Приказ основних података о дисертацији

Socio-economic trends in the Serbian forestry sector: analysis of the market of forest products and its dynamic elements

dc.contributor.advisorKeča, Ljiljana
dc.contributor.otherDelić, Sabina
dc.contributor.otherZlatić, Miodrag
dc.contributor.otherJelić, Sreten
dc.contributor.otherMolnar, Dejan
dc.creatorMarčeta, Milica
dc.date.accessioned2023-12-13T11:47:12Z
dc.date.available2023-12-13T11:47:12Z
dc.date.issued2023-09-02
dc.identifier.urihttps://uvidok.rcub.bg.ac.rs/doccall/bitstream/handle/123456789/5208/Referat.pdf
dc.identifier.urihttps://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=9398
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:31958/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttps://plus.cobiss.net/cobiss/sr/sr/bib/123718665
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/21984
dc.description.abstractTржиште шумских производа одликује динамичка компонента, која усмерава односе и токове у овој сфери, под утицајем великог броја фактора, попут климатских, демографских, социо-економских и бројних других. Динамички карактер тржишта отвара различите приступе у сагледавању и изучавању његових детерминанти, пре свега понуде и тражње, као и фактора који се на директан или индиректан начин доводе у везу са функционисањем тржишног механизма. Специфичности тржишта дрвних производа, за разлику од осталих конвенционалних, огледа се у спором реаговању и прилагођавању променама. У том смислу, истраживање има вишедимензионални карактер, у првом реду јер се бави тржиштем дрвних производа, док у другом реду анализира област недрвних шумских производа (НДШП). Оваквим приступом, настојао се пружити шири контекст у анализи тржишних кретања, посебно у области комерцијално значајних категорија шумских производа (дрвних и недрвних). Са друге стране, истраживањем су обухваћена три нивоа, и то макро, мезо и микро. Наиме, на укупном (макро) нивоу у разматрање је узето подручје Централне Србије (без покрајина Војводине и Косова и Метохије). У оквиру овог, првог, дела истраживања, анализирана су укупна тржишна кретања у шумарству, кроз трендове сече, израде и продаје дрвних сортимената у државној својини. У другом делу (мезо ниво) анализирано је подручје пословања ЈП „Србијашуме“, и 17 газдинстава, која чине делове предузећа.Трећи део истраживања (микро ниво) обухватио је предузећа за примарну прераду дрвета, као и предузећа која се баве откупом, прерадом и пласманом НДШП на подручју Централне Србије. За потребе истраживања коришћени су примарни и секундарни подаци, а за трећи део истраживања, креиран је посебан упитник намењен предузећима из домена примарне прераде дрвета и други упитник намењен предузећима, која се баве НДШП. Циљ истраживања је усмерен на вишестепену анализу тржишта шумских производа, код дрвних на макро, мезо и микро нивоу, док је код НДШП обухваћен микро ниво. Сврха истраживања, у првом и другом делу, односила се на идентификовање генералних кретања на тржишту дрвних шумских производа, као и НДШП у Централној Србији, односно у оквиру шумских газдинстава ЈП „Србијашуме“. То је вршено, поред анализе општих трендова, и кроз испитивање зависности између обима продаје и цене дрвета, броја становника са подручја општина у којима се налазе анализирана газдинства, као и њихових просечних нето зарада. У трећем делу, истраживање је имало за сврху да укаже на начин и облике организовања маркетинг микса (производ, цена, промоција и дистрибуција) у предузећима која се баве откупом, прерадом и пласманом НДШП на подручју Централне Србије. Предмет истраживања, поред тржишта шумских производа у Србији, су и варијабле социо-економског карактера, које на директан или индиректан начин учествују у креирању тржишних прилика у сектору шумарства.У раду су примењене опште и посебне научне методе, као и класичне методе закључивања. Кроз резултате истраживања дата је свеобухватна слика тржишта шумских производа и његових детерминанти у контексту динамичких промена, које се дешавају у условима деловања различитих социо–економских фактора. На основу сагледавања тржишта дрвних производа, кроз ово истраживање, може се истаћи да је базична детерминанта, која опредељује динамику тржишних кретања, производни потенцијал шума, односно могућности које шума, као сировински ресурс, у датом моменту може да пружи, што га у великој мери разликује од класичних облика производње. Имајући у виду резултате истраживања, треба указати на комплементарност у односима прихода, продаје и приноса, због чега се може рећи да су они добра платформа за објективну пројекцију и прогнозу даљег пословања и пословне политике ЈП „Србијашуме“ и шумарства уопште. У области НДШП, препозната су мала и средња предузећа (МСП) као носилац развоја овог сектора, посебно у контексту развоја руралног предузетништва. Оно што чини ограничавајући фактор је недовољно знање и информисаност становништва о комерцијалном значају НДШП, начинима њиховог сакупљања и пласмана. Са друге стране, уочен је недостатак прерадних капацитета, који ће одговорити нарастајућим захтевима тржишта за производима природног порекла. Такође, формирање различитих облика удруживања између произвођача, али и боља повезаност између сакупљача и прерађивача, омогућила би креирање ефикаснијег и ефективнијег ланца стварања вредности. Налази овог истраживања упућују да су кретања на тржишту шумских производа у великој мери под утицајем глобалних кретања у оквирима економског, друштвеног и технолошког окружења. Шумарство, као специфична привредна област представља изазов у истраживачком смислу, посебно што у великој мери одступа од класичних економских закона и принципа, због чега су неопходни различити приступи, како би се што боље разумела и анализирала проблематика у области шумарства, као и тржишта шумских производа.sr
