Приказ основних података о дисертацији

Zaštita ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije – krivičnopravni aspekt

dc.contributor.advisorMarković, Miloš
dc.contributor.advisorMilašinović, Radomir
dc.contributor.otherSimeunović, Dragan
dc.contributor.otherMarković, Miloš
dc.contributor.otherMilašinović, Radomir
dc.creatorDinić, Slavica
dc.date.accessioned2020-07-03T18:17:41Z
dc.date.available2020-07-03T18:17:41Z
dc.date.issued2015-11-27
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/4154
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija144076212229176.pdf?controlNumber=(BISIS)95551&fileName=144076212229176.pdf&id=4224&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=95551&source=NaRDuS&language=srsr
dc.identifier.urihttp://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije14407620853869.pdf?controlNumber=(BISIS)95551&fileName=14407620853869.pdf&id=4222&source=NaRDuS&language=srsr
dc.description.abstractДокторска дисертација се бави питањем адекватности кривичноправног  регулисања заштите уставног уређења и безбедности  Републике Србије, односно усаглашености са потребама судске праксе, а тиме и актуелном безбедносном ситуацијом, тј. безбедносним ризицима и претњама. Проблематика истраживања посматра се из угла који обједињује теоријска и практична сазнања, као и законодавна решења са циљем њиховог усаглашавања и утврђивања да ли су пронађена најадекватнија законска решења у регулисању ове материје, која је, посматрано са научног, друштвеног, а тиме и безбедносног становишта изузетно значајна. У том циљу, преиспитује се идеолошкополитичка, криминалнополитичка и кривичоправна концепција политичких кривичних дела. Предмет истраживања тезе су дакле, политичка кривична дела, посматрана с кривичноправног аспекта, у која смо, сходно најпре, примарном, али и супсидијарном објекту кривичноправне заштите, уврстили: I Кривична дела против уставног уређења и безбедности Републике Србије, глава XXVIII КЗ: угрожавање независности (чл. 305. КЗ), признавање капитулације или окупације (чл. 306. КЗ), угрожавање територијалне целине (чл. 307. КЗ),  напад на уставно уређење (чл. 308. КЗ), позивање на насилну промену уставног уређења (чл. 309. КЗ), убиство представника највиших државних органа (чл. 310. КЗ),  оружана побуна (чл. 311. КЗ),  диверзија (чл. 313. КЗ), саботажа (чл. 314. КЗ),  шпијунажа (чл. 315. КЗ),  одавање државне тајне (чл. 316. КЗ), изазивање националне, расне и верске мржње и нетрпељивости (чл. 317. КЗ), повреда територијалног суверенитета (чл. 318. КЗ), удруживање ради противуставне делатности (чл. 319. КЗ),  припремање дела против уставног уређења и безбедности Србије (чл. 320. КЗ) и тешка дела против уставног уређења и безбедности Србије (чл. 321. КЗ); II Кривична дела против човечности и других добара заштићених међународним правом, глава XXXIV: тероризам (чл. 391. КЗ); јавно подстицање на извршење терористичких дела (391а КЗ), врбовање и обучавање за вршење терористичких дела (чл. 391б КЗ), употреба смртоносне направе (чл. 391в КЗ), уништење и оштећење нуклеарног објекта (чл. 391г КЗ), угрожавање лица под међународном заштитом (чл. 392. КЗ), финансирање тероризма (чл. 393. КЗ) и терористичко удруживање (чл. 393а КЗ); III Кривична дела против безбедности јавног саобраћаја, глава XXVI КЗ: угрожавање безбедности ваздушног саобраћаја насиљем (чл. 292. КЗ), отмица ваздухоплова, брода и другог превозног средства (чл. 293. КЗ), и пиратство (чл. 294. КЗ); IV Кривична дела против опште сигурности људи и имовине, глава XXV КЗ: неовлашћено прибаљање и угрожавање безбедности нуклеарним материјама (чл. 287. КЗ) и V Кривична дела против безбедности рачунарских података, глава XXVII КЗ: рачунарска саботажа (чл. 299. КЗ РС); прављење и уношење рачунарских вируса (чл. 300 КЗ РС); рачунарска превара (чл. 301. КЗ РС) и неовлашћен приступ заштићеном рачунару, рачунарској мрежи и електронској обради података (чл. 302. КЗ РС). Политичка кривична дела, због своје природе, захтевају мултидисциплинарну анализу и