Modeli za operativno upravljanje jednom klasom pretovarnih sredstava u uslovima dinamičke pojave zadataka
Models for operational planning of a materials handling system with dynamic task arrivals
Author
Bjelić, Nenad P.Mentor
Vidović, Milorad B.Committee members
Vukadinović, Katarina S.
Mladenović, Nenad
Metadata
Show full item recordAbstract
Uštede ostvarene realizacijom jedne upravljačke odluke na operativnom
nivou, svakako nisu dovoljan motiv odgovornima u logističkim, ali i svim ostalim,
sistemima da se u dovoljnoj meri posvete racionalizaciji upravljačkih odluka.
Međutim, kada se u obzir uzme frekventnost realizacije operativnih upravljačkih
odluka jasno je da efikasna realizacija operativnih zadataka može predstavljati razliku
između uspešnog i neuspešnog poslovanja kompanije, ili sticanje značajne
konkurentske prednosti. Iz tog razloga predmet ovog istraživanja je unapređenje
efikasnosti upravljačkih odluka na operativnom nivou posebne klase pretovarnih
sistema koja se karakteriše dinamičkom pojavom zadataka u vremenu. Posmatrani
problem se može predstaviti kao uopštenje problema putujućeg servisera, u kome se
javlja heterogena flota servisera a zadaci se karakterišu postojanjem vremenskih
prozora. Obzirom da su se pretovarni sistemi usled povećanja intenziteta robnih
tokova razvili u veoma kompleksne upravljačke str...ukture, donošenje upravljačkih
odluka je praktično nemoguće bez upotrebe računara. U tom smislu, u ovom
istraživanju je pretpostavka o povećanju efikasnosti realizacije pretovarnih operacija
zasnovana na implementaciji upravljačkih odluka koje su rezultat matematičkih
modela i algoritma predstavljenih u radu, a koji se mogu implementirati u softver koji
se koristi kao pomoć ljudskim donosiocima odluka. U istraživanju su za rešavanje
problema predstavljeni matematički model mešovitog celobrojnog linearnog
programiranja i dva heuristička algoritma zasnovana na unapređenju odluke
primenom metode promenljivih okolina. Efikasnost predloženih upravljačkih modela
i generisanih odluka je testirana na benčmark instancama, na osnovu čijih rešenja se
može uočiti praktična primenljivost predloženih modela.
Level of savings made from one efficient operational control decision is not
sufficiently large to motivate logistics, or any other, managers to be interested in
improving efficiency of operational control decisions. Nevertheless, the frequency of
making such decisions multiplies saving effects and usually differentiates successful
from unsuccessful companies. Accordingly, the focus of this thesis is on improving
operational control decisions made in a specific material handling systems which are
characterized by dynamic tasks arrivals. Respected problem is considered as a
generalization of the travelling repairman problem where fleet of repairmen consists
of more than one repairman and where tasks are with time windows. Bearing in mind
that, due to the significant increase of fright movements, control of material handling
systems became very complex structures their efficient control cannot be realized
without some kind of decision support system. Therefore, in this research it is
sup...posed that an improvement of material handling processes is based on an
improvement of operational control decisions which are outputs of appropriate
mathematical models and algorithms implemented in a decision support system. In
that sense, considered problem is solved by mixed integer linear programming
mathematical model and two heuristic algorithms based on the variable neighborhood
search metaheuristic framework. Efficiency of proposed models is tested on several
sets of benchmark instances which proved their practical applicability.