Akordeonistički pristup izabranim delima za harmoniku i orkestar ruskih autora (interpretativna rešenja i problematika simbioze zvuka harmonike i orkestra): doktorski umetnički projekat
Accordion approach to selected works for accordion and orchestra by Russian authors (Interpretive solutions and problems of symbiosis of accordion and orchestra sound)
Докторанд
Đorđević, MiodragМентор
Vasović, VojinЧланови комисије
Vujošević, NevenaRakić, Zoran
Kostović, Predrag
Bjeletić, Miljan
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Predmet doktorskog umetničkog projekta jeste akordeonistički pristup izabranim
delima za harmoniku i orkestar ruskih autora koji ukazuje na interpretativna rešenja i
problematiku simbioze zvuka harmonike i orkestra. Rad je usko povezan sa umetničkim
delom doktorskog umetničkog projekta koji uključuje izvođenje tri kompozicije
eminentnih autora: Koncertna simfonija br. 1 za harmoniku i simfonijski orkestar
Vladislava Zolotarjova, Fahwerk Sofije Gubajduline za harmoniku, perkusije i gudački
orkestar i Viva Voce, koncert broj 1 za harmoniku i gudački orkestar Jefrema Podgajca.
Cilj doktorskog umetničkog projekta jeste afirmacija dela za harmoniku i
orkestar i njihovo implementiranje u akordeonističku, ali i celokupnu umetničku
koncertnu aktivnost. Cilj rada sagledava se kroz analitičko-interpretativni pristup
pomenutim delima kompozitora koji su u mladosti i tokom obrazovanja i sami bili
akordeonisti, ali i onih kompozitora koji se nisu praktično bavili harmonikom i
izučavali je kao instr...ument iz ugla izvođača.
Primenom istorijsko-analitičkog metoda, kao i metoda intervjua, kao posebno
značajnog u procesu sagledavanja savremene kompozitorske misli, napravljen je uvid u
najsitnije relacije muzičko-stilskog izraza ruskih kompozitora, ali i pokazan razvojni
put harmonike kao instrumenta. Takođe, sadejstvo primene pomenutih metoda
rezultiralo je značajnim informacijama koje se odnose na sam pristup interpretaciji
izabranih dela za potrebe doktorskog umetničkog projekta, kao i usvajanjem korisnih
smernica u domenu interpretativnih rešenja u realizaciji zvučne slike harmonike i
orkestra u zajedničkom nastupu.
U radu je prezentovana autentičnost zvuka harmonike u odnosu na gudački
orkestar kroz njene solističke deonice, ali i situacijama gde je pažnja naročito
usmerena ka usaglašavanju njihovog istovremenog zvučanja, tačnije njihov simultani zvuk
i originalnost zvuka harmonike u takvom muzičkom sklopu. Komparacijom različitih
načina interpretacije i tembralnosti najupečatljivijih delova kompozicija izvedeni su
zaključci koji se tiču statusa harmonike kao solističkog instrumenta u orkestru, njenih
tehničkih mogućnosti u odnosu na orkestar, kao i načina na koji su predstavljne njene
prednosti i nedostaci u odnosu na druge solističke instrumente. Rezultati
istraživanja pokazali su, takođe, da je od izuzetne je važnosti istaći činjenicu da
kompozitori koji su i sami izvođači na instrumentu za koji pišu muziku to čine znatno
„pažljivije”, odnosno da je izvođenje njihove muzike izuzetno pogodno i „pod rukom”.
Ukoliko kompozitori, sa druge strane, ne sviraju instrument za koji stvaraju, potreban
je intenzivan odnos na relaciji kompozitor-izvođač, koji je od izuzetnog, primarnog
značaja kada se ima u vidu iskorišćavanje potpunog tehničkog i zvučnog potencijala
harmonike.
The subject of the doctoral art project is the accordionist approach to selected works for
accordion and orchestra by Russian authors, which points to interpretive solutions and the
problem of the symbiosis of the sound of the accordion and orchestra. The work is closely
connected with the artistic part of the doctoral art project, which includes the performance of
three compositions by eminent authors: Concert Symphony no. 1 for accordion and symphony
orchestra by Vladislav Zolotaryov, Fahwerk by Sofia Gubajdulina for accordion, percussion and
string orchestra and Viva Voce, concert number 1 for accordion and string orchestra by Jefrem
Podgajc.
The goal of the doctoral art project is the affirmation of works for accordion and
orchestra and their implementation in the accordion, but also the entire artistic concert activity.
The aim of the work is seen through an analytical-interpretative approach to the mentioned
works of composers who were accordionists in their youth and education, ...but also those
composers who did not practice the accordion and studied it as an instrument from the
performer's point of view.
By applying the historical-analytical method, as well as the interview method, as
especially important in the process of perceiving contemporary composer's thought, an insight
was made into the smallest relations of musical-stylistic expression of Russian composers, but
also showed the development of the accordion as an instrument. Also, the cooperation of the
mentioned methods resulted in important information related to the approach to the interpretation
of selected works for the needs of the doctoral art project, as well as the adoption of useful
guidelines in the field of interpretive solutions in the realization of the sound image of accordion
and orchestra.
The paper presents the authenticity of the accordion sound in relation to the string
orchestra through its solo sections, but also situations where attention is especially focused on
harmonizing the simultaneity of their sound, more precisely their simultaneous sound and
originality of the accordion sound in such a musical composition. By comparing different ways
of interpretation and timbreliness of the most impressive parts of the compositions, conclusions
were drawn regarding the status of the accordion as a solo instrument in an orchestra, its
technical capabilities in relation to the orchestra, and the way in which its advantages and
disadvantages in relation to other solo instruments are presented. The results of the research also
showed that it is extremely important to point out the fact that composers who are themselves
performers on the instrument for which they write music do it much „carefully”, ie that
performing their music is extremely convenient and „at hand”. If composers, on the other way,
do not play the instrument for which they create, an intensive relationship between the composer
and the performer is needed, which is of exceptional, primary importance when considering the
full technical and sound potential of the accordion.