Primena Eventqual modela u kontekstu različitih tipova turističkih događaja u Srbiji
Apling of eventqual model in the contex of different types of tourism events in Serbia
Докторанд
Đurađević, MarijanaМентор
Dimitrovski, DarkoЧланови комисије
Senić, VladimirMićović, Andrej
Tomić, Slavica
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Organizacija događaja predstavlja aktivnost koja se ubrzano razvija. Kvalitet
usluge je važan element koji određuje posetu svakog događaja. Konstantno praćenje
kvaliteta na nivou događaja je moguće sprovesti primenom različitih skala. Jedan
od pomenutih modela je EVENTQUAL model kvaliteta događaja sa četiri dimenzije
(pristupačnost, opipljivost, osoblje i komplementarne usluge. Ovaj model je do sada
primenjivan samo na nivou sportskih događaja, i to u španskom kontekstu. U ovoj
doktorskoj disertaciji model je primenjen u cilju sveobughvatne analize kvaliteta
četiri različita tipa događaja koji prate Getz-ovu u Page-ovu (2016) tipologiju
događaja, i koji su održani na različitim lokacijama u Srbiji. Osnovni cilj
istraživanja ove doktorske disertacije jeste identifikovanje komponenti
EVENTQUAL modela koje su ključni pokretači zadovoljstva, usmene propagande i
ponovne posete posetilaca, u kontekstu različitih tipova događaja u Srbiji.
Kvantitativno istraživanje obuhvata uzorak ...od 847 ispitanika, posetilaca
četiri tipa turističkih događaja. Podaci su prikupljeni anketom i obrađeni
pomoću SPSS 23 i PLS-SEM-a. Rezultati kvantitativnog istraživanja ukazuju da
dimenzije kvaliteta usluge pristupačnost, opipljivost i komplementarne usluge
pozitivno utiču na zadovoljstvo posetilaca različitim tipovima događaja u Srbiji,
kao i to da zadovoljstvo posetilaca različitih tipova događaja u Srbiji pozitivno
utiče na usmenu propagandu i ponovnu posetu. Takođe, identifikovano je postojanje
određenih razlika u percepciji dimenzija EVENTQUAL modela između različitih
grupa posetilaca. Kvalitativnim istraživanjem, primenom dubinskih
strukturiranih intervjua sa ključnim stejkholderima na nivou organizovanih
događaja, predložena je proširena verzija EVENTQUAL skale, nazvana „EVENTQUAL
+“. Ključni doprinos postojećoj literaturi kvaliteta usluge događaja predstavlja
inovativni, generički model kvaliteta primenljiv za sve tipove događaja. Ovaj model
kvaliteta događaja olakšava menadžerima događaja praćenje i unapređenje kvaliteta.
Ograničenje rada predstavlja to što EVENTQUAL model nije testiran i u
kontekstu drugih tipova događaja, i van područja Srbije. Proširena EVENTQUAL
skala kvaliteta na nivou ukupnog uzorka, kao i modifikovana, kraća verzija
EVENTQUAL modela, predstavljaju dobru polaznu osnovu za buduća istraživanja.
Event organization represents a rapidly developing activity. The quality of service is an
important element that determines the attendance of every event. Constant monitoring of
quality at the event level can be carried out using different scales. One of the mentioned
models is the EVENTQUAL model of event quality with four dimensions (accessibility,
tangibility, personnel and complementary services). This model has so far only been
implemented on the level of sports events, and that in the Spanish context In this PhD
dissertation, the model was applied in order to comprehensively analyze the quality of four
different types of events that follow Getz's and Page's (2016) typology of events, and which
were held in different locations in Serbia. The main aim of this PhD dissertation research is
to identify the components of the EVENTQUAL model that are the key initiators of
satisfaction, word-of-mouth marketing and repeated visits, in the context of different types of
events in S...erbia. The quantitative research includes a sample of 847 respondents, visitors to
four types of tourist events. The data were collected through a survey and processed using
SPSS 23 and PLS-SEM. The results of quantitative research show that the service quality
dimensions accessibility, tangibility and complementary services positively influence the
satisfaction of visitors to different types of events in Serbia, as well as that the satisfaction of
visitors to different types of events in Serbia positively influences word-of-mouth and repeated
visits. Also, the existence of certain differences in the perception of the dimensions of the
EVENTQUAL model between different groups of visitors was identified. Through qualitative
research, using in-depth structured interviews with key stakeholders at the level of organized
events, an expanded version of the EVENTQUAL scale, named "EVENTQUAL +", was
proposed. A key contribution to the existing literature on event service quality is an
innovative, generic quality model applicable to all types of events. This event quality model
makes it easier for event managers to monitor and improve quality. The limitation of the
research is that the EVENTQUAL model has not been tested in the context of other types of
events, and outside the territory of Serbia. The extended EVENTQUAL quality scale at the
level of the total sample, as well as the modified, shorter version of the EVENTQUAL model,
represent a good starting point for future research.