Функционалност уџбеничког комплета у развоју вокалних способности ученика млађих разреда основне школе
Тhe functionality of textbook sets in developing pupils' vocal ambilities in junior grades of primary school
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Уџбеник је репрезент и продукт културе (Ивић и сар., 2008, Пешић, 1998), а
теоријски сагледан као културно-потпорни систем (Плут, 2003), добија ширу димензију
у општем образовању, у чијем се интегралном делу свакако налази и вокално
образовање које је детету блиско од рођења, као и говор (Васиљевић, 1940,
Настасијевић, 1972, Васиљевић, 2000/2006, Стојановић, 2001, Trehub, 2003 према:
Leman, Sloboda, Vudi, 2012). Због тога је први део рада посвећен значају певања и
теоријској расправи која води ка тумачењима зашто је вокални развој важан управо у
млађим разредима основне школе. Затим, у оквиру овог поглавља било је потребно
теоријски поткрепити могуће креирање визије о томе: 1. какав нам уџбеник треба са
аспекта вокалног развоја ученика и 2. на који начин јединице уџбеничког комплета
могу допринети његовом функционалном коришћењу у наставном процесу.
Како је наш истраживачки циљ везан за анализу музичког садржаја из уџбеника
и методичког материјала из приручника као средства за подупира...ње свих фаза
природног вокалног сазревања ученика млађих разреда основне школе (од 7 - 11
године), све могуће паралеле повлачили смо ка том циљу, истовремено се ослањајући
на досадашња сазнања музичких педагога и психолога музике, али и лингвиста,
педагога и дидактичара, желећи на тај начин да истакнемо специфичност уџбеника
музичке културе који не потпада под опште норме у смислу у ком их савремена теорија
уџбеника доноси. Овим делом теоријске анализе истакли смо садржинску вредност
уџбеника коју гради избором али и редоследом музичких материјала, чиме се усмерава
могућност да уз приручник и звучни материјал, постане потпорно средство у развоју
гласовних и интерпретативних способности.
Резултати анализе уџбеника указали су да уџбенички комплет музичке културе
може деловати у правцу пружања материјала који поткрепљују узрасно вокално
сазревање, као и да је то само први корак ка његовом коришћењу у музичком развоју.
Други део истраживања односио се на начин употребе и избор уџбеничког комплета
када је у фокусу вокални развој. Резултати су показали да велики проценат учитеља
користи уџбеник, али га не сагледава као системско средство у раду.
The textbook represents and is the product of a culture (Ivic et al., 2008, Pesic, 1998), and
seen from the theoretical perspective as a cultural support system (Plut, 2003), it gains a
broader dimension in general education, where vocal education has its place, as given to a
child by birth, the same as the ability to speak (Vasiljevic, 1940, Nastasijevic, 1972,
Vasiljevic 2000/2006, Stojanovic, 2001 Trehub, 2003 by: Lehmann, Sloboda, Woody, 2012).
Therefore, the first part of the thesis explains the importance of singing, and gives a
theoretical overview of vocal development and its particular importance in the junior grades
of primary school. Then, within the same chapter, it was necessary to offer theoretical
reasoning for a possible vision about: 1. what kind of textbook is needed for pupils' vocal
development and 2. how textbook set units can contribute to their effective use in the teaching
process.
As the aim of our research is related to the analysis of music contents in textbo...oks and
methodological contents in teachers’ manuals as resources for supporting all phases of the
natural maturation of vocal abilities in pupils in the first four grades of primary school (7 - 11
years old), we have drawn all possible parallels towards that goal. We relied on the current
knowledge of both music pedagogues and psychologists on the one hand, and linguists and
educational scientists on the other, trying to emphasize the specificity of musical culture
textbooks, which are far from the general norms in the sense of the modern theory of
textbooks.
This part of theoretical analysis emphasizes the content-related value of the textbook,
which it gains through the choice and sequencing of musical contents, which allows for it to
become, alongside the manual and audio materials, a supporting instrument in vocal and
interpretative development.
The results of textbook analysis lead to the conclusion that the textbook set for
musical culture may serve as a supporting instrument in the development of vocal maturity at
the given age. It also represents the first pillar of its wider use in the system of musical
development. The second part of the research was related to the way of usage and selection of
textbook sets relevant to vocal development. The results showed that a large percentage of
teachers use textbooks, but not as a systemic tool in their work.