Biografski materijal kao predložak za stvaranje multimedijalnog projekta
Biographical material as a template for creating the multimedia project
Author
Bukvički, Marina
Mentor
Arnautović Stjepanović, Snežana
Committee members
Petrović, MilomirMilošević, Dijana

Ilić, Aleksandar
Ognjenović, Vida
Obradović Ljubinković, Vera

Metadata
Show full item recordAbstract
Multimedijalni projekat “Ja - lutka / I - a doll”, zasnovan je na istinitoj, biografskoj priči o
životu i radu Mileve Marić Ajnštajn. Nastao je ne samo iz autorkine potrebe za daljim
umetničkim usavršavanjem i istraživanjem u različitim medijima kao što su film, video art
i performans, već i iz želje da na jedan sasvim drugačiji način prikaže život ove istaknute
istorijske ličnosti čiji su koreni sa ovih prostora. Shodno tome ideja ovog projekta od samog
početka bila je, da se pronađe metod, pravi mehanizam kojim bi glumac klasične škole glume
mogao da dođe do uloge zasnovane na biografskoj (dokumentarnoj) građi i implementira je u
višemedijski sadržaj koristeći se filmom, video artom, pokretom, pozorištem i performansom,
odnosno njihovim elementima. Iz tog razloga i jedno od glavnih mesta u ovom radu zauzima
metod stvaranja uloge korišćenjem biografske i dokumentarne građe kroz sinergiju više medija,
dok su ciljevi ovog istraživanja: 1. Dokazivanje da je višemedijskim umetni...čkim projektom
moguće celovitije predstaviti nečiju životnu priču iz odabrane biografske dokumentarne građe
ili poznatog dramskog narativa te tako i snažnije uticati na emociju posmatrača, 2. Ostvarivanje
realizacija koje se tiču izvođenja i savremenih praksi a koje se ostvaruju u teatru i performans
artu, kao i pozicioniranje relevantnih teorija koje su uspostavljene oko procesa izvođenja.
Iz tog razloga autorka se u ovom radu pozivala na teoretičare, praktičare i reditelje koji se
smatraju najznačajnijim u istoriji pozorišta a to su pre svega teoretičar postdramskog teatra
Hans-Tis Leman, praktičar i teoretičar Ričard Šekner sa njegovim ambijentalnim pozorištem i
V. E. Mejerholjd, kao jedan od najvećih pozorišnih stvaralaca koji je svojim eksperimentalnim
pristupom u radu, čak i na modernim predstavama, ostavio neizbrisiv trag u pozorišnoj
umentnosti. Kako je film indukciona tačka ovog projekta i kako se u ovom radu prepliću film i
pozorište bilo je neophodno predstaviti i njihov uzajamni uticaj kroz kraći istorijski presek ali i
na osnovu upotrebljenih elementa svrstati ga u određene okvire, kao na primer eksperimentalni
i umetnički film, pozivajući se na poetiku i estetiku poznatih filmskih stvaralaca kao što su
Andrej Tarkovski i Vitorio Storaro, ali i Marina Abramović i Jan Fabr kada je reč o performans
artu. U ovom radu autorka je predstavila analizu celokupnog projekta i svih njegovih segenata a
u zaključku su izloženi rezultati do kojih se tokom istraživanja dolazilo kao i poteškoće na koje
se tokom pomenutog rada nailazilo. Čitav ovaj istraživački postupak rezultiran multimedijalnim
projektom imao je za cilj da proizvede svojevrstan metod koji bi mogao da 1. pomogne ne
samo studentima umetnosti već i svima onima koji žele da jednoga dana osmisle i naprave svoj
projekat i 2. se primenjuje kroz studijske proglame glume na master i doktorskim studijama
umetničkih fakulteta.