Semiotička dekonstrukcija ekspresivnih mogućnosti u virtuelnom komuniciranju
Semiotic deconstruction of expressive possibilities in virtual communication
Докторанд
Kleut, JelenaМентор
Radojković, MiroljubЧланови комисије
Stojković, BranimirMrđa, Nebojša
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Predmet istraživanja u ovom radu su ekspresivne mogućnosti virtuelnog
komuniciranja koje se ostvaruje posredstvom umreženih kompjutera. Pod ekspresivnim
mogućnostima podrazumevaju se simbolski i semiotički sistemi kojima se stvaraju, a
potom i interpretiraju poruke. U radu se polazi od toga da su ove mogućnosti, kao i
ograničenja, uslovljene medijima kao specifičnim tehničko-tehnološkim „aparatima“.
U širem teorijskom opredeljenju rad je zasnovan na dva pristupa. Prvi je
medijacentrični pristup, koji strukturu medija postavlja u centar razmatranja. Drugi je
kritički pristup društvu i medijima, iz kojeg je preuzeto kritičko promišljanje recepcije.
Teorijsko-metodološku spojnicu između ovih pristupa čine dva semiotička pravca:
socijalna semiotika i kompjuterska semiotika.
Prvi cilj disertacije bio je da se, polazeći od strukture medija, raščlane,
analiziraju i sistematizuju ekspresivne mogućnosti u kompjuterski posredovanom
komuniciranju, i konkretno u veb-komuniciranju. U od...nosu na recepcijski pol
komuniciranja, drugi cilj rada bio je da se utvrde načini na koje se subjektivitet
korisnika konstruiše softverskim režimima i vizuelnom gramatikom interfejsa
U radu je predložen model za razumevanje ekspresivnih mogućnosti u
virtuelnom komuniciranju koji čine tri nivoa artikulacije: nivo softvera, nivo interfejsa i
nivo multimodalnih sadržaja. Nivo softvera je određen tehničkim kodovima, nivo
multimodalnih sadržaja nastaje na osnovu kulturnih kodova, dok se na nivou interfejsa
prepliću tehnički i kulturni kodovi. Interfejs je posrednički sloj jer njegova artikulacija
zavisi od softverskih specifikacija, a sa druge strane, vizuelna gramatika interfejsa utiče
na nivo multimodalnih sadržaja. Multimodalni sadržaji su poruke koje su oblikovane
ustaljenim društvenim kodovima „preuzetim“ iz prethodnih medija. Ipak, u prelasku iz
jednog medija u drugi, sadržaji bivaju promenjeni, a ove promene zavise od softvera u
kojem će multimodalni sadržaji biti stvoreni, softverske strukture kojom će biti
distribuirani i od interfejsa u kojem će biti prikazani.
Kako bi se ekspresivne mogućnosti novog medija povezale sa komunikacionom
praksom i društvenim delovanjem, u radu je upotrebljen pojam žanra. U radu se polazi
od psiho-socijalnog razumevanja žanra koje omogućava da se objasni prisustvo
ekspresivnih mogućnosti prethodnih medija u novom. Takođe, žanr se koristi kao
koncept kojim se povezuju stvaranje, recepcija i upotreba veb-sajtova.
Kako bi se ispitala analitička i eksplanatorna vrednost predloženog modela, koji
čine tri nivoa artikulacije, urađene su tri studije slučaja. Za analizu su odabrani vebsajtovi
Blic onlajn (www.blic.rs), Jutjub (www.youtube.com) i Vikipedija
(www.wikipedia.org). Osnovna hipoteza od koje se pošlo u analizi je da su razlike u
realizaciji ekspresivnih mogućnosti u analiziranim veb-sajtovima uslovljene softverom,
sa jedne strane, i žanrovski određenim razumevanjem korisnika i upotrebe veb-sajtova,
sa druge strane. U sva tri „slučaja“ primenjen je identičan analitički postupak.
Analizom je ustanovljeno da se ključna razlika između Blica onlajn, Jutjuba i
Vikipedije pojavljuje u softverima za obradu radnji koje izvode korisnici, kao i u
predstavljanju rezultata obrađenih podataka. Prethodni uspostavljeni žanrovi, u vidu
žanrovskih fragmenata, uticali su na izgled tri analizirana veb-interfejsa, ali „žanrovsko
nasleđe“ različito je manifestovano u njihovom dizajnu i ima različitu ulogu u
funkcionisanju interfejsa. Utvrđeno je da rad softvera i vizuelna dizajnerska rešenja
analiziranih veb-interfejsa projektuju „uzorne“ korisnike i višestruke pozicije iz kojih
korisnici mogu da interpretiraju veb-interfejs i deluju
The subject of research in this dissertation are expressive possibilities in virtual
communication achieved through networked computers. Expressive possibilities include
symbolic and semiotic systems used for creating and interpreting messages. The starting
premise of dissertation is that these possibilities, as well as limitations, are determined
by the media as specific technical-technological "apparatuses".
In a broader theoretical orientation the dissertation is based on two approaches.
The first is media-centric approach that places media structure in the center of academic
consideration. The second is critical approach to society and the media, and its critical
understanding of reception is used in the dissertation. Theoretical and methodological
coupling between these approaches is made through two semiotic strands: social
semiotics and computer semiotics.
The first aim of this dissertation was to analyze and systematize the expressive
possibilities in computer-media...ted communication, specifically in web communication.
In relation to reception side of communication, the second objective was to identify the
ways in which subjectivity of users is constructed by software regimes and visual
grammar of interface.
The model for understanding the expressive possibilities in virtual
communication is proposed. It consists of three levels of articulation: the level of
software, level of interface and level multimodal messages. The level of software is
determined by technical codes, the level of multimodal messages is generated on the
basis of cultural codes, while at the interface level technical and cultural codes are
intertwined. Interface is an intermediary layer because its articulation depends on
software specifications, and on the other side, visual grammar of interface affects the
level of multimodal messages. Multimodal messages are shaped through established
social codes "taken" from the previous media. However, in the transition from one
medium to another, messages are changed and these changes depend on software in
which they are created, software structure used for their distribution and the interface in
which they are displayed.
The concept of genre was used in order to link expressive possibilities of the
new media with communication practice and social action. Psycho-social understanding
of the genre is employed to explain the presence of the expressive possibilities of the
"older media" in the new medium. Further, genre is used as a concept that links
creation, reception and use of websites.
To test the analytical and explanatory value of the proposed model, which
consists of three levels of articulation, three case studies are conducted. The websites
selected for the analysis are Blic Online (www.blic.rs), YouTube (www.youtube.com)
and Wikipedia (www.wikipedia.org). The main hypothesis was that differences in the
realization of the expressive possibilities of the analyzed web sites are determined, on
the one hand, by the software, and on the other hand, by the genre-specific
understanding of users and use of websites. Identical analytical procedure is applied in
all three cases.
The analysis showed that the key difference between Blic online, YouTube and
Wikipedia appears in the software processing the actions performed by users, as well as
in the presentation of the results of processed data. Previous genres, in the form of genre
fragments, have influenced the appearance of the analyzed web interfaces, but "genre
heritage" is manifested differently in web design and it has different roles in the
functioning of three interfaces. It was established that the operation of the software and
visual design solutions of the analyzed web interfaces design construct "model" users
and multiple positions from which users can interpret web-interface and act within it
Факултет:
Универзитет у Београду, Факултет политичких наукаДатум одбране:
07-04-2015Пројекти:
- Дигиталне медијске технологије и друштвено-образовне промене (RS-MESTD-Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)-47020)