Могућност унапређења стандарда конзервације, рестаурације и валоризације бојених лазура на сребру у полихромији барокног периода у српским православним црквама
The possibility of improving the standard of conservation, restoration and valorization of colored glazes on silver leaf inthe baroque polychromy of Serbian orthodox churches
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Предмет овог истраживања је полихромна декорација бојеним лазурима на сребру
карактеристична за период барока у ентеријеру српских православних цркава. На
репрезентативним примерима проучени су корени и појава бојених лазура на сребру, а
кроз конзерваторске и физичко-хемијске анализе на узорцима описани материјали и
техника израде, како барокних слојева, тако и накнадних преслика. Анализирана је ранија
конзерваторска пракса у односу на савремене принципе у заштити и презентацији
културног наслеђа. Циљ истраживања је дефинисање смерница и препорука за научни
приступ конзервацији и рестаурацији бојених лазура на сребру како би се омогућила
потпунија валоризација ентеријера барокног периода у српским православним црквама.
Барокна декорација обухваћена овим истраживањем је ретко видљива, због
деградације материјала, каснијих преслика и конзерваторско рестаураторских радова, што
даје oсиромашену и непотпуну представу барокног ентеријера. Полазећи од чињенице да
су бојени лазури ...на сребру карактеристичан део полихромне декорације барокних
ентеријера у српским православним црквама, конзерваторски приступ треба да комбинује
анализу површине, карактеризацију материјала, историјски, симболички и технолошки
значај бојених слојева као и значај самог предмета у симболичком и уметничком смислу и
окружења у коме се налази. У практичној реализацији узимају се у обзир и технолошке
могућности раздвајања и презентације слојева и величина декорисаних површина.
Сагледавајући комплексну зависност материје уметничког предмета, илузије која се
преко ње ствара и историјских вредности ентеријера, конзерваторски приступ заснован на
циљаној процедури минимизира опасност да се превиде значајне карактеристике бојених
слојева даје аргументе за конзервацију, рестаурацију и/или реконструкцију, чак и у неким
случајевима када су подаци о декорацији бојеним лазурима на сребру наизглед изгубљени.
The subject of the research is the polychromy with colored glazes on silver leaf,
characteristic of the baroque period in the interiors of Serbian orthodox churches. The origins and
the appearance of colored glazes on silver leaf are studied by examining representative examples.
The materials and the techniques of baroque paint layers, as well as overpaintings, are described
through conservation diagnostics and physical and chemical analysis of the samples. The earlier
conservation practice is studied in relation to the modern practices in the protection and
presentation of cultural heritage. The aim of the research is to define guidelines and
recommendations for the scientific approach to the conservation and restoration of colored glazes
on silver leaf, so as to enable better valorization of the baroque interiors in Serbian orthodox
churches.
The baroque decoration covered in this research is rarely visible due to the material
deterioration, later overpaintings and conserv...ation treatments, leading to the poor and incomplete
presentation of the baroque interiors. Starting from the fact that the colored glazes on silver leaf
are a characteristic of the baroque interiors in Serbian orthodox churches, the conservation
approach should combine surface analysis, material characterization, historical, symbolical and
technological significance of the paint layers, as well as symbolic and artistic importance of the
object and its surroundings. In the practical realization, one should also consider technological
possibilities of the separation and presentation of the layers, as well as the dimension of the
decorated surface.
Considering the complex relation between the matter of the artistic object, the illusion
achieved using this matter and the historical importance of the interior, the conservation approach
based on the targeted procedure minimizes the threat to overlook important characteristics of the
paint layers and offers arguments for conservation, restoration and/or reconstruction of the
polychrome decoration, even in cases when data on colored glazes seems already lost.