Јавноправни субјективитет овлашћења политичких странака у либералној демократији
Public legal subjectivity and prerogatives of political parties in liberal democracy
Докторанд
Manojlović, SavoМентор
Milovanović, DobrosavЧланови комисије
Petrov, VladanĐurić, Vladimir
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
Политичке странке спадају у институције без којих није могуће зами-
слити функционисање либералне демократије. У раду се доказује теза да поли-
тичке странке често располажу прерогативима који имплицитно или експлицитно
имају карактеристике јавноправног субјективитета и овлашћења. Јавноправна овла-
шћења политичких странака потребно је у разумној мери ограничити, како не би
дошло до претераног уплива политичких странака у јавну сферу. Истовремено, тре-
ба избегавати непотребне забране које "окивају" слободно деловање политичких
странака, и врло често заправо сузбијају страначки плурализам и сужавају простор за
појаву нових политичких опција.
Разлог за установљавање финансирања политичких странака из јавних
(буџетских) извора, као и ограничења њиховог финансирања из приватних извора у
одређеним системима је узроковано њиховом јавном функцијом и
субјективитетом. Пуно остваривање демократских вредности и принципа народне
суверености не може се у потпуности спровести без посто...јања непосредне демокра-
тије унутар самих странака. У системима у којима узак круг страначке олигархије
политичких странака има одлучујући утицај на процес кандидовања унутар стран-
ке, долази до узурпације изборног процеса. Такође, у системима где кандидовање
страначких кандидата зависи од унутарстраначке олигархије, а нарочито у системи-
ма где странка има могућност утицаја на post festum губитак статуса народних пред-
ставника, политичке странке имају и формално одлучујућу улогу у законодавном
процесу. Забрана политичких странака од стране уставних судова, показатељ је јав-
ноправне улоге политичких странака, али и опасности које носи претрерано посеза-
ње и злоупотреба коришћења јавних овлашћења која води окупацији и узурпацији
јавног поретка.
Political parties are among the institutions without which it is impossible to
imagine the functioning of liberal democracy. The paper proves the thesis that political
parties often have prerogatives that implicitly or explicitly have the characteristics
of public law subjectivity and authority. The public law powers of political
parties need to be reasonably limited, so as not to cause excessive influence of political
parties in the public sphere. At the same time, unnecessary bans that "encircle"
the free action of political parties should be avoided, and very often actually suppress
party pluralism and narrow the space for the emergence of new political options.
The reason for establishing the financing of political parties from public
(budgetary) sources, as well as the limitations of their financing from private
sources in certain systems is caused by their public function and subjectivity. The
full realization of democratic values and the principles of people's soverei...gnty cannot
be fully implemented without the existence of direct democracy within the parties
themselves. In systems in which a narrow circle of the party oligarchy of political
parties has a decisive influence on the candidacy process within the party, the
electoral process is usurped. Also, in systems where the candidacy of party candidates
depends on the intra-party oligarchy, and especially in systems where the
party has the ability to influence the post festum loss of the status of MPs, political
parties have a formally decisive role in the legislative process. The ban on political
parties by the constitutional courts is an indicator of the public law role of political
parties, but also of the danger posed by excessive encroachment and abuse of the
use of public authority that leads to the occupation and usurpation of public order.