Problem rutiranja sa zalihama: modeliranje i analiza performansi
Inventory routing problem: modeling and performance analysis
Author
Popović, Dražen M.Mentor
Vidović, Milorad B.Committee members
Radivojević, Gordana M.Miljuš, Momčilo D.
Urošević, Dragan

Metadata
Show full item recordAbstract
Problem rutiranja sa zalihama (IRP, engl. Inventory Routing Problem) je
relativno nova oblast koja osvaja sve više pažnje u poslednjih nekoliko godina u
međunarodnoj istraživačkoj zajednici. Ova doktorska disertacija predstavlja
rezultat višegodišnjeg istraživanja na temu IRP‐a, a čiji je naučni doprinos
potvrđen sa dva rada publikovana u referentnim međunarodnim časopisima
(Popović i ostali 2012, Vidović i ostali 2014). Takođe, po saznanjima kandidata, IRP
do sada nije posmatran u Srbiji od strane drugih istraživača što dodatno ukazuje na
značaj ove doktorske disertacije (pogotovu što je IRP koncept praktično primenljiv
u Srbiji). IRP se može posmatrati kao nadogradnja problema rutiranja vozila gde se
istovremeno uzima u obzir i upravljanje zalihama, obično u planskom periodu od
više dana. Osnovni preduslov za primenu IRP‐a jeste koncept upravljanja zalihama
od strane snabdevača (VMI, engl. Vendor Managed Inventory), a koji podrazumeva
primenu modernih informaciono komunikacionih tehn...ologija. Cilj ove doktorske
disertacije jeste sagledavanje različitih koncepata IRP‐a, kao i modeliranje jedne
klase IRP‐a u kojoj se koriste vozila sa podeljenim tovarnim prostorom
(komorama). Kao rezultat predloženih modela IRP‐a dobija se plan distribucije u
nekom planskom periodu, odnosno količinu robe koja se isporučuje (iz jednog
depoa ka više korisnika) po danima planskog perioda sa rutama kretanja vozila, pri
čemu se minimizuju ukupni troškovi rutiranja vozila i posedovanja zaliha.
U doktorskoj disertaciji je predstavljen matematički model linearnog
programiranja (MILP, engl. mixed integer linear programming) za dobijanje
optimalnog rešenja instanci malih dimenzija. IRP je NP težak problem (NP, engl.
Nondeterministic Polynomial time) i rešavanje realnih problema (instanci velikih
dimenzija) primenom MILP modela nije moguće u prihvatljivom vremenu rada
računara. Za potrebe rešavanja instanci velikih dimenzija, predstavljena je
heuristika promenljivog pretraživanja okolina (VNS, engl. Variable Neighbourhood
Search) koja se uspešno koristi za rešavanje različitih problema kombinatorne
optimizacije. U predstavljenim modelima se koristi deterministička postavka IRP‐a
Problem rutiranja sa zalihama: modeliranje i analiza performansi Dražen Popović
(podrazumeva se deterministička potrošnja kod korisnika) radi pojednostavljena
problema i omogućavanja dobijanja rešenja. U realnim sistemima, potrošnja ima
stohastičan karakter i ovo pojednostavljenje može dovesti do neželjenih efekata,
pre svega do nedostatka ili viška zaliha i do neplaniranih promena pri realizaciji
plana isporuke. Analizu primenljivosti rešenja problema sa determinističkim
ulazima na realan sistem sa stohastičkom prirodom moguće je izvršiti uz upotrebu
simulacije, koja je takođe predstavljena u doktorskoj disertaciji.
Na osnovu rezultata prikazanih u doktorskoj disertaciji, VNS heuristika daje
rešenja bliska optimalnim za instance problema manjih dimenzija, sa prihvatljivim
vremenom rada računara za instance svih dimenzija (vreme rada računara je
manje od 10 minuta za rešavanje bilo koje instance). Takođe, predložena VNS
heuristika se može efikasno koristiti za dobijanje plana distribucije u sistemu koji
se bazira na VMI konceptu, pri čemu je moguća analiza kvaliteta (na osnovu skupa
predloženih performansi) različitih struktura sistema distribucije. Prilikom
sprovođenja simulacije, stohastička potrošnja ima za posledicu mogućnost pojave
dva negativna događaja koja predstavljaju i dve dodatne performanse za ocenu
kvaliteta rešenja: nedostatak zaliha usled neplanirano velike potrošnje, kao i
potreba za hitnim isporukama radi dopune zaliha.
Ključne reči:
Uže naučne oblasti: "Rukovanje materijalom i eko logistika", "Industrijska
logistika, lanci snabdevanja i skladišni sistemi".
UDK brojevi: 621.86:519.8(043.3)
339.132.6:519.8(043.3)
Inventory Routing Problem (IRP) is a relatively new field that is gaining
increasing attention in recent years by the international research community. This
doctoral dissertation is the result of past several years of research on the subject of
IRP, whose scientific contribution was confirmed with two papers published in
international journals of high SCI value (Popovic et al. 2012, Vidovic et al. 2014).
Also, to the best of our knowledge, IRP has not been observed in Serbia by other
researchers which additionally indicate the importance of this doctoral
dissertation (especially as the IRP concept is practically applicable in Serbia). IRP
can be observed as an extension to the vehicle routing problem in a sense of taking
into consideration the inventory management segment, usually in the planning
horizon of several days. The basic prerequisite for the implementation of IRP is the
Vendor Managed Inventory (VMI) concept, which implies the application of
modern information and communicati...on technologies. The aim of this doctoral
dissertation is to review the different concepts of IRP, as well as modeling one
class of IRP with vehicles that have compartments. Developed IRP models gives the
solution in the form of distribution plan over a planning horizon, i.e. the amount of
goods to be delivered (from one depot to multiple users) and vehicles' routes in
each day of a planning horizon, while minimizing total cost of routing and
inventories.
In this doctoral dissertation, a mixed integer linear programming (MILP)
model is developed to optimally solve the small scale problem instances. IRP is a
NP (Nondeterministic Polynomial time) hard problem and solving real scale
problems (large scale problem instances) using MILP model is not possible in
acceptable computing time. For the purpose of solving large scale problem
instances, original Variable Neighbourhood Search (VNS) heuristic model is
developed. Both models use deterministic data input (consumption is assumed to
be deterministic) to simplify the problem and enable the solving of the problem
instances. In real systems, consumption has stochastic character and this
Problem rutiranja sa zalihama: modeliranje i analiza performansi Dražen Popović
simplification may lead to adverse effects, primarily as shortage or excess of
inventories and unplanned changes in the realization of the delivery plan.
Applicability analysis of the deterministic solutions to the real life case with
stochastic nature can be made with the use of simulation, which is also presented
in this doctoral dissertation.
Based on the results shown in this doctoral dissertation, VNS heuristics
provides solutions close to optimal for the small scale problem instances, while
computational time for all instance is acceptable (less than 10 minutes to solve any
instance). Also, the proposed VNS heuristics can be effectively used to obtain a
distribution plan in a system which is based on the VMI concept, with quality
analysis (based on a set of proposed performances) of different distribution
system variants. In the proposed simulation, stochastic consumption can result in
the possibility of two negative events which represent two additional
performances for evaluating the quality of solutions: inventories shortage due to
unplanned high consumption, and the need for urgent deliveries to minimize the
inventories shortage.