Приказ основних података о дисертацији

dc.contributor.advisorТатаревић, Владимир С.
dc.contributor.otherСтојадиновић, Оливера Р.
dc.contributor.otherКарановић, Бранимир Б.
dc.contributor.otherБатајић Сретеновић, Оливера
dc.contributor.otherТодовић, Зоран
dc.creatorОршолић, Јана Г.
dc.date.accessioned2024-02-05T15:09:12Z
dc.date.available2024-02-05T15:09:12Z
dc.date.issued2024-01-24
dc.identifier.urihttp://eteze.arts.bg.ac.rs/handle/123456789/636
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/22193
dc.description.abstractШколско писмо у Србији налази се у графички и технички запуштеном стању. Циљ овог истраживања је да резултира предлогом новог писма намењеног настави почетног писања. Прво сам сагледала историју писма фокусирајући се на ћирилицу и, још уже, на школска писана слова, како бих дошла до увида о пореклу и корену данашњег модела. Потом, анализирајући ставове на тему релевантности писаних слова у националним курикулумима у технолошко доба, закључила сам да рукопис и даље има важно место у процесу образовања и да се технологија и рукопис могу допуњавати и обогаћивати у међусобном преплитању. Разматрајући пресек историјских и актуелних модела у деловима латиничног и ћириличног света, усвојила сам стране праксе које сам сматрала корисним за локалне потребе, а занемарила оно што се разликује од наше рукописне традиције. У уметничком делу доктората дајем предлог новог модела писаних слова. Током рада, имала сам на уму специфичности и логику локалних форми ћирилице и латинице и преиспитивала сам датости досадашњих модела. Покушала сам што објективније да сагледам шта је суштина облика слова, а шта су декоративни и лични додаци стечени током генерација различитих пракси у писању. Био ми је циљ да оголим слова до њихове есенције и разлучим шта их чини тачним и погодним за основни модел. Резултат рада је модел донет кроз фонт Буквар, прочишћених поједностављених форми, с еволутивним графичким помаком у односу на претходнике и јасном повезницом с њима. С графичког аспекта, највећа промена се очитава у одређивању основних облика слова, као и у пропорцијама које сам преиспитала и редефинисала ради лакшег писања и боље читљивости. Систематизација и уједначавање елемената слова доприносе естетској складности и побољшаној логици писма. vii Технички гледано, увођење јасне и флексибилне структуре кроз овај пројекат довело ме је до препознавања логике везивања слова, њиховог груписања, расцртавања и аплицирања у један ефикасан систем. Тако је настао кључни део овог рада – дигитално типографско писмо Буквар, које је првенствено намењено издавачима уџбеничке литературе за почетно писање. Овај фонт који садржи опентајп програмирање представља савремен и ефикасан алат за рад какав издавачи досад нису имали.en
dc.language.isoscen
dc.publisherУниверзитет уметности у Београду, Факултет примењених уметностиsr
dc.rightsopenAccessen
dc.sourceУниверзитет уметности у Београдуsr
dc.subjectтипографија; фонт; писмо; ћирилица; буквар; почетно писање; писана словаen
dc.titleНово букврско писмо - Систем фонтова за коришћење у настави почетног писањаen
dc.typeotheren
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/159071/JANA_DOKTORAT_TXT_FINAL.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/159072/IZVESTAJ_KOMISIJE_JANA_ORSOLIC.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_22193


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији