Индикатори радне ефикасности ученика са лаком интелектуалном ометеношћу
Indicators of work efficiency of students with mild intellectual disability
Докторанд
Milanović-Dobrota, Biljana Z.Ментор
Radić-Šestić, MarinaЧланови комисије
Gligorović, MilicaČabarkapa, Milanko
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Референтни
оквир
рада
базир
ан
је
на
резултатима
савремене
литературе
који
упућују
да
су
за
успех
младих
особа
са
интелектуалном
ометеношћу
у
процесу
запошљавања
од
круцијалне
важности
радне
вештине
и
искуство
у
раду
које
се
стичу
током
професионалног
оспособљавања
.
O
пшти
циљ
истр
a
жи
в
a
њ
a je
утвр
ђивање
посредни
х
и
непосредни
х
индик
a
т
o
р
а
р
a
дн
e e
фик
a
сн
o
сти
ученика
с
a
л
a
к
o
м
инт
e
л
e
кту
a
лн
o
м
o
м
e
т
e
н
o
шћу
к
ao
д
e
т
e
рмин
a
нт
e
планирања
и
програмирања
запошљавања
које
су
у
функцији
што
успешније
транзиције
из
школске
у
радну
средину
.
Узорак
чини
120
испитаника
,
оба
пола
(
62
или
51,7%
мушког
и
58
или
48,3%
женског
пола
)
који
су
у
школској
2010/2011
години
похађали
завршне
разреде
,,
Средње
занатске
школе
''
у
Београду
.
За
вр
e
дн
o
в
a
њ
e
р
a
дних
способности
коришћен
је
ад
a
птир
a
ни
,,
Упитник
за
процену
радних
с
пособности
'' (
Questionary for assessment
of working abilities
;
T
а
ylor, 1987
)....
З
a
пр
o
ц
e
ну
р
a
дних
компетенција
коришћен
је
,,
Образац
ситуационе
процене
''
(
Situational assessment form tes
t
;
Cline,
Halverson,
Petersen
&
Rohrbach,
2005).
З
a
пр
o
ц
e
ну
с
a
м
oe
фик
a
сн
o
сти
ученика
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
коришћено
је
више
скала
.
У
складу
са
потребама
истраживања
издвојена
је
скала
која
истражује
опажену
самоефикасност
ученика
током
практичне
наставе
(
Self
-
Efficacy to Regulate
Training
;
B
andura, 2006
)
,
док
је
друга
скала
(
Children's Self
-
Efficacy Scale
;
Bandura, 2006)
композит
више
субскала
,
преузетих
и
прилагођених
социо
-
културним
приликама
ради
испитивања
самоефикасности
ученика
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
на
наставним
и
ваннастав
ним
активностима
.
За
процену
општег
самопоштовања
,
коришћена
је
Розенбергова
скала
самопоштовања
(Rosenberg Self
-
Esteem Scale
;
Rosenberg, 1965
).
З
a
пр
o
ц
e
ну
стил
a
уч
e
њ
a
ученика
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
коришћен
је
инструмент
,,
Стилови
учења
''
(
Learning Styles Instrument
-
C.I.T.E.
;
Babich A. M.
,
Burdine, P., Albright, L.
&
Randol, P.
,
1976.
;
WVABE Instructor Handbook, Section 3,
2003
-
04
)
.
Приказани
су
резултати
експлоративног
истраживања
кроз
корелације
одређених
димензија
унутар
појединих
инструмената
,
а
потом
и
корелациона
анализа
у
односу
на
социодемографске
варијабле
испитаника
.
Већа
пажња
посвећена
је
утврђивању
разлика
у
односу
на
пол
и
степен
интелектуалног
функционисања
.
Ради
бољег
увида
у
хијерархију
структуре
мерења
,
примењена
је
униварија
н
тна
анализа
варијансе
по
поједи
ни
м
варијаблама
инструмента
.
Извршена
је
факторска
анализ
а
за
инструменте
радних
способно
сти
и
компетенција
,
као
и
интеркорелација
испитаних
варијабли
и
субскала
,
у
циљу
у
тврђивања
повезаности
,
односно
утицаја
више
независних
вариј
абли
на
критеријумску
.
На
основу
добијених
резултата
значајних
за
радну
ефикасност
утврђена
су
боља
постигнућа
код
учени
ка
са
вишим
степеном
интелектуалног
функционисања
,
затим
код
ученика
који
се
професионално
оспособљавају
за
трећ
и
степен
образовања
и
атрактивниј
а
занимања
,
као
и
код
ученика
са
бољим
општим
школским
успехом
и
вишом
оценом
на
практичној
настави
.
У
нашем
истр
аживању
,
за
радну
ефикасност
ученика
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
нису
значајне
варијабле
које
су
се
односиле
на
тип
породичног
окружења
,
време
када
је
дијагностикована
интелектуална
ометеност
и
тип
завршене
школе
за
основно
образовање
.
