Развојни потенцијал и модалитети коришћења ручно израђених играчака на предшколском узрасту
Development potential and usage modalities of handmade toys at preschool age
Metapodaci
Prikaz svih podataka o disertacijiSažetak
Значај игре за дете је велики јер утиче на његов свеукупни развој. У
предшколском узрасту дете упознаје стварност путем игре, а у вртићу она
представља оквир у којем се одвија читав васпитно-образовни рад. Тако и
уметност и уметнички процеси за дете у овом узрасту имају карактер игре.
Проблем којим се бавимо у овом раду jeсте дечјa истраживачкa и
продуктивна игрa у оквиру осмишљених ликовних активности, с децом
предшколског узраста у вртићу, у којој израђени објекти/предмети имају улогу
играчке, те их посматрамо као средство у игри откривања и стварања, али и као
подстицај за нове стваралачке игре. Намера нам је да покажемо да у оквиру
методички осмишљених и пажљиво вођених процеса деца, чак и у најмлађем
узрасту, могу истраживати начине на које ће израдити предмете с којима ће се
играти, који ће као такви за њих имати посебан значај, али који ће уједно
допринети различитим аспектима сазнања и развоја.
Циљ рада је, стога, да се истраже и утврде позитивни ефекти које процеси
ручног изра...ђивања предмета/играчака и начини њиховог коришћења могу имати
на свеукупни развој деце предшколског узраста.
Полазне основе за теоријска разматрања ове теме јесу природна потреба
деце за игром, холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративна природа уметничких, то јест, ликовних активности.
Будући да се и холистички приступ васпитању и образовању деце предшколског
узраста и интегративни приступ настави уметности заснивају на искуственим
процесима учења у којима игра има значајну улогу, успостављањем везе између
њих, показано је да су манипулативне и продуктивне активности које се одвијају
у оквиру неких холистичких педагошких система (Монтесори, Ређо Емилија и
Валдорф педагогија) блиске истраживачкој и продуктивној природи ликовних
активности. Представљањем идеја које се односе на различите аспекте развоја
детета у оквиру манипулативне и продуктивне игре показано је да манипулација и
истраживање материјала и објеката – самим тим и израда нових предмета који се
могу користити у игри – могу бити средство изражавања и сазнања, развоја
фантазије, креативности, социјалних вештина итд., тe да тако утичу на развој
детета у целини.
Из перспективе кључних аспеката развоја, у методичкој литератури и
пракси, анализирани су елементи ликовног процеса (материјали, поступци и
технике) у примерима ликовних активности у којима се могу израђивати играчке,
као и начини њихове употребе у различитим врстама игре. Представљена је и
улога коју васпитач може имати, осим осмишљавања и вођења ликовних
активности, у подстицању саме игре и отварању нових могућности за стварање
кроз игру.
Eмпиријским истраживањем испитивано је мишљење васпитача у нашим
вртићима о значају ручног израђивања играчака и њихове употребе, као и
постојећа пракса и могући проблеми у њиховом спровођењу. Резултати
истраживања показују да васпитачи у изузетној мери увиђају значај ових процеса
за све аспекте развоја детета, али да њихова заступљеност, иако задовољавајућа,
није у складу са значајем који им васпитачи приписују.