc.subjectculture of expressionen
dc.subjectteaching orthographyen
dc.subjectorthographic mistakesen
dc.subjectsecondary schoolen
dc.titleОртографска норма у писменим задацима ученика средњих школа као путоказ модерне наставе правописаsr
dc.titleThe ortographic norm in secondary school students' essays as a direction in modern ortography teachingen
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractВељковић Станковић, Драгана; Ђорђев, Ивана Ђ.; Ortografska norma u pismenim zadacima učenika srednjih škola kao putokaz moderne nastave pravopisa;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/31779/Disertacija583.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/31780/Dordev_Ivana_D.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/31779/Disertacija583.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/31780/Dordev_Ivana_D.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_4969


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији