Metodologija za utvrđivanje optimalnog rešenja rasputnice
Methodology to determine a railway junction optimal design
Докторанд
Milinković, Sanjin M.
Ментор
Vukadinović, Katarina S.
Чланови комисије
Vesković, Slavko M.Stojić, Gordan

Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Simulaciono modeliranje je veoma efikasan alat za analiziranje složenih
železničkih sistema kao što su sistemi saobraćaja vozova na rasputnici. Rasputnica je
službeno mesto gde se sa otvorene pruge odvaja druga pruga. Model sistema rasputnice
predstavlja procese kretanja vozova preko izolovanih odseka sistema rasputnica.
Granice modela postavljaju se u stanicama koje okružuju rasputnicu. Model Petrijevih
mreža sistema rasputnice razvijen je tako da je svaka vrsta odseka predstavljena
modulom (podsistemom) u grafu Petrijevih mreža. Izrada modela sistema rasputnice
vrši se povezivanjem modula odseka po planu odseka, a zatim i njihovim
obeležavanjem i definisanjem. Ulazni podaci potrebni za izvršenje simulacije, definišu
se u bazi podataka koja je povezana sa simulacionim programom.
Ulazni podaci o primarnom kašnjenju vozova generišu se u posebnom modelu ili
modulu fazi Petrijeve mreže. Modeli kašnjenja vozova zasnivaju se na tehnikama
računarske inteligencije. U slučaju kada postoje stat...istički podaci o prethodnim
kašnjenjima, za proračune kašnjenja koriste se modeli zasnovani na neuronskim
mrežama ili adaptivni neuro-fazi modeli. Ovi modeli se obučavaju i verifikuju podacima
koji dobijenim praćenjem kretanja vozova i iz dnevnika otpravnika vozova. Kada nisu
dostupni podaci o kašnjenju vozova u prethodnom periodu, primenjuje se model
zasnovan na fazi logici, gde se ekspertsko znanje o ponašanju sistema koristi za
kreiranje modela.
U toku izvršenja simulacije, podaci o kretanju voza i zauzetosti odseka snimaju se
u unapred definisanu bazu podataka. Stanja odseka i kretanje vozova tokom simulacije
može se pratiti pomoću animacije i grafikona saobraćaja vozova. Baza podataka u kojoj
se nalaze rezultati simulacije prilagođena je za jednostavnu obradu podataka i analizu
rezultata.
Model je testiran na primeru rasputnice „G“ beogradskog železničkog čvora.
Nakon izrade, validacije i verifikacije modela rasputnice „G“, analizirani su rezultati
modela preko sekundarnih kašnjenja vozova nastalih u sistemu rasputnice. Takođe,
upoređena su različita infrastrukturna rešenja rasputnice...
Simulation modelling is very efficient method for analysis of complex railway
systems like railway junction system. Junction is a place on the track where another
track diverges. Model of the junction system is comprised of the processes of train
movement on insolated sections. Model boundaries are stations that are surrounding the
junction system. Petri Net model of the junction system is defined as a model where all
types of section blocks are denoted by a module or subsystem in the Petri Nets Graph.
Building of the model is a process of connecting modules according to the junction
section plan and then marking and defining them. Initial data for simulation is located in
an external database connected to the simulation program.
Input data on train primary delay is calculated either in separate model or in the
fuzzy Petri net module. Models for calculating train primary delay are based on
computational intelligence techniques. When there are historical data on train delays,
primary de...lays are calculated by neural networks or adaptive neuro-fuzzy model. These
models are trained and verified by data on previous train delays (from train detection
systems or from dispatcher’s logs). When there are no data on previous delays in
system, delays are calculated by a fuzzy logic model where experts’ knowledge on
system behaviour is used to create a model.
During simulation run data is exported to external predefined database. State of
the sections and train movements are observed in animation window and in the trains’
time-distance graph. Database of simulation results is improved for data query and data
analysis.
Model is tested on a case study of junction “G” system located in Belgrade
Railway Node. After model building, validation and verification of model, data results
of simulation are analysed by secondary delays generated within the model. Also,
different infrastructure solutions are compared...