целовито истраживање. Стога је у овом раду прво извршена анализа поменутих кривичних дела у историјском смислу, са посебним освртом на историју државе и права нашег народа, све до савременог права, а потом и анализа политичких инкриминација у актуелном кривичном законодавству наше земље. У оквиру теоријског одређивања предмета истраживања, дат је  концепт и појмовно одређење понашања управљених против уставног уређења и безбедности државе. Уз то, дефинисани су кључни појмови, као што су: последица; угрожавање; повреда; угрожавање независности; признавање капитулације или окупације; угрожавање територијалне целине; напад на уставно уређење; позивање на насилну промену уставног уређења; убиство представника највиших државних органа; оружана побуна; тероризам; диверзија; саботажа; шпијунажа; одавање државне тајне; изазивање националне, расне и верске мржње и нетрпељивости; повреда територијалног суверенитета; удруживање ради противуставне делатности; припремање дела против уставног уређења и безбедности Србије; тешка дела против уставног уређења и безбедности Србије; тероризам,  јавно подстицање на извршење терористичких дела, врбовање и обучавање за вршење терористичких дела, употреба смртоносне направе, уништење и оштећење нуклеарног објекта, финансирање тероризма и терористичко удруживање; угрожавање безбедности ваздушног саобраћаја насиљем; отмица ваздухоплова; брода и другог превозног средства; пиратство; неовлашћено прибављање и угрожавање безбедности нуклеарним материјама; рачунарска саботажа; прављење и уношење рачунарских вируса; рачунарска превара; неовлашћен приступ заштићеном рачунару, рачунарској мрежи и електронској обради података; неовлашћено коришћење рачунара или рачунарске мреже. Поред тога, дате су одреднице и за следеће: посебне доказне радње; тајни надзор комуникације; тајно праћење и снимање; симуловани послови; рачунарско претраживање података, контролисана испорука, прикривени иследник.  Дефиниције ових кључних појмова дате су у деловима рада у којима се они детаљно истражују и анализирају. Кривичноправни аспект проучавања политичких кривичних дела представља следећи и суштински део научне анализе. Представљен је кроз елементе и институте општег дела Кривичног законика, почевши од појма и дефиниције, па затим субјекта, објекта, узрочне везе између радње и последице, кривице и осталих елемената ових инкриминација. Посебно су обрађена сва кривична дела која смо уврстили у политичка кривична дела, што уједно представља и централни део овог рада. Материјалноправну анализу и истраживање политичких кривичних дела илустровали смо примерима из судске праксе. Након тога, говори се о кривичнопроцесним питањима борбе против политичких кривичних дела, односно угрожавања и повреде уставног уређења и безбедности државе. Реч је о следећим питањима кривичнопроцесног карактера: анализа посебних доказних радњи (компаративни преглед  према законику о кривичном поступку из 2001. године и законику из 2011. године); приказ надлежности државних органа овлашћених за спровођење посебних доказних радњи; разматрање одговорности овлашћених службених лица за незакониту примену посебних доказних радњи; као и међународна кривичноправна помоћ, са посебним освртом на једну од најзначајнијих радњи у овој области, екстрадицију. У оквиру последњег дела рада, тзв. прилога, представљени су и објашњени статистички подаци који показују кретање укупног броја политичких кривичних дела  на територији Републике Србије (почев од 1999. године, статистички подаци не обухватају подручје Аутономне Покрајине Косова и Метохије), у периоду од краја Другог светског рата до данас, са посебним освртом на период од почетка примене актуелног Кривичног законика, дакле, почев од 01. јануара 2006. године, закључно са 2013. годином.sr
