Савремени модели и стратегије успостављања и одржавања разредне дисциплине
Contemporary models and strategies of establishing and maintaining classroom discipline
Author
Tadić, Aleksandar S.
Mentor
Bodroški-Spariosu, Biljana
Committee members
Vujisić-Živković, Nataša
Antonijević, Radovan

Matović, Nataša

Metadata
Show full item recordAbstract
У дисертацији се анализирају модели и стратегије разредне дисциплине,
односно карактеристике уверења савремених теоретичара васпитања и наставника о
процесу успостављања и одржавања разредне дисциплине и дисциплинских
поступака које наставници примењују на наставним часовима, разматрајући њихове
узроке и последице, испитујући њихову израженост и корелате.
Теоријски оквир реализованог истраживања организован је у неколико
целина. У уводним поглављима разматрана су питања утемељености савремених
схватања разредне дисциплине на концепцијама васпитања и теоријама учења.
У трећој целини анализирано је шест савремених програма обуке за
одржавање разредне дисциплине – модела разредне дисциплине (Ли Кантера,
Фредерика Џонса, Рудолфа Драјкурса, Вилијема Гласера, Томаса Гордона и Алфија
Кона). Класификовани су у две категорије: а) модели засновани на контроли
понашања ученика од стране наставника и б) модели засновани на подршци
аутономије ученика. Као теоријски оквир за избор критеријума и обра...зложење
класификације коришћена је теорије самоодређења.
У наредном поглављу разматране су три основне стратегије разредне
дисциплине: а) процедурална стратегија (стратегија утицања на понашање ученика
осмишљавањем и применом дисциплинских правила и процедура), интерперсонална
стратегија (стратегија утицања на понашање ученика изградњом специфичних
односа у разреду) и дидактичка стратегија (стратегија утицања на понашање
ученика заснована на организацији наставног процеса).
У петом поглављу приказани су методолошки оквири и резултати
истраживања у области разредне дисциплине релевантни за наш истраживачки
проблем, посебно у погледу уверења наставника о разредној дисциплини и
дисциплинским поступцима које примењују на часовима. Приказани су и резултати
истраживања у којима је испитивана повезаност ових варијабли са васпитним
концептом наставника и наставничким доживљајем аутономног деловања у школи.
Следећи део рада односи се на методолошки оквир реализованог
истраживања.
Циљ истраживања био је утврдити израженост модела и стратегија
успостављања и одржавања разредне дисциплине и њихове корелате (међусобна
повезаност модела и стратегија, као и њихова повезаност са: васпитним концептом
наставника, степеном задовољености наставникове потребе за аутономијом у школи,
социодемографским и професионалним карактеристикама наставника)...
This dissertation is on the models and strategies of classroom discipline, i.e.
characteristics of beliefs of contemporary theoreticians of pedagogical work and teachers in
the process of establishing and maintaining classroom discipline and discipline actions
applied by teachers during teaching lessons, discussing their causes and consequences,
testing their prominence and correlations.
Theoretical frame of the conducted research has been organized in several chapters.
Issues concerning foundation of contemporary comprehensions of classroom discipline
based on the pedagogical theories and theories of learning are discussed in the introductory
chapters.
In the third chapter, we are analyzing six contemporary programmes of training for
maintaining classroom discipline – models of classroom discipline (Lee Canter, Fredericк
Jones, Rudolf Dreikurs, William Glasser, Thomas Gordon, Alfie Kohn). There are two
classified categories: а) models based on the control of students’ behaviour by tea...chers and
b) models based on the support of students’ autonomy. Self-Determination Theory was
used as theoretical frame for the choice of criteria and explanation of the classification.
In the next chapter, we have discussed three basic strategies of the classroom
discipline. Those are а) procedural strategy (strategy of influence on students’ behaviour
by creating and application of the disciplinary rules and procedures), interpersonal strategy
(strategy of influence on students’ behaviour by building specific relations in the class) and
didactical strategy (strategy of influence on students’ behaviour based on the organization
of teaching process).
In the fifth chapter, we have presented methodological frames and results of the
researches in the field of classroom discipline, relevant for our research problem,
particularly concerning teachers’ beliefs about classroom discipline and discipline actions
applied in the classes. There are also results of several researches about correlations of
these variables with teachers’ pedagogical concept and satisfaction of the teacher’s need for
autonomy at school.
The next part of dissertation refers to the methodological frame of the conducted
research.
The aim of the research has been to determine the prominence of the models and
strategies of establishing and maintaining classroom discipline and their correlates (mutual
correlation of models and strategies and their correlation with the teachers’ pedagogical
concept, degree of satisfying the teacher’s need for autonomy at school, socio-demographic
and professional characteristics of teachers)...