Одговорност запосленог за штету коју причини послодавцу
Odgovornost zaposlenog za štetu koju pričini poslodavcu
Attribution-NonCommercial-NoDerivs
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Еволуција радног односа и односа у вези са радом почиње од тренутка издвајања радног права из области грађанског права и траје и данас уз све већу потребу прилагођавању новим и савременим светским трендовима и потребама савременог друштва. Разлоге томе свакако треба тражити у великој информатичкој револуцији која се у овом миленијуму тек захуктава, затим у новим околностима у којима привредна друштва послују, глобализацији тржишта, те савременим друштвено – економским односима који диктирају потребе како запослених, тако и послодаваца. Међутим, оно што се у наведеном периоду свакако није променило јесте размера односа који постоји између послодавца и запосленог. Наиме, без обзира на све промене и нове потребе које намеће технолошки развој, још увек се не мења чињеница да у њиховом међусобном односу, послодавац остаје економски јача страна која је, самим тим у позицији да диктира услове под којима ће се радни однос заснивати и која своје интересе може лакше остварити. Делимично ублажава...ње тог економског јаза можемо наћи у институтима колективног радног права и права запослених на удруживање, али ипак остаје да је запосленом потребна помоћ и подршка, као економски слабијој уговорној страни. Управо на претходној презумцији је и конципирано радно законодавство Републике Србије. Ипак, без обзира на то, сваки међусобни однос подразумева права и обавезе које су узајамне и међусобно условљене. Осим права и обавеза, радни однос подразумева и одговораност послодавца и запосленог. Управо у институту одговорности из радног односа, како на страни послодавца, тако и на страни запосленог, па и према трећим лицима, може се сагледати комплексност радног односа и односа у вези са радом уопште, те њихова условљеност не само нормама радног права, већ и грађанског (у овом случају накнада штете која произилази из утврђене одговорности), из кога је и потекло, те привредног права са којим се преплиће у више института, те је најчвршће са њим повезано (ликвидација и стечај, статусне промене као што су спајање, припрајање, односно привредног друштва, општи акти послодава и још многи други). Дакле, анализа одговорности запосленог за штету коју у радном односу и у вези са радом причини послодавцу може се сматрати извесним изазовом, обзиром на то да таква анализа мора сублимирати норме различитих грана права, па самим тим и веома великог броја законских прописа и повезати их у једну смислену и међусобно условљену целину. Наравно, овде се свакако не завршава ни анализа, а ни истраживање ове материје. Наиме, као посебна врста одговорности запослених може се истаћи одговорност директора, као лица овлашћеног за заступање послодавца, за штету коју причини послодавцу. Како се функција директора у већини случајева третира као радни однос запосленог са послодавцем, али са посебним и ширим овлашћењима од осталих запослених, онда се и ова одговорност треба посматрати одвојено, те захтева посебну пажњу и анализу. Одговорност за накнаду штете запосленог постоји и у складу са одредбама Закона о раду која се тиче клаузуле забране конкуренције, која представља и одређен облик уговорне казне. Уколико се има на уму и јавни, односно државни сектор у коме је питање одговорности регулисано на другачији начин и нормама другог закона, онда се сложеност предложене теме подиже на још виши ниво. Оно што jе за предмет овог рада фокус јесте правна одговорност и њене манифестације, као и накнада штете као санкција за такву врсту одговорности причињену у радном односу, те да ли санкција за дату одговорност може бити и отказ уговора о раду од стране послодавца.
Evolucija radnog odnosa i odnosa u vezi sa radom počinje od trenutka izdvajanja radnog prava iz oblasti građanskog prava i traje i danas uz sve veću potrebu prilagođavanju novim i savremenim svetskim trendovima i potrebama savremenog društva. Razloge tome svakako treba tražiti u velikoj informatičkoj revoluciji koja se u ovom milenijumu tek zahuktava, zatim u novim okolnostima u kojima privredna društva posluju, globalizaciji tržišta, te savremenim društveno – ekonomskim odnosima koji diktiraju potrebe kako zaposlenih, tako i poslodavaca. Međutim, ono što se u navedenom periodu svakako nije promenilo jeste razmera odnosa koji postoji između poslodavca i zaposlenog. Naime, bez obzira na sve promene i nove potrebe koje nameće tehnološki razvoj, još uvek se ne menja činjenica da u njihovom međusobnom odnosu, poslodavac ostaje ekonomski jača strana koja je, samim tim u poziciji da diktira uslove pod kojima će se radni odnos zasnivati i koja svoje interese može lakše ostvariti. Delimično ub...lažavanje tog ekonomskog jaza možemo naći u institutima kolektivnog radnog prava i prava zaposlenih na udruživanje, ali ipak ostaje da je zaposlenom potrebna pomoć i podrška, kao ekonomski slabijoj ugovornoj strani. Upravo na prethodnoj prezumciji je i koncipirano radno zakonodavstvo Republike Srbije. Ipak, bez obzira na to, svaki međusobni odnos podrazumeva prava i obaveze koje su uzajamne i međusobno uslovljene. Osim prava i obaveza, radni odnos podrazumeva i odgovoranost poslodavca i zaposlenog. Upravo u institutu odgovornosti iz radnog odnosa, kako na strani poslodavca, tako i na strani zaposlenog, pa i prema trećim licima, može se sagledati kompleksnost radnog odnosa i odnosa u vezi sa radom uopšte, te njihova uslovljenost ne samo normama radnog prava, već i građanskog (u ovom slučaju naknada štete koja proizilazi iz utvrđene odgovornosti), iz koga je i poteklo, te privrednog prava sa kojim se prepliće u više instituta, te je najčvršće sa njim povezano (likvidacija i stečaj, statusne promene kao što