Uticaj izbegavanja neizvesnosti i potrošačkog etnocentrizma na prihvatanje stranih brendova- medijatorski efekat kulturalne inteligencije
The impact of avoiding uncertainty and consumer ethnocentrism on the acceptance of foreign brands - the mediating effect of cultural intelligence
Докторанд
Zdravković, StefanМентор
Šapić, SrđanЧланови комисије
Stojanović-Aleksić, VesnaMarinković, Veljko
Marić, Dražen
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Prilikom internacionalizacije poslovanja, od ključnog značaja je da marketari
istraže tržište, kako bi se formulisala adekvatna marketing strategija koja će
uvažiti potrebe lokalnog tržišta na kome se nastupa. Osnovni cilj doktorske
disertacije je analiza uticaja dimenzije nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti
i potrošačkog etnocentrizma na odluku ispitanika iz balkanskih i skandinavskih
zemalja da prihvate strane brendove, uz ispitivanje medijatorskog efekta kulturalne
inteligencije (metakognitivni, kognitivni, motivacioni i bihevioralni faktor) u
odnosu navedenih varijabli.
Sprovedeno je empirijsko istraživanje u kome je učestvovalo ukupno 617 ispitanika
iz balkanskih zemalja (Srbija, Hrvatska, Bosna i Hercegovina) i skandinavskih zemalja
(Švedska, Norveška, Danska). U okviru empirijskog istraživanja rezultati su
pokazali da izbegavanje neizvesnosti i potrošački etnocentrizam ostvaruju
statistički značajan negativan uticaj na odluku ispitanika iz balkanskih i
skandi...navskih zemalja da prihvate strane brendove, kao i da kulturalna inteligencija
ostvaruje signifikantnu pozitivnu medijatorsku ulogu.
Naučni doprinos i originalnost doktorske disertacije se ogleda u primeni
holističkog pristupa koji podrazumeva sagledavanje zajedničkog efekta dimenzije
nacionalne kulture izbegavanja neizvesnosti, potrošačkog etnocentrizma i
kulturalne inteligencije na odluku potrošača da prihvate strane brendove. Takođe,
kros-kulturalna istraživanja omogućavaju dobijanje interesantnijih rezultata, jer
pružaju mogućnost poređenja stavova pripadnika različitih nacija. Praktični
doprinos se ogleda u pomoći marketarima prilikom formulisanja marketing
strategija, koje uzimaju u obzir kulturalni okvir i etnocentrične tendecije
potrošača u navedenim zemaljama.
When internationalizing a business, it is crucial that the marketers researches the market, in
order to formulate an adequate marketing strategy that will take into account the needs of the
local market in which it operates. The main goal of the doctoral dissertation is to analyze the
influence of the dimension of national culture of avoiding uncertainty and consumer
ethnocentrism on the decision of respondents from Balkan and Scandinavian countires to
accept foreign brands, as well as examining the mediating effect of cultural intelligence
(metacognitive, cognitive, motivational and behavioral factors) in relation to these variables.
An empirical study was conducted in which a total of 617 respondents participated from the
Balkan countires (Serbia, Croatia, Bosnia and Herzegovina) and Scandinavian countries
(Sweden, Norway, Denmark). Empirical research has shown that avoidance of uncertainty and
consumer ethnocentrism have a statistically significant negative impact on the de...cision of
respondents from the Balkans and Scandinavia countries to accept foreign brands, as well as
that cultural intelligence have a significant positive mediating role.
The scientific contribution and originality of the doctoral dissertation is reflected in the
application of a holistic approach which involves considering the common effect on the
dimension of national culture of avoiding uncertainy, consumer ethnocentrism and cultural
intelligence on consumer’s decision to accept foreign brands. Also, cross-cultural research
enables obtaining more interesanting results, because they provide the possibility of comparing
the attitudes of members of different nations. The practical contibution is reflected in helping
marketers when formulating marketing strategies, which take into account the cultural
framework and ethnocentric tendencies of consumers in the mentioned countries.