dc.description.abstractDoktorska disertacija se bavi pitanjem adekvatnosti krivičnopravnog  regulisanja zaštite ustavnog uređenja i bezbednosti  Republike Srbije, odnosno usaglašenosti sa potrebama sudske prakse, a time i aktuelnom bezbednosnom situacijom, tj. bezbednosnim rizicima i pretnjama. Problematika istraživanja posmatra se iz ugla koji objedinjuje teorijska i praktična saznanja, kao i zakonodavna rešenja sa ciljem njihovog usaglašavanja i utvrđivanja da li su pronađena najadekvatnija zakonska rešenja u regulisanju ove materije, koja je, posmatrano sa naučnog, društvenog, a time i bezbednosnog stanovišta izuzetno značajna. U tom cilju, preispituje se ideološkopolitička, kriminalnopolitička i krivičopravna koncepcija političkih krivičnih dela. Predmet istraživanja teze su dakle, politička krivična dela, posmatrana s krivičnopravnog aspekta, u koja smo, shodno najpre, primarnom, ali i supsidijarnom objektu krivičnopravne zaštite, uvrstili: I Krivična dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije, glava XXVIII KZ: ugrožavanje nezavisnosti (čl. 305. KZ), priznavanje kapitulacije ili okupacije (čl. 306. KZ), ugrožavanje teritorijalne celine (čl. 307. KZ),  napad na ustavno uređenje (čl. 308. KZ), pozivanje na nasilnu promenu ustavnog uređenja (čl. 309. KZ), ubistvo predstavnika najviših državnih organa (čl. 310. KZ),  oružana pobuna (čl. 311. KZ),  diverzija (čl. 313. KZ), sabotaža (čl. 314. KZ),  špijunaža (čl. 315. KZ),  odavanje državne tajne (čl. 316. KZ), izazivanje nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti (čl. 317. KZ), povreda teritorijalnog suvereniteta (čl. 318. KZ), udruživanje radi protivustavne delatnosti (čl. 319. KZ),  pripremanje dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Srbije (čl. 320. KZ) i teška dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Srbije (čl. 321. KZ); II Krivična dela protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom, glava XXXIV: terorizam (čl. 391. KZ); javno podsticanje na izvršenje terorističkih dela (391a KZ), vrbovanje i obučavanje za vršenje terorističkih dela (čl. 391b KZ), upotreba smrtonosne naprave (čl. 391v KZ), uništenje i oštećenje nuklearnog objekta (čl. 391g KZ), ugrožavanje lica pod međunarodnom zaštitom (čl. 392. KZ), finansiranje terorizma (čl. 393. KZ) i terorističko udruživanje (čl. 393a KZ); III Krivična dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja, glava XXVI KZ: ugrožavanje bezbednosti vazdušnog saobraćaja nasiljem (čl. 292. KZ), otmica vazduhoplova, broda i drugog prevoznog sredstva (čl. 293. KZ), i piratstvo (čl. 294. KZ); IV Krivična dela protiv opšte sigurnosti ljudi i imovine, glava XXV KZ: neovlašćeno pribaljanje i ugrožavanje bezbednosti nuklearnim materijama (čl. 287. KZ) i V Krivična dela protiv bezbednosti računarskih podataka, glava XXVII KZ: računarska sabotaža (čl. 299. KZ RS); pravljenje i unošenje računarskih virusa (čl. 300 KZ RS); računarska prevara (čl. 301. KZ RS) i neovlašćen pristup zaštićenom računaru, računarskoj mreži i elektronskoj obradi podataka (čl. 302. KZ RS). Politička krivična dela, zbog svoje prirode, zahtevaju multidisciplinarnu analizu i celovito istraživanje. Stoga je u ovom radu prvo izvršena analiza pomenutih krivičnih dela u istorijskom smislu, sa posebnim osvrtom na istoriju države i prava našeg naroda, sve do savremenog prava, a potom i analiza političkih inkriminacija u aktuelnom krivičnom zakonodavstvu naše zemlje. U okviru teorijskog određivanja predmeta istraživanja, dat je  koncept i pojmovno određenje ponašanja upravljenih protiv ustavnog uređenja i bezbednosti države. Uz to, definisani su ključni pojmovi, kao što su: posledica; ugrožavanje; povreda; ugrožavanje nezavisnosti; priznavanje kapitulacije ili okupacije; ugrožavanje teritorijalne celine; napad na ustavno uređenje; pozivanje na nasilnu promenu ustavnog uređenja; ubistvo predstavnika najviših državnih organa; oružana pobuna; terorizam; diverzija; sabotaža; špijunaža; odavanje državne tajne; izazivanje nacionalne, rasne i verske mržnje i netrpeljivosti; povreda teritorijalnog suvereniteta; udruživanje radi protivustavne delatnosti; pripremanje dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Srbije; teška dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Srbije; terorizam,  javno podsticanje na izvršenje terorističkih dela, vrbovanje i obučavanje za vršenje terorističkih dela, upotreba smrtonosne naprave, uništenje i oštećenje nuklearnog objekta, finansiranje terorizma i terorističko udruživanje; ugrožavanje bezbednosti vazdušnog saobraćaja nasiljem; otmica vazduhoplova; broda i drugog prevoznog sredstva; piratstvo; neovlašćeno pribavljanje i ugrožavanje bezbednosti nuklearnim materijama; računarska sabotaža; pravljenje i unošenje računarskih virusa; računarska prevara; neovlašćen pristup zaštićenom računaru, računarskoj mreži i elektronskoj obradi podataka; neovlašćeno korišćenje računara ili računarske mreže. Pored toga, date su odrednice i za sledeće: posebne dokazne radnje; tajni nadzor komunikacije; tajno praćenje i snimanje; simulovani poslovi; računarsko pretraživanje podataka, kontrolisana isporuka, prikriveni islednik.  Definicije ovih ključnih pojmova date su u delovima rada u kojima se oni detaljno istražuju i analiziraju. Krivičnopravni aspekt proučavanja političkih krivičnih dela predstavlja sledeći i suštinski deo naučne analize. Predstavljen je kroz elemente i institute opšteg dela Krivičnog zakonika, počevši od pojma i definicije, pa zatim subjekta, objekta, uzročne veze između radnje i posledice, krivice i ostalih elemenata ovih inkriminacija. Posebno su obrađena sva krivična dela koja smo uvrstili u politička krivična dela, što ujedno predstavlja i centralni deo ovog rada. Materijalnopravnu analizu i istraživanje političkih krivičnih dela ilustrovali smo primerima iz sudske prakse. Nakon toga, govori se o krivičnoprocesnim pitanjima borbe protiv političkih krivičnih dela, odnosno ugrožavanja i povrede ustavnog uređenja i bezbednosti države. Reč je o sledećim pitanjima krivičnoprocesnog karaktera: analiza posebnih dokaznih radnji (komparativni pregled  prema zakoniku o krivičnom postupku iz 2001. godine i zakoniku iz 2011. godine); prikaz nadležnosti državnih organa ovlašćenih za sprovođenje posebnih dokaznih radnji; razmatranje odgovornosti ovlašćenih službenih lica za nezakonitu primenu posebnih dokaznih radnji; kao i međunarodna krivičnopravna pomoć, sa posebnim osvrtom na jednu od najznačajnijih radnji u ovoj oblasti, ekstradiciju. U okviru poslednjeg dela rada, tzv. priloga, predstavljeni su i objašnjeni statistički podaci koji pokazuju kretanje ukupnog broja političkih krivičnih dela  na teritoriji Republike Srbije (počev od 1999. godine, statistički podaci ne obuhvataju područje Autonomne Pokrajine Kosova i Metohije), u periodu od kraja Drugog svetskog rata do danas, sa posebnim osvrtom na period od početka primene aktuelnog Krivičnog zakonika, dakle, počev od 01. januara 2006. godine, zaključno sa 2013. godinom.sr
dc.description.abstractThe doctoral thesis deals with the issue of the adequacy of the criminal law regulating the protection of the constitutional order and security of the Republic of Serbia regarding compliance with the requirements of case law, and thus the current security situation, like security risks and threats. Problems of research is viewed from the perspective that combines theoretical and practical knowledge, as well as legislative solutions with the aim of harmonizing them and determining whether they found the most appropriate legal solutions to regulate this matter, which is  from scientific, social and security standpoint extremely important. This is why we examine the ideological-political, criminal-political and criminal justice concept of political offenses.      