su spajanje, priprajanje, odnosno privrednog društva, opšti akti poslodava i još mnogi drugi). Dakle, analiza odgovornosti zaposlenog za štetu koju u radnom odnosu i u vezi sa radom pričini poslodavcu može se smatrati izvesnim izazovom, obzirom na to da takva analiza mora sublimirati norme različitih grana prava, pa samim tim i veoma velikog broja zakonskih propisa i povezati ih u jednu smislenu i međusobno uslovljenu celinu. Naravno, ovde se svakako ne završava ni analiza, a ni istraživanje ove materije. Naime, kao posebna vrsta odgovornosti zaposlenih može se istaći odgovornost direktora, kao lica ovlašćenog za zastupanje poslodavca, za štetu koju pričini poslodavcu. Kako se funkcija direktora u većini slučajeva tretira kao radni odnos zaposlenog sa poslodavcem, ali sa posebnim i širim ovlašćenjima od ostalih zaposlenih, onda se i ova odgovornost treba posmatrati odvojeno, te zahteva posebnu pažnju i analizu. Odgovornost za naknadu štete zaposlenog postoji i u skladu sa odredbama Zakona o radu koja se tiče klauzule zabrane konkurencije, koja predstavlja i određen oblik ugovorne kazne. Ukoliko se ima na umu i javni, odnosno državni sektor u kome je pitanje odgovornosti regulisano na drugačiji način i normama drugog zakona, onda se složenost predložene teme podiže na još viši nivo. Ono što je za predmet ovog rada fokus jeste pravna odgovornost i njene manifestacije, kao i naknada štete kao sankcija za takvu vrstu odgovornosti pričinjenu u radnom odnosu, te da li sankcija za datu odgovornost može biti i otkaz ugovora o radu od strane poslodavca.
The evolution of work relations and work-related relations begins from the moment labor law was separated from the field of civil law and continues today with an increasing need to adapt to new and modern world trends and the needs of modern society. The reasons for this should certainly be sought in the great IT revolution that is just heating up in this millennium, then in the new circumstances in which companies operate, the globalization of the market, and modern socio-economic relations that dictate the needs of both employees and employers. However, what has certainly not changed in the mentioned period is the scale of the relationship that exists between the employer and the employee. Namely, regardless of all the changes and new needs imposed by technological development, the fact still does not change that in their mutual relationship, the employer remains the economically stronger party, which is therefore in a position to dictate the conditions under which the employment rel...ationship will be based and which can realize its interests more easily. Partial mitigation of this economic gap can be found in the institutes of collective labor law and the right of employees to associate, but it remains that the employee needs help and support, as the economically weaker contracting party. It is precisely on the previous presumption that the labor legislation of the Republic of Serbia was conceived. Nevertheless, regardless of that, every mutual relationship implies rights and obligations that are mutual and mutually conditioned. In addition to rights and obligations, the employment relationship also includes the responsibility of the employer and the employee. It is precisely in the institute of responsibility from the employment relationship, both on the side of the employer and on the side of the employee, as well as towards third parties, that one can see the complexity of the employment relationship and work-related relationships in general, and their conditioning not only by the norms of labor law, but also civil law (in this case compensation for damage arising from established liability), from which it originated, and commercial law with which it is intertwined in several institutes, and is most closely connected with it (liquidation and bankruptcy, status changes such as merger, annexation , i.e. change of employer, self-employment, legal position of company director, general acts of employers and many others). Therefore, the analysis of the responsibility of the employee for the damage caused to the employer in the employment relationship and in connection with the work can be considered a certain challenge, given that such an analysis must sublimate the norms of different branches of law, and therefore a very large number of legal regulations, and connect them in one meaningful and mutually conditioned whole. Of course, neither the analysis nor the research of this matter ends here. Namely, as a special type of responsibility of employees, the responsibility of the director, as a person authorized to represent the employer, for the damage caused to the employer can be highlighted. As the position of director is in most cases treated as a working relationship between an employee and an employer, but with special and wider powers than other employees, then this responsibility should be viewed separately, and requires special attention and analysis. The responsibility for the compensation of the employee's damages also exists in accordance with the provisions of the Labor Law concerning the non-competition clause, which also represents a certain form of contractual penalty. If we also bear in mind the public, i.e. the state sector in which the question of responsibility is regulated in a different way and by the norms of another law, then the complexity of the proposed topic is raised to an even higher level. What is the focus of the subject of this work is legal responsibility and its manifestations, as well as compensation for damages as a sanction for this type of responsibility caused in the employment relationship, and whether the sanction for this responsibility can be the termination of the employment contract by the employer.