Evropska obrazovna politika i upravljanje sistemom obrazovanja odraslih
European education policy and management of adult education system
Author
Miljković, Jovan R.
Mentor
Alibabić, ŠefikaCommittee members
Popović, Katarina
Oljača, Milka
Metadata
Show full item recordAbstract
U naukama o vaspitanju, teme istraživanja obrazovne politike, dugo su na srpskoj
obrazovnoj sceni zaobilažene, kao oblast koja je pod isključivom nadležnošću jedne
partije i jedne ideologije. Sa društvenim pluralizmom, razvija se potreba za
promišljanjem alternativnih obrazovnih politika, a u obrazovanju odraslih se javljaju
ideje, koncepcije i politike koje u svom dinamičnom dijalektičkom kretanju pokušavaju
da daju odgovore na promenljiva društvena, demografska, bezbedonosna, ekonomska
pitanja.
Sveprisutni pokret globalizacije je postao realnost u privrednom i kulturnom životu
nacionalnih država koje u tom procesu sve više gube suverenitet, sa neizvesnom vizijom
budućnosti, kao arene u kojoj pobeĎuju i opstaju najjači i najkompetentniji.
Paralelno, a često i isprepleteno sa procesom globalizacije, dešava se i proces
evropeizacije, kao posledica stvaranja Evropske unije, tvorevine koja je više od
meĎunarodne organizacije, a manje od jedinstvene države i koja u istoriji nema adekvatni
...pandan. Ovaj proces je vrlo zanimljiv i za naučnu zajednicu u Srbiji, s obzirom na to da
Srbija ima ambiciju da postane trideseta zemlja u ovoj Uniji.
Ono što je zanimljivo u odnosu Evropske unije kao supranacionalne zajednice i
nacionalnih država koje je sačinjavaju je priroda, oblik i intenzitet uticaja, koji dolaze od
strane EU, ali i povratni uticaji koje zemlje ostvaruju na ovu zajednicu. Za razliku od
drugih politika kao što su odbrambena i ekonomska, u kojima EU ima zvanično pravo da
interveniše i da je kreira, obrazovanje je zvanično „nacionalna stvar“, u okviru koje
države imaju apsolutni suverenitet. Ova činjenica se nalazi u osnovi naučnog izazova koji
smo postavili sebi, a to je pokušaj da odgovorimo na pitanja vezana za mehanizme,
načine i intenzitet uticaja evropske politike obrazovanja odraslih na upravljanje
nacionalnim sistemima odrazovanja odraslih.
Kako bi pokušali da odgovorimo na ovo pitanje, u teorijskom delu rada smo se bavili
fenomenima politike, kao generičkim pojmom iz kojega izvodimo pojam politike
obrazovanja odraslih, a posebnu pažnju smo posvetili fenomenu upravljanja sistemom
obrazovanja odraslih, kao ishodišta u kojem se operacionalizuje politika obrazovanja
odraslih.
U metodološkom pogledu, koristili smo istorijsku, deskriptivnu, komparativnu i
hermeneutičku motodu, kako bi opisali fenomene koji nas interesuju, predstavili ih u
njihovoj razvojnoj dimenziji, uporedili ih i objasnili, odnosno dali njihovo tumačenje. U
radu smo koristili analizu dokumentacije kao alat za prikupljanje podataka, ali i različita
tumačenja pojava koje su u fokusu našeg istraživanja. Kako bi transcendentirali pojavnoretorički
nivo politika obrazovanja odraslih, poslužili smo se tehnikom intervjuisanja,
kroz koju smo došli do mišljenja stručnjaka iz oblasti politika obrazovanja odraslih o
evropskoj politici obrazovanja odraslih, nacionalnim politikama obrazovanja odraslih
zemalja na osnovu kojih smo pokušali da utvrdimo evropski uticaj, kao i mehanizmima
pomenutog uticaja.
Kako bi realizovali cilj istraživanja, opisali smo nastanak EU i evropskih politika
obrazovanja odraslih, koristeći istorijsku perspektivu, ali i aktuelne trendove, ciljeve i
mehanizme ovih politika. Dominantna koncepcija je koncepcija celoživotnog učenja, a
obrazovni ciljevi EU su u najvećoj meri vezani za ekonomske dimenzije EU, i u manjoj
meri za graĎanske dimenzije, a u još manjoj za lični razvoj graĎana.
U pokušaju da utvrdimo uticaj evropske politike obrazovanja odraslih na upravljanje
nacionalnim sistemima obrazovanja odraslih, analizirali smo sisteme obrazovanja tri
evropske zemlje: Kraljevine Danske, Republike Slovenije i Republike Srbije, od kojih su
prve dve članovi EU, a treća kandidat za članstvo.
U analizi sva tri nacionalna sistema obrazovanja odraslih, utvrdili smo naglašenu
konvergenciju evropskih politika obrazovanja odraslih sa nacionalnim politikama
obrazovanja odraslih u sve tri analizirane zemlje. Što se tiče mehanizama uticaja putem
kojih evropska politika obrazovanja odraslih utiče na upravljanje nacionalnim sistemima
obrazovanja odraslih, utvrdili smo više mehanizama uticaja, kojima je uglavnom
zajednička finansijska dimenzija, kroz koju se manifestuju i prelamaju uticaji evropskih
programa (projekata) i uticaji istraživanja obrazovanja i učenja odraslih. Utvrdili smo da
se kao intervenišuće varijable u uticajima evropske politike obrazovanja odraslih na
upravljanje nacionalnim sistemima obrazovanja odraslih javljaju dužina članstva zemlje u
EU, a naročito nacionalna tradicija obrazovanja odraslih.