Socijalne antiutopije u anglosaksonskoj filmskoj produkciji od sredine XX veka
Social antiutopias in the anglosaxon film production since the mid 20th century
Author
Banić-Grubišić, AnaMentor
Antonijević, DraganaCommittee members
Kovačević, IvanŽikić, Bojan
Gavrilović, Ljiljana
Radović, Srđan.
Metadata
Show full item recordAbstract
Predmet istraživanja ove disertacije predstavljaju imaginarne distopije budućnosti
koje su prikazane u filmovima na temu postapokalipse. Osnovno obeležje ovih filmova
naučne fantastike jeste da se u njima prikazuje mogući svet posle kraja sveta do koga je došlo
usled neke katastrofe globalnih razmera. Radnja postapokaliptičnog filma odvija se u bližoj ili
daljoj budućnosti i prati život onih koji su preživeli katastrofu. U postkataklizmičnoj
budućnosti dolazi do radikalne transformacije postojećih političkih, društvenih i kulturnih
struktura. Fiktivni postapokaliptični svet u velikom broju filmova ovog (pod)žanra
naseljavaju relativno mala, zatvorena „društva“ koja se prikazuju kao izolovane zajednice
koje po svojoj strukturi nalikuju na društva koja su kulturni antropolozi u prošlosti istraživali,
odnosno koja su nekada važilla za „tipičan“ predmet analize u antropologiji. Analiza se sastoji
od šest studija slučaja – u radu se razmatraju značenja kulturnih predstava o (is)hrani,
mater...ijalnom nasleđu, urbanom okruženju, kao i o tome na koji način su zamišljeni socijalni
odnosi u postkataklizmičnim društvima prikazanim u ovim filmovima. U skladu sa
antropološkim pristupom istraživanju dugometražnih igranih filmova, filmovi na temu
postapokalipse posmatraju se kao savremeni mitovi u kojima se izražavaju i istražuju ključne
kulturne kontradikcije, odnosno u kojima nam se nude imaginarne rezolucije preovlađujućih
sociokulturnih tenzija od Drugog svetskog rata do danas. Cilj ovog rada jeste da pokaže šta
nam antropološka analiza filmskih narativa postapokalipse može reći o društvu/kulturi koja ih
je proizvela, o imaginaciji epohe i sociokulturnim i ideološkim promenama koje su se
dešavale tokom druge polovine XX veka.
The research subject of this dissertation is comprised of imaginary dystopias of the
future presented in movies about the post-apocalypse. The basic trait of these science fiction
films is that they display a possible world after a doomsday which occurred due to a global
catastrophe. The action takes place in the nearer or farther future and follows the lives of
those who survived the end of the world. In the post-cataclysmic future extant political, social
and cultural structures are radically transformed. In most films of the (sub)genre the fictional
post-apocalyptic world is peopled by relatively small, closed “societies” which are shown as
isolated communities which are structurally similar to societies explored by cultural
anthropologists in the past, and which were once typical fare for anthropological study. The
analysis consists of six case studies – the dissertation considers the meanings of cultural ideas
about food, material heritage, urban environments, as well as how socia...l relations in these
post-apocalyptic societies are imagined within these films. In accordance with the
anthropological approach to studying feature live-action films, movies about the postapocalypse
are viewed as contemporary myths which express and explore key cultural
contradictions and offer imaginary resolutions to cultural tensions from the Second World
War onward. The aim of this dissertation is to show what the anthropological analysis of film
narratives on the post-apocalypse can tell us about the society/culture which produced them,
about the imagination of the era and about the sociocultural and ideological changes which
occurred during the second half of the XX century.