dc.description.abstractThe forest products market is characterized by a dynamic component, which directs relations and flows in this sphere, under the influence of a large number of factors, such as climate, demographic, socio-economic factors and many others. The dynamic character of the market opens up different approaches in considering and studying its determinants, primarily supply and demand, as well as factors that are directly or indirectly related to the functioning of the market mechanism. The specifics of the wood products market, unlike in the case of other conventional ones, are reflected in a slow response and adaptation to changes. Therefore, this research has a multidimensional character, primarily because it deals with the market of wood products, while it also analyzes the field of non-wood forest products (NWFPs). This approach sought to provide a broader context in the analysis of market trends, especially in the field of commercially significant categories of (wood and non-wood) forest products. On the other hand, the research covered three levels, namely the macro, meso and micro levels. More precisely, the area of Central Serbia (excluding the provinces of Vojvodina and Kosovo and Metohija) was taken into consideration at the overall (macro) level. Within this, first part of the research, the overall market trends in forestry were analyzed, through trends in logging, production and sales of state-owned wood assortments. The second part (meso level) analyzed the business area of PE "Srbijašume", and 17 forest holdings, which constitute parts of that company. The third part of the research (micro level) included primary wood processing companies, as well as companies engaged in the purchase, processing and placement of NWFPs in the territory of Central Serbia. For the purposes of this research, primary and secondary data were used, and for the third part of the research, a special questionnaire was created for companies in the field of primary wood processing and another one for companies dealing with NWFPs. The aim of this research is focused on a multi-stage analysis of the forest products market, at the macro, meso and micro levels for wood products, and at the micro level in the case of NWFPs. The purpose of this research, in the first and second parts, is related to the identification of general trends in the wood forest products market, as well as NWFPs in Central Serbia, i.e. within forest holdings of PE "Srbijašume". This was done, in addition to the analysis of general trends, and through the examination of the dependence between the volume of sales and the price of wood, the population in the area of municipalities in which the analyzed holdings are located, as well as their average net salaries. In the third part, the research was aimed at indicating the manner and forms of organizing the marketing mix (product, price, promotion and distribution) in companies engaged in the purchase, processing and placement of NWFPs in the territory of Central Serbia. The subject of this research, in addition to the forest products market in Serbia, are also variables of socio-economic character, which participate in creating market opportunities in the forestry sector in a direct or indirect way. In this paper, general and special scientific methods were applied, as well as classical methods of deduction. The results of this research provide a comprehensive picture of the market of forest products and its determinants in the context of dynamic changes, which occur under the conditions of action of various socio-economic factors. Based on the analysis of the wood products market, through this research, it can be pointed out that the basic determinant, which defines the dynamics of market trends, is the production potential of forests, i.e. the opportunities that forests, as a raw material resource, can provide at a given moment, which greatly distinguishes it from classical forms of production. Bearing in mind the results of this research, complementarity should be pointed out in the relationships between revenues, sales and yields, which is why it can be said that they are a good platform for objective projection and forecast of further business practice and policy of PE "Srbijašume" and forestry in general. In the field of NWFPs, small and medium-sized enterprises (SMEs) have been recognized as the bearer of development of this sector, especially in the context of rural entrepreneurship development. The limiting factor is insufficient knowledge and information of the population about the commercial significance of NWFPs, the ways of their collection and placement. On the other hand, a lack of processing capacities was observed, which will respond to the growing market demands for products of natural origin. In addition, the formation of different forms of association between producers, as well as a better connection between collectors and processors, would allow for the creation of a more efficient and effective value creation chain. The findings of this research suggest that developments in the forest products market are largely influenced by global developments within the economic, social and technological environments. Forestry, as a specific economic area, represents a challenge in terms of research, especially as it deviates greatly from the classical economic laws and principles, which is why different approaches are necessary, in order to better understand and analyze the issues in the field of forestry, as well as the markets of forest products.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Шумарски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectтржиште, дрвни производи, недрвни шумски производи, тренд, маркетинг микс, Централна Србијаsr
dc.subjectmarket, wood products, non-wood forest products, trend, marketing mix, Central Serbiaen
dc.titleСоцио-економска кретања у сектору шумарства Србије: анализа тржишта шумских производа и његових динамичких елеменатаsr
dc.title.alternativeSocio-economic trends in the Serbian forestry sector: analysis of the market of forest products and its dynamic elementsen
dc.typedoctoralThesis
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/157815/Disertacija_14509.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/157816/Izvestaj_Komisije_14509.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_21984


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији