Приказ основних података о дисертацији
Пореска евазија у Србији – основни генератор привредне нестабилности
Poreska evazija u Srbiji – osnovni generator privredne nestabilnosti
dc.contributor.advisor | Jovićević, Predrag | |
dc.contributor.other | Dragičević-Radičević, Tatjana | |
dc.contributor.other | Simeunović, Ivana | |
dc.contributor.other | Jovićević, Predrag | |
dc.creator | Каравелић, Дејан | |
dc.date.accessioned | 2023-04-14T13:26:43Z | |
dc.date.available | 2023-04-14T13:26:43Z | |
dc.date.issued | 2022-10-20 | |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija165822342674955.pdf?controlNumber=(BISIS)120684&fileName=165822342674955.pdf&id=20158&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=120684&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | https://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/IzvestajKomisije165822357169257.pdf?controlNumber=(BISIS)120684&fileName=165822357169257.pdf&id=20159&source=NaRDuS&language=sr | sr |
dc.identifier.uri | https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/21370 | |
dc.description.abstract | Свака држава мора да остварује приходе којима ће финансирати јавне расходе, односно јавну потрошњу. Држава убира фискалне јавне приходе на основу свог фискалног суверенитета, прописаног одговарајућим пореским законима. У том смислу, држава успоставља такав порески систем, који ће бити оптималан, подношљив за пореске обвезнике, али и ефикасан, тако да порески приходи буду што већи, а трошкови при наплати и отпор пореских обвезника што мањи. С обзиром да порески систем непосредно оптерећује економску снагу пореског обвезника, јавља се отпор ка плаћању пореза. Та јачинa отпора зависи и од других фактора: фискалне пресије, перцепције јавности о правичности појединих пореских облика и др. Међутим, настанак пореске евазије подстичу два основна фактора: објективни и субјективни фактори. У објективне факторе спадају: политичко уређење земље, степен привредне развијености, фискална пресија, порески облици, начин трошења средстава, суд и оцена јавности о правичности пореских облика и др. У субјективне факторе спадају: степен развијености пореске културе, развијена свест о самом појму пореза и његовој основној улози у самом друштву. У истраживачком делу рада, извршена је анализа пореског обвезника и дефинисање кључног момента када порески обвезник доноси одлуку да утаји порез. Тиме је осветљена и она психолошка страна која касније, доводи до утаје пореза и сиве економије и која утиче на ниво привредне нестабилности земље. Резултати су показали да су потврђене основна и четири помоћне хипотезе рада. Верификован је и теоријски модел истраживања, по коме зависна варијабла истраживања- пореска евазија и привредна нестабилност, значајно зависи од четири независне варијабле: сиве економије, ефикасне пореске администрације, објективних и субјективних фактора пореске евазије. | sr |
dc.description.abstract | Svaka država mora da ostvaruje prihode kojima će finansirati javne rashode, odnosno javnu potrošnju. Država ubira fiskalne javne prihode na osnovu svog fiskalnog suvereniteta, propisanog odgovarajućim poreskim zakonima. U tom smislu, država uspostavlja takav poreski sistem, koji će biti optimalan, podnošljiv za poreske obveznike, ali i efikasan, tako da poreski prihodi budu što veći, a troškovi pri naplati i otpor poreskih obveznika što manji. S obzirom da poreski sistem neposredno opterećuje ekonomsku snagu poreskog obveznika, javlja se otpor ka plaćanju poreza. Ta jačina otpora zavisi i od drugih faktora: fiskalne presije, percepcije javnosti o pravičnosti pojedinih poreskih oblika i dr. Međutim, nastanak poreske evazije podstiču dva osnovna faktora: objektivni i subjektivni faktori. U objektivne faktore spadaju: političko uređenje zemlje, stepen privredne razvijenosti, fiskalna presija, poreski oblici, način trošenja sredstava, sud i ocena javnosti o pravičnosti poreskih oblika i dr. U subjektivne faktore spadaju: stepen razvijenosti poreske kulture, razvijena svest o samom pojmu poreza i njegovoj osnovnoj ulozi u samom društvu. U istraživačkom delu rada, izvršena je analiza poreskog obveznika i definisanje ključnog momenta kada poreski obveznik donosi odluku da utaji porez. Time je osvetljena i ona psihološka strana koja kasnije, dovodi do utaje poreza i sive ekonomije i koja utiče na nivo privredne nestabilnosti zemlje. Rezultati su pokazali da su potvrđene osnovna i četiri pomoćne hipoteze rada. Verifikovan je i teorijski model istraživanja, po kome zavisna varijabla istraživanja- poreska evazija i privredna nestabilnost, značajno zavisi od četiri nezavisne varijable: sive ekonomije, efikasne poreske administracije, objektivnih i subjektivnih faktora poreske evazije. | sr |
dc.language | sr (cyrillic script) | |
dc.publisher | Универзитет Привредна академија у Новом Саду, Факултет за примењени менаџмент, економију и финансије „МЕФ“ | sr |
dc.source | Универзитет Привредна академија у Новом Саду | sr |
dc.subject | порези | sr |
dc.subject | porezi | sr |
dc.subject | javni prihodi | sr |
dc.subject | javni rashodi | sr |
dc.subject | poreska evazija | sr |
dc.subject | PDV | sr |
dc.subject | porez na dobit | sr |
dc.subject | porez na dohodak građana | sr |
dc.subject | poreski zakoni | sr |
dc.subject | poreska harmonizacija | sr |
dc.subject | poreski sistem | sr |
dc.subject | јавни приходи | sr |
dc.subject | јавни расходи | sr |
dc.subject | пореска евазија | sr |
dc.subject | ПДВ | sr |
dc.subject | порез на добит | sr |
dc.subject | порез на доходак грађана | sr |
dc.subject | порески закони | sr |
dc.subject | пореска хармонизација | sr |
dc.subject | порески систем | sr |
dc.title | Пореска евазија у Србији – основни генератор привредне нестабилности | sr |
dc.title.alternative | Poreska evazija u Srbiji – osnovni generator privredne nestabilnosti | sr |
dc.type | doctoralThesis | sr |
dc.rights.license | Attribution-NonCommercial-NoDerivs | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/150629/Disertacija_13468.pdf | |
dc.identifier.fulltext | http://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/150630/Izvestaj_komisije_13468.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_21370 |