Metodologija usmerenog projektovanja struktura autobusa u pogledu čvrstoće
A methodology for redirected design of bus superstructures regarding their strength
Author
Mitić, Saša
Mentor
Rakićević, Branislav
Committee members
Vasić, BrankoManeski, Taško

Popović, Vladimir

Demić, Miroslav

Metadata
Show full item recordAbstract
Prevrtanje predstavlja jedan od najčešćih vidova autobuskih nezgoda. Parametri
bezbednosti autobusa uzimaju u obzir, između ostalog, veliki broj putnika koji se
istovremeno nalaze u autobusu, ograničeni broj mera pasivne bezbednosti koje se
mogu koristiti (sigurnosni pojasevi, vazdušni jastuci, itd.), kao i relativno lošu
bočnu stabilnost ovih vozila. Zbog toga zahtevi za konstrukciju autobusa uključuju
rešenja za poboljšanje bezbednosti vozila protiv prevrtanja, kao deo procesa
projektovanja.
U okviru doktorske disertacije predstavljen je razvijeni metodološki pristup
formiranja modularnih prstenova nadgradnje, koji predstavljaju osnovne noseće
elemente čvrstoće konstrukcije. Početne aktivnosti zasnivaju se na definisanju
zona plastičnih deformacija prilikom prevrtanja i određivanju karakteristika
lociranih plastičnih zglobova. Zatim se formiraju diskretizovani numerički gredni
modeli, sa eksperimentalno definisanim karakteristikama i poznatim vrednostima
apsorbovane energije. Dobijen...i rezultati omogućavaju uključenje diskretizovanih
modela u dalji proces projektovanja, gde se kroz viši nivo numeričke analize
dobijaju osnovne karakteristike modularnih prstenova nadgradnje. Konačno,
pretpostavljena metodologija potvrđena je eksperimentalnom verifikacijom na
realnom fizičkom modelu prstena nadgradnje.
Rollover is among the most common form of bus accidents. Bus safety issues
include, among others, the large number of passengers that can be in a bus at the
same time, limited extent to which passive safety measures (safety belts, airbags,
etc.) can be used, and a relatively low rollover stability of this type of vehicle. Bus
construction requirements therefore include solutions for improved rollover
safety as a part of the design process.
Within this dissertation, the developed methodological approach of superstructure
modular rings forming is presented, which represent basic elements of
superstructure strength. Starting activities are based on defining of plastic
deformation zones during rollover and determination of located plastic hinges
characteristics. Then, discretized numerical beam models are formed, with
experimentaly defined characteristics and calculated values of absorbed energy.
Achieved results enable implementation of discretized models into the further
designing proces...s where, through higher level of numerical analysis, we can get
basic characteristics of superstructure modular rings. Finally, assumed
methodology has been confirmed with experimental verification on real physical
model of superstructure modular ring.