Модел организације и управљања школским спортом Србије и могућност унапређења
Model of organization and managing school sports in Serbia and the possibility of improvement
Author
Грбовић, МаријаMentor
Кастратовић, ЕдитаCommittee members
Радосављевић, МиланМаријановић, Ранко

Metadata
Show full item recordAbstract
Управљање и менаџмент у друштвеним делатностима, односно у образовним и
спортским организацијама, последњих деценија све се више изучава као проблем великог
броја истраживања, како би се унапредило њихово функционисање. Разлог и основни циљ за
истраживање теме „Модел организације и управљања школским спортом Србије и
могућност унапређења“ је да се утврде фактори повећања ефикасности система, чији би
резултат био већи обухват деце која се баве спортом и позитиван утицај на њихов
интегрални развој. За истраживање овако комплексног проблема, дата је квалитативна
теоријска основа, а затим је приступљено квантитативном истраживању модела организације
и управљања школским спортом Србије, који је упоређен са моделима школског спорта у
земљама окружења. Како би се установили елементи унутрашње организације урађено је и
емпиријско истраживање мишљења, предлога и ставова носилаца активности школског спорта Србије.
Предмет истраживања су активни фактори организационе структуре и управљ...ање
системом школског спорта Србије и земаља окружења, како би се користила позитивна
искуства оних које су чланице Европске уније (Хрватска и Словенија) и оних које су, као и
Србија, у транзицији (Црна Гора и Босна и Херцеговина). Упоређено је седам критеријума
испитиваних модела: документи као основа модела школског спорта, место школског спорта
у организационо-управљачкој структури спорта одређене земље, организација, управљање и
начин финансирања школског спорта, систем школских спортских такмичења, програми
школских спортских такмичења, посебни програми и такмичења ученика са сметњама у
развоју и инвалидитетом, пројекти Савеза за школски спорт (или организације која се бави
управљањем школског спорта) у одговарајућој земљи и разгранатост система и учешће
ученика у школским спортским програмима.
Основни циљ истраживања је био да се утврди који активни фактори школског
спорта из других модела могу бити имплементирани у систем школског спорта Србије како
би се подигли његов укупни квалитет и ефикасност. Циљ је био и да се анализирају и
упореде исти параметри у Србији и у четири земље окружења и на тај начин уради
бенчмаркинг најбоље праксе у управљању.
Пошло се од Генералне хипотезе да је модел организације и управљања школским
спортом Србије могуће унапредити применом позитивних искустава из модела школског
спорта земаља окружења и искустава актера (носилаца активности) школског спорта Србије.
Формулисане су помоћне хипотезе: H1 - постоје разлике између модела школскoг спортa
Србије и модела земаља окружења које утичу на квалитет њихове организације и управљања;
H2 - општа документа из система спорта и посебна документа којима се уређују организација
и управљање школским спортом у Србији, могу бити унапређени на основу регулатива из
докумената земаља окружења и H3 – оцене, мишљења и предлози носилаца активности могу
унапредити елементе модела организације и управљања школским спортом Србије.
Узорак посматраних система у школском спорту, обухватио је пет актуелних система
школског спорта: Србије, Хрватске, Словеније, Црне Горе и Босне и Херцеговине. Узорак
испитаника који чине носиоци активности школског спорта у Србији су: професори физичког
васпитања (n = 188); координатори округа (n = 23); лица ангажована у стручној служби
савеза (n = 4) и Генерални секретар Савеза за школски спорт Србије (n=1).
Конструисани су упитници са питањима отвореног и затвореног типа. Примењен је
већи број квалитативних и квантитативних метода: научна дескрипција, студија случајева,
моделовање, класификација са системским груписањем испитиваних елемената,
компаративна анализа, анализа садржаја званичних докумената, као и анализа праксе
испитиваног модела школског спорта у Србији. Подаци су обрађени помоћу програма SPSS и
осталог скупа статистичких метода (дескриптивна статистика, корелациона анализа -
Спирманов коефицијент корелације, стандардни статистички поступак тестирања хипотеза,
затим немпараметраски тестови: Ман‒Витнијев тест, Крускал – Волисов и χ2 тест).
Статистичка значајност разлика је утврђивана са прагом: p<0,05.
Анализом, класификацијом са системским груписањем испитиваних елемената, као и
компаративном анализом истих и сродних елемената из испитиваних система школског
спорта и елементима менаџмента на којима се заснивају, закључено је да постоје разлике
између модела школскoг спортa Србије и модела земаља окружења које утичу на квалитет
њихове организације и управљања, чиме се прихвата прва хипотеза H1.
На основу анализе докумената Србије и земаља окружења може се закључити да
регулативе из Хрватске и посебно Словеније, могу унапредити општа документа из система
спорта и посебна документа којима се уређују организација и управљање школским спортом
Србије. Тиме се потврђује (прихвата) H2. Резултат унапређених докумената, која би била
основ јединственог система управљања могао би да буде фактор повећања квалитета и још
већег пораста учешћа деце у школском спорту Србије. Оцене, мишљења и предлози
носилаца активности школског спорта Србије, показали су да је већа посвећеност наставника
и координатора утицала на повећано учешће ученика. То је резултовало повећаним
квалитетом активности ученика с аспекта њихове бројности, што и јесте првенствени циљ
укупних напора који се улажу у афирмацију школског спорта. На тај начин доприноси се
сагледавању чињенице да се на основу података које су пружили носиоци активности могу
унапредити елементи модела организације и управљања школским спортом Србије, чиме се
прихвата помоћна хипотеза H3.
На основу укупних резултата истраживања и прихватања помоћних хипотеза
прихваћена је и Генерална хипотеза „Модел организације и управљања школским спортом
Србије могуће је унапредити применом позитивних искустава из модела школског спорта
земаља окружења и искустава актера (носилаца активности) школског спорта Србије.
Извршене анализе и закључци указују на то да је потребно усмерити пажњу на улогу
образовно-васпитног система Србије у појачаној физичкој и спортској активности ученика,
која се у значајној мери може постићи њиховим учешћем у добро организованом систему
школског спорта. Уколико би се то остварило био би испуњен и значајан друштвени циљ
овог истраживања. Иновације у управљању системом и људским ресурсима може подићи
квалитет школског спорта у Србији, који се оцењују, са једне стране бројем учесника у
појединим спортским гранама и дисциплинама а са друге стране разгранатошћу система.
Иако постоје добре основе организације школског спорта у Србији, има простора за
његово усавршавање и с аспекта ефикаснијег управљања.