The objects of this research these are therefore a political offenses, viewed from the aspect of criminal justice, in which we, accordingly to primary and subsidiary object of criminal protection, included:    I Criminal offences against the constitutional order and security of the Republic Of Serbia, chapter twenty eight of Criminal code: Compromising Independence (Article 305), Recognition of Capitulation or Occupation (Article 306), Compromising Territorial Integrity (Article 307), Attack Against the Constitutional Order (Article 308), Incitement to violence change of constitutional order (Article 309), Assassination of the Highest Officials of the State Union and Member States (Article 310), Armed insurrection (Article 311), Malicious Destruction  (Article 313), Sabotage (Article 314), Espionage (Article 315), Disclosing a State Secret (Article 316), Instigating National, Racial and Religious Hatred and Intolerance (Article 317), Violation of Territorial Sovereignty (Article 318), Conspiracy for Unconstitutional Activity  (Article 319), Plotting of Offences against the Constitutional Order and Security of Serbia (Article 320) and Grave Offences against the Constitutional Order and Security of Serbia (Article 321);    II Criminal offences against humaity and other right guaranteed by international law, chapter thity four of Criminal code: Terrorism  (Article 391), Public incitement to commit terrorist acts (Article 391a), Recruitment and training for committing terrorist acts (Article 391b), Use of lethal devices (Article 391c), Destruction and damage nuclear facility (Article 391g), Endangering persons under international protection (Article 392), Financing of terrorism (Article 393) and Terrorist association (Article 393a) ;    III Criminal offences against road traffic safety, chapter twenty six of Criminal code: Endangering Air Traffic Safety by Violence (Article 292), Hijacking an Aircraft, Ship or Other Means of Transport (Article 293) and Piracy (Article 294);    IV Criminal offences against general safety of people and property, chapter twenty five of Criminal code: Unlawful Acquiring and Endangerment of Safety with Nuclear Material (Article 287) and    V Criminal offence against security of computer data, chapter twenty seven of Criminal code: Computer Sabotage (Article 299), Creating and Introducing of Computer Viruses (Article 300), Computer Fraud (Article 301) and Unauthorised Access to Computer, Computer Network or Electronic Data Processing (Article 302).      Political criminal offenses due to their nature, require multidisciplinary analysis and comprehensive research. Therefore, this paper we first analyzed the crimes in the historical sense, with special emphasis on the history of the state and the law of our people, to modern law, and then the analysis of the political incrimination in the current criminal legislation of our country.      Within the theoretical determination of this research, we provided the concept and the terminological determination of conduct aimed against the constitutional order and security of the state. In addition, define key terms, such as: consequence,  endangerment, violation, jeopardizing the independence; recognition of capitulation or occupation; endangerment of territorial integrity; an attack on the constitutional order; incitement to violent change of constitutional order; the murder of representatives of the highest state authorities; armed rebellion; terrorism; diversion; sabotage; espionage; disclosure of state secrets; inciting national, racial and religious hatred and intolerance; violation of territorial sovereignty; associating for unconstitutional activities; preparing acts against the constitutional order and security of Serbia; Serious offenses against the constitutional order and security of Serbia; terrorism, public incitement to commit terrorist offenses, recruitment and training for the commission of terrorist acts, the use of lethal devices, destruction and damage a nuclear facility, financing of terrorism and terrorist association; endangering the safety of air traffic violence; hijacking of aircraft; boat and other means of transport; piracy; unauthorized recruitment and endangering the safety of nuclear materials; computer sabotage; creating and introducing computer viruses; computer fraud; unauthorized access to a protected computer, computer network and electronic data processing; unauthorized use of a computer or computer network. In addition, guidelines are given for the following: special investigative actions; secret surveillance of communications; secret surveillance and recording; simulated operations; computer search data, controlled delivery, undercover agent. The definitions of these key terms are given in the areas of work in which they are thoroughly investigated and analyzed.      