Резимирајући
интерпретацију
добијених
резултата
утрдили
смо
да
су
непосредни
индикатор
и
радне
ефикасности
ученика
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
радно
-
бихејв
и
оралне
компетенције
и
степен
самосталност
и
током
рада
,
док
посредни
д
опринос
дају
елементи
психосоцијалног
аспекта
рада
(
поштовање
опште
радне
дисциплине
,
самопоштовање
,
самоефикасност
,
сарадња
са
другима
,
емоционална
стабилност
и
др
.).
К
омпозит
способности
,
вештина
,
знања
(
развијених
кроз
теоријско
-
практичну
наставу
и
ваннаставне
активности
)
и
личних
атрибута
значајних
за
радну
ефикасност
особа
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
интегрисан
је
у
дизајнираној
Скали
радне
ефикасности
,
која
је
дата
као
предлог
на
крају
рада
.
Намењена
је
члановима
тима
за
планирање
и
програмирање
запошљавања
ученика
са
лаком
интелек
туалном
ометеношћу
ради
успешни
је
транзиције
из
школске
у
радну
средину
.
У
складу
са
налазима
истраживања
сугерисане
су
практичне
смернице
за
рад
са
ученицима
са
лаком
интелектуалном
ометеношћу
током
професионалног
оспособљавања
,
као
и
препоруке
за
будућа
истраживања
у
области
дефектологије
и
других
тангентних
дисциплина
The reference framework is based on the results of the modern literature that
suggests that
the crucial things for success of young people with intellectual disabilities in
the recruitment process are work skills and experience
,
acquired during vocational training.
The overall objective of this research is to identify direct and indirect indicato
rs of
work
efficiency of students with mild intellectual disability as determinants of planning and
programming of employment
which are in function with
a successful transition from school
to workplace
.
The sample is consisted of 120 subjects of both
gender
(62 or 51.7% of male and 58
or 48.3% females) who attended in school year 2010/2011 the fina
l grades of
''
Secondary
vocational schools
'' in Belgrade. For the evaluation of the working ability there was used
adapted
,,
Questionnaire for
the assessment
of work ability
”
;
Taylor, 1987. To assess job
compe...tence
there
was used
’’Situational assessment test form
”
;
Cline, Halverson, Petersen
&
Rohrbach, 2005.
For the self
-
efficacy of students with mild intellectual disability
more
scales were used. In accorda
nce with the needs of the research there was isolated scale that
explores the perceived self
-
efficacy of students during practical classes (
Sel
f
-
Efficacy to
Regulate Training
;
Bandura, 2006), while the other scale
(
Children's Self
-
Efficacy Scale
;
Bandura,
2006) composite of multiple subscales, assumed and customized to socio
-
cultural
conditions for testing the self
-
efficacy of students with
mild intellectual disability
in
curricular and extracurricular activities. To assess the overall self
-
esteem, there wa
s used
the
Rosenberg Sel
f
-
Esteem Scale
;
Rosenberg, 1965
.
To assess the learning styles of
students with mild intellectual disability
there was used the instrument
“
Learning Styles
Instrument
”
–
CITE
;
Babich
,
A
.
M, Burdine, P. Albright, L. &
Randol, P., 197
6.; WVABE
Instruct
or Handbook, section 3, 2003
-
04
.
The results of exploratory research through correlation of defined dimensions within
individual instruments were shown, and then the correlation analysis in relation to socio
-
demographic variables of
respondents. Greater attention was paid to determining the
difference in relation to gender and level of intellectual functioning. For a better insight into
the hierarchy structure measurements, there was applied univariate analysis of variance for
individ
ual variables instrument. Factorial analysis for instruments of working skills and
competencies was made, as well as the inter
-
correlation of the surveyed variables and
subscales, with the aim of establishing the connection, ie the influence of several
ind
ependent variables on the criterion.
On the basis of these results, significant for operational efficiency, we have found
better achievement with students with higher levels of intellectual functioning, then with
the students who are professionally trained
to third level of education and more attractive
occupations, as well as with students with better overall academic achievement and higher
mark in practical classes.
In our study, the working
efficiency
of students with mild intellectual disability,
varia
bles that are related to the type of family environment, time of diagnosis, intellectual
disability and the type of finished school for primary educationis not important.
Summarizing the interpretation of the results, we obtained that indicators of
operati
ng efficiency of students with mild intellectual disability
,
working
-
behavioral
competencies and level of independence during the work are immediate, while the direct
contribution gives elements of the psychosocial aspects of work (respect for the general
labor discipline, self
-
esteem, self
-
efficacy, cooperation with others, emotional stability,
etc.). The composite of abilities, skills, knowledge (developed through theoretical and
practical classes and extracurricular activities) and personal attributes im
portant for the
working efficiency of people with mild intellectual disability is integrated into designed
Scale of
operating
efficiency, which is given as a suggestion at the end of the work. It is
intended for members of the planning team and programming
employment of students with
mild intellectual disability due to
more successful transition from school to the workplace.
In accordance with the research findings there are suggested practical guidelines
in
working with students with mild intellectual disa
bilities during vocational training, as well
as recommendations for future research in the field of
s
pecial education and rehabilitation
and other tangent disciplines