Енглески језик струке у средњим школама техничког усмерења на Косову и Метохији: Анализа потреба ученика
English specific purposes in secondary vocational schools of technical orientation in Kosovo and Metohija: Students`needs analysis
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Циљ ове дисертације је да истражи и утврди потребе ученика средњих стручних школа техничког усмерења на Косову и Метохији у погледу енглеског језика струке, као и да утврди да ли су потребе ученика узете у обзир приликом креирања наставног плана и програма и при избору наставног материјала. Како процес анализе потреба у оквиру језика струке подразумева неколико фактора, анализа је извршена применом методе триангулације – укључење више извора информација ради добијања јасније слике о предмету истраживања. Истраживањем су обухваћени ученици и наставници средњих стручних школа техничког усмерења; анализирана су нормативна акта која регулишу наставу енглеског језика у средњим стручним школама, као и наставни материјал који се користи у настави. Наставни материја је анализиран применом Контролне листе као и одговарајућег ИТ алата. За потребе дисертације спроведено је пилот истраживање, као потврда иницијалне идеје саме дисертације. У раду је примењен принцип мешовитих метода, који обухвата ...примену квантитативних и квалитативних метода анализа резултата, као и статистичку и дескриптивну анализу. Модел анализе потреба који је примењен у овом истраживању заснован је на моделу под називом Савремени модел анализе потреба који су постулирали Дадли Еванс и Сејнт Џон (DudleyEvans, T. & Saint John, M. J, 1998:125). За инструменте истраживања коришћени су упитници, један за ученике и један за наставнике. Упитници су посебно креирани за потребе дисертације, укључујући и елементе који су се нашли као препорука лингвиста који се баве овим питањем (Nation, & Macalister, 2010; Basturkmen, 2010; Brown, 2016). Истраживање је спроведено у три фазе. У првој фази анализирани су упитници за ученике и наставнике. У другој фази, на основу добијених информација, сачињена је Контролна листа на основу које су анализирани уџбеници који се користе у настави и примењен KH Coder Version 3 компјутерски програм помоћу којег су анализирани садржаји уџбеника. Трећа фаза односила се на анализу нормативних аката. Резултати истраживања показали су да наставни план и програм енглеског језика није у складу са потребама ученика и да је заступљеност језика струке недовољна да би се уопште говорило о концепту енглеског језика струке у средњим стручним школама техничког усмерења. Такође, наставни материјал, односно уџбеници нису у складу са потребама ученика нити концептом језика струке. Сумирани резултати указују да настава базирана на анализи потреба ученика доприноси унапређењу наставе језика струке али и подизању свести ученика о важности језика за будуће занимање. Ово је још једна потврда тезе о неопходности извршења анализе потреба на секундарном нивоу образовања, као корака који претходи изради ефикаснијег плана наставе енглеског језика струке у средњим стручним школама техничког усмерења.