Criminal aspect of analysis political offenses represents the next essential part of scientific analysis. Presented through the elements and institutes of the general part of the Criminal Code, starting from the basic concept and definition, and then subject, object, causal connection between actions and consequences, guilt and other elements of these offenses. Particular attention is paid all the crimes that were included in political crimes, which also represents the central part of this work. Materially legal analysis and research of political crimes, we illustrate with examples from case law.      Afterwards, in the thesis we discusses the criminal procedural question of the fight against political crimes or threats and violations of the constitutional order and security of the state. These are the following of criminal procedural character: analysis of special evidentiary actions (comparative review under the Code of Criminal Procedure of 2001 and the Code of 2011); view competence of state bodies authorized for implementation of special evidentiary actions; consideration of the responsibilities of authorized individuals for the illegal use of special evidentiary actions; as well as international criminal law assistance, with special emphasis on one of the most important actions in this area, extradition.      Within the last piece of work, so-called appendix we presented and explained the statistical data that show the movement of the total number of political crimes in the territory Republic of Serbia (since 1999, the statistics do not include the area of the Autonomous Province of Kosovo and Metohija) between the end of the Second World War to the present, with special emphasis on the period since the implementation of the current Criminal Code, starting from 01. January 2006, ending with year 2013.en
dc.languagesr (cyrillic script)
dc.publisherУниверзитет Привредна академија у Новом Саду, Правни факултет за привреду и правосуђеsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет Привредна академија у Новом Садуsr
dc.subjectполитичка кривична делаsr
dc.subjectpolitička krivična delasr
dc.subjectpolitical offensesen
dc.subjectуставно уређењеsr
dc.subjectбезбедностsr
dc.subjectдржаваsr
dc.subjectustavno uređenjesr
dc.subjectbezbednostsr
dc.subjectdržavasr
dc.subjectconstitutional orderen
dc.subjectsecurityen
dc.subjectstateen
dc.titleЗаштита уставног уређења и безбедности Републике Србије – кривичноправни аспектsr
dc.titleZaštita ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije – krivičnopravni aspektsr
dc.titleThe protection of the constitutional order and security of the Republic of Serbia - the criminal justice aspecten
dc.typedoctoralThesisen
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dcterms.abstractМарковић Милош; Милашиновић Радомир; Симеуновић Драган; Марковић Милош; Милашиновић Радомир; Динић Славица; Zaštita ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije – krivičnopravni aspekt; Заштита уставног уређења и безбедности Републике Србије – кривичноправни аспект; Заштита уставног уређења и безбедности Републике Србије – кривичноправни аспект;
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/58799/Disertacija185.pdf
dc.identifier.fulltexthttps://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/58800/IzvestajKomisije185.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/58799/Disertacija185.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/58800/IzvestajKomisije185.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_4154


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији