Метод оцене пређеног пута и емисије штетних гасова друмских возила
Method for the assessment of road vehicles' annual distance travelled and related harmful gas emissions
Author
Momčilović, Vladimir M.Mentor
Popović, Jovan B.Committee members
Papić, Vladimir D.Duboka, Čedomir V.

Metadata
Show full item recordAbstract
У овој дисертацији се истражује утицај годишњег и укупног пређеног пута
друмских моторних возила у различитим експлоатационим условима на
емисију загађујућих материја (штетних гасова и гасова са ефектом стаклене
баште). Постављена је основа за унапређење систематизације и обухватности
базе података, тј. дат је предлог унапређења базе возила увођењем нових
података од значаја за квалитетну оцену емисије (као што су алтернативна
горива/погони, технологија контроле емисије – Еуро стандард, пређени пут
и др.) и нове националне класификације возног парка усаглашене са захтевима модела COPERT 4 за оцену емисије друмских моторних возила.
На бази релевантних светских искустава формулисана је методологија
истраживања пређеног пута на националном и регионалном нивоу. Истраживање се заснива на анкети возача у станицама техничких прегледа и упитницима који су попуњавани у транспортним предузећима. Одређене су
релевантне вредности пређеног пута по класама возила (категоријама, подкатегоријама и тех...нологијама контроле емисије). Дат је и предлог методологије истраживања у циљу утврђивања меродавног пређеног пута иностраних
возила на националној територији и националних возила у иностранству. На
емисију загађујућих материја утиче и понашање возача. Испитан је утицај
техничког стања и старости возила на количину и састав емисије загађујућих
материја, са посебним освртом на стање у Србији: старост, техничко стање
возила и систем контроле емисије загађујућих материја (тј. састава и количине штетних гасова) на техничком прегледу возила...
This dissertation researches the impact of the annual and total distance travelled
of motor vehicles in different operating conditions on the emission of pollutants
(harmful and greenhouse gases). The basis for improvement of the comprehensiveness
and systematisation of the motor vehicles’ database with regard to their
technical and operation characteristics has been set, i.e. a database enhancement is
proposed by introducing new significant data for quality emission assessment (e.g.
alternative fuels / drives, emission control technology - Euro standards, distance
travelled, etc.) and a new national fleet classification compliant with the requirements
of the model COPERT 4 for motor vehicles’ emission assessment.
On the basis of relevant international experience, the research methodology of the
distance travelled (mileage) on national and regional levels has been formulated.
The research is based on a survey of drivers at vehicle inspection stations and
questionnaires filled by transp...ort companies. Relevant values of distance travelled
for different vehicle classes (categories, subcategories and emission control technologies)
have been determined. The methodology of research for identifying the
relevant distance travelled of foreign vehicles on national territory and national
vehicles overseas is also proposed. The emission of pollutants is additionally affected
by driver behaviour. The influence of vehicle age and technical condition on
the quantity and composition of pollutants’ emissions, particularly bearing in mind
the situation in Serbia: vehicle fleet age, technical vehicle condition and pollutant
emissions’ monitoring system (i.e. composition and quantities of harmful gases) at
vehicle inspection stations...