Model optimizacije resursa javnog poštanskog operatora baziran na merenju efikasnosti pružanja poštanskih usluga
A model for universal service provider resource optimization based on maesuring the efficiency of postal services providing
Author
Ralević, Predrag V.
Mentor
Dobrodolac, Momčilo J.
Committee members
Marković, Dejan D.Radojičić, Valentina Dž.
Mladenović, Snežana A.

Šarac, Dragana D.

Metadata
Show full item recordAbstract
U ovoj disertaciji predmet istraživanja je rešavanje problema optimizacije resursa
javnog poštanskog operatora (JPO). Predložen je model koji optimizuje ograničene
resurse, troškove i operativne prihode korišćenjem neparametarske analize, DEA (engl.
Data Envelopment Analysis). Testiranje i verifikacija predloženog modela izvršeni su na
skupu od 27 JPO iz zemalja Evropske Unije i Srbije. Dobijeni rezultati eksplicitno
pokazuju da su postojeći resursi i način kako se oni koriste ključni u postizanju rezultata
rada, kao i to kako može da bude definisan efikasan operativni plan. Između ostalog, za
slučaj javnog poštanskog operatora u Srbiji, rezultati ukazuju da ne postoji višak u broju
zaposlenih, dok je višak prepoznat u ukupnom broju jedinica poštanske mreže. Pored
toga, predstavljeno je izvođenje analize evaluacije efikasnosti javnog poštanskog
operatora tokom vremena.
U disertaciji, predložen je originalni višeulazni i višeizlazni model za merenje
troškovne efikasnosti, CE (engl. Cost... Efficiency) dostavnih jedinica poštanske mreže.
Analizirana je dostavna mreža javnog poštanskog operatora u Srbiji koja uključuje
1,194 dostavne jedinice. Problem brojnosti i heterogenosti ovih jedinica prevaziđen je
definisanjem originalnog algoritma za klasterovanje. Ovaj algoritam je obezbedio
poređenje efikasnosti uporedivih jedinica, kao i troetapnu analizu: jedinice-klasterimreža.
Dobijeni nalaz ukazuje da je posmatrana dostavna mreža troškovno neefikasna
(CE=40%). Dalje, dekompozicijom CE objašnjeno je kako nivo troškovne efikasnosti
može biti poboljšan. Ilustracije radi, utvrđeno je da najmanje 794 dostavne jedinice
imaju mogućnost za poboljšanje samo na osnovu realokacije resursa. Istražen je uticaj
ekonomije obima na efikasnost dostavnih jedinica gde je utvrđeno da ona ima jači uticaj
na efikanost malih jedinica u poređenju sa velikim jedinicama. Konačno, na osnovu
izvedenih rezultata, dato je obrazloženje zašto predloženi model za merenje troškovne
efikasnosti može da bude dragoceno sredstvo za kreatore politike i regulatore iz
poštanskog sektora, kao i za menadžere poštanskih operatora.
Doktorska disertacija, Predrag V. Ralević
vi
U disertaciji je predstavljen novi koncept univerzalne poštanske usluge. Suština
ovog koncepta je mogućnost da se pošiljalac opredeljuje za uslugu koja bi se obavila u
roku do 24 časa od vremena predaje pošiljke na prenos ili za drugu vrstu prenosa koji bi
podrazumevao duži rok. Na osnovu toga, predstavljene su tri alternative novog koncepta
koje ukazuju da se redefinisanjem univerzalne poštanske usluge može doprineti boljoj
diversifikaciji ponude poštanskih usluga. Sa druge strane, u slučaju JPO iz Srbije
pokazano je da predloženi koncept nove usluge ima pozitivan uticaj sa stanovišta
očekivanih prihoda. To potvrđuju rezultati koji su izvedeni korišćenjem analize
vremenskih serija, regresione i korelacione analize, teorije difuzije za prognoziranje
tražnje za novom poštanskom uslugom (Basov model), kao i metode upitnika i
intervjua.
In this dissertation the research subject was to solve the problem of resource
optimization of Universal Service Provider (USP). The model optimizing the limited
resources, expenditure and operating revenue by using nonparametric analysis (DEA) is
proposed. The testing and verification of the proposed model were performed on a set of
27 USPs from European Union member states and Serbia. The obtained results
explicitly show that existing resources and how they are used are crucial in achieving
the performance outcomes as well as to define the efficient operational plan. Among
other, in the case of the USP in Serbia, the results indicate that there is not an excess in
the number of employees, while the excess is recognized in the total number of
permanent post offices. Beside that, in this thesis the derivation analysis of efficiency
change over time for universal service provider is presented.
In the dissertation, a multiple-input and multiple-output model for measuring the
cost efficie...ncy (CE) of postal delivery branches is proposed. The complete postal
network of the Serbian Post delivery offices, which includes 1,194 post office branches
is analyzed. The problem of numerous and heterogeneous of delivery offices was
overcome by defining a new clustering algorithm. This algorithm enable to compare the
branches that operate under the same or similar conditions and a three-level analysis:
branches-clusters-network. The findings obtained indicate that the observed delivery
network is cost inefficient (CE=40%). Furthermore, the explanation of how the level of
CE could be improved is given by the decomposition of cost efficiency. For illustration,
the results of this thesis indicate that, at a minimum, 794 delivery branches could
improve their efficiency by resource reallocation. An impact of the economies of scale
to efficiency of delivery branches is investigated and it indicates that the economies of
scale have a stronger impact on small branches compared to large units. Finally, based
on obtained results, the rational of how suggested model for measuring the cost
efficiency can be beneficial to policy makers from the postal sector and to company
managers is provided.
Doktorska disertacija, Predrag V. Ralević
viii
In the dissertation a new concept of universal service obligation is presented. The
essence of this concept is a possibility that the sender choose a transit time for his/her
shipment, should it be within 24h or more. Based on that, three alternatives to the new
concept are presented and they indicate that can contribute to a better diversification of
offer of postal services. On the other hand, in the case of the USP from Serbia is
demonstrated that the proposed concept of new service has a positive impact from the
standpoint of expected revenue. This confirms the results derived by using time series
analysis, regression and correlation analysis, the diffusion theory for forecasting
demand for new postal service (Bass Model) as well as interview and questionnaire
methods.