Унапређење инструмената комуникације у односима са инвеститорима у Србији
Improvement of communication instruments for investor relations in Serbia
Докторанд
Nedeljković, NatalijaМентор
Kostić-Stanković, MilicaЧланови комисије
Žarkić-Joksimović, NevenkaPetrović, Dejan
Jeremić, Veljko
Оgnjanov, Galjina
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Процеси који обележавају савремено пословно окружење – раздвајање
власништва од управљања компанијом, глобализација, развој модерних технологија,
као и пооштравање законске и рачуноводствене регулативе и инсистирање на
политикама одрживог развоја, између осталог, резултују и у све већем значају
унапређења процеса комуникације са индивидуалним и институционалним
инвеститорима за компаније које додатна средства за пословање прибављају путем
издавања хартија од вредности. Боља позиција на тржишту капитала компанијама
обезбеђује и повољније услове задуживања, снижавање цене капитала, већу
преговарачку моћ и повећање препознатљивости производа и услуга.
Унапређење комуникације са инвеститорима посебно се позитивно одражава на
компаније које су мање по величини или су мање препознатљиве на глобалном
тржишту, као што је случај са српским акционарским друштвима. Инвеститори данас
више немају времена да анализирају велики број појединачних финансијских
извештаја компанија, већ је неопходно да с...е и управа предузећа ангажује на
привлачењу префериране групе инвеститора и будућих власника.
Унапређење квалитета односа са инвеститорима постиже се путем коришћења
разноврсних инструмената комуникације са инвеститорима, њиховим
информационим обогаћивањем и прилагођавањем комбинације коришћених
инструмената одговарајућој циљној групи инвестиционе јавности. У савременим
односима са инвеститорима акценат у извештавању се пребацује са искључиве
дистрибуције финансијских извештаја на двосмерну комуникацију и објављивање
додатних нефинансијских показатеља, чиме се омогућава узајамно разумевање
компаније и улагача, кроз анализу мотива, потреба и ставова друге стране. У том
смислу, послови извештавања инвестиционе јавности све више се приближавају
проблематици комуникације са јавношћу у теоријском смислу, док, у практичном
смислу, ове активности заузимају све значајније место у стратегији компаније.
The processes that mark the modern business environment – the separation of
ownership from management, globalization, modern technologies, increasingly tightening
legal and accounting regulations as well as insistence on a corporate sustainability, result
among other things in the growing importance of improvement of the communication
process with individual and institutional investors for companies that raise additional funds
for their business operations through issuance of securities. A more favourable position of
a company in the capital market brings more favourable conditions for raising loans, lower
cost of capital, greater negotiation power, and improvement of recognition of products and
services.
Improvement of investor communication brings a particularly positive impact on
companies that are smaller in size or less recognizable in the global market, as is the case
with Serbian joint-stock companies. Nowadays, investors do not have time to analyse a
large number of individual ...financial statements, rather the company management needs to
get involved in attracting the preferred group of investors and future owners.
Improving the quality of investor relations can be achieved through the use of various
communication instruments, information enriching, and customization of the blend of
instruments to suit the appropriate target group in the investment public. Today, the focus
of investor relations switches from the distribution of financial statements only to the twoway
communication and reporting about additional non-financial indicators, which
contributes to common understanding between companies and the investment community
by analysis of motives, needs and attitudes of the opposite side. In this sense, investor
reporting activities are increasingly reaching the realm of public relations in terms of theory,
while, in practice, these activities occupy an increasingly important place in the corporate
strategy.
The main research objective of this doctoral dissertation is to identify the most important
available instruments of investor communication, their quality and content, since such
communication is one of strategic advantages of a company, and is also part of very current
and complex area of corporate communications in general.