Приказ основних података о дисертацији

Manifestational motives in the function of the foreign tourism development in Serbia

dc.contributor.advisorJovičić, Dobrica
dc.contributor.otherPavlović, Sanja
dc.contributor.otherĆurčić, Nevena
dc.creatorVesić, Marina
dc.date.accessioned2022-09-06T14:04:55Z
dc.date.available2022-09-06T14:04:55Z
dc.date.issued2021-05-31
dc.identifier.urihttps://uvidok.rcub.bg.ac.rs/bitstream/handle/123456789/4217/Referat.pdf
dc.identifier.urihttps://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=8701
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:26249/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttps://plus.cobiss.net/cobiss/sr/sr/bib/41846793
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/20634
dc.description.abstractДанас се туризам догађаја (манифестациони туризам) сматра једним од најбрже растућих сектора индустрије туризма, где фестивали и догађаји представљају културно богатство једне земље које постаје све привлачније за модерног културног туристу. Према IFEA (International Festivals & Events Association), квалитетни фестивали и манифестације сматрају се једним од најуспешнијих алата који је расположив за локалну заједницу, регију, државу, јер доприносе развоју туризма, креирањем јаког и неизбрисвог бренда, повећањем економског утицаја и социо-културног квалитета живота становништва. Сматра се да посебно фестивали забавног – музичког карактера, имају велики допринос у економском и културном развоју једне земље. Полазећи од идеје да манифестациони туризам потенцијално представља најперспективнији вид за развој туризма у Србији (истакнут у Стратегијама развоја туризма Републике Србије), односно прилику за истицање квалитета и посебности туристичке дестинације где је најважнији аспект привући и заинтересовати туристе, пре свега иностране, одређен је и основни циљ истраживања у оквиру ове дисертације, а то је идентификовати најважније pull факторе туристичке мотивације и одредити њихову снагу привлачности. Основни задаци односили су се на разраду истраживања улоге и значаја који манифестациони мотиви имају у привлачењу иностраних туриста и развоју иностраног туризма у Србији, на примеру три одабране најзначајније манифестације – музичке фестивале: EXIT, Сабор трубача у Гучи и Београдски фестивал пива (у даљем тексту Belgrade Beer Fest). Досадашња истраживања на поменутим музичким фестивалима, углавном су се бавила концептом задовољства посетилаца – туриста, економским, организационим и социо-културним ефектима манифестације, а у мањој мери самом мотивацијом, посебно укључујући више фестивала. Када је у питању Belgrade Beer Fest, сличних истраживања није ни било. Такође, досадашња истраживања, углавном су укључивала све посетиоце или само домаће туристе, због чега резултати као показатељи до којих се дошло при овом истраживању, указују на значај теме дисертације. Будући да манифестације представљају веома важан културни и економски показатељ развоја туризма Србије, подједнако важан и за науку и за праксу, у циљу добијања нових података, предузета су теренска истраживања (у 2015-тој и 2016-тој години, на сва три фестивала). Подаци са терена прикупљени су на основу анкетирања иностраних туриста и обрађени су применом статистичких пакета за обраду података у друштвеним наукама (Statistical Package for Social Sciences 20.00) (у даљем тексту SPSS), што је резултирало комплексном анализом резултата и издвајањем мотива груписаних у одговарајуће факторе са одређеном снагом привлачности за присуство иностраних туриста на проучаваним музичким фестивалима у Србији. Факторском анализом, као заједнички и најјачи pull фактори туристичке мотивације, на сва три музичка фестивала током обе године истраживања, издвојени су фактори: „Провод”, „Нова искуства” (и њихове комбинације), док фактор „Музика” иако битан, није препознат као pull фактор од највећег значаја иностраним туристима (варијације у његовој јачини постоје наравно у зависности од проучаваних фестивала, а највећи значај је имао за EXIT фестивал), затим фактори „Туристичка атрактивност дестинације”, и „Организација”, док су слабији и најмањи значај добили фактор „Цена” и остали специфични фактори (који су се јавили између фестивала у различитим годинама истраживања). Добијени резултати углавном су у складу са резултатима претходно спроведених истраживања о мотивацији за музичке фестивале и догађаје у Европи, Америци, Аустралији, Африци, што указује на универзалност основне теме истраживања. Међутим, добијене и издвојене поједине јединствене комбинације мотивацијских димензија (фактора) сугеришу да су потребна и пожељна додатна и континуирана истраживања, како би се евидентирале и пратиле могуће променљиве интеракције међу мотиваторима и у наредном периоду.sr
dc.description.abstractNowadays, event tourism (manifestational tourism) is considered one of the fastest growing sectors of the tourism industry, where festivals and events represent the cultural wealth of a country that is becoming increasingly appealing to a modern cultural tourist. According to IFEA (International Festivals & Events Association), quality festivals and events are considered to be one of the most successful tools available to the local community, region or country, because they contribute to the development of tourism by creating a strong, memorable brand and by increasing economic impact and socio-cultural quality of life of the population. Entertainment and music festival are particularly believed to have a great contribution to the economic and cultural development of a country. Starting from the idea that manifestational tourism is potentially the most up-and-coming form of tourism development in Serbia (highlighted in the Tourism Development Strategies of the Republic of Serbia), i.e. the opportunity to emphasize the quality and uniqueness of a tourist destination where the most important aspect is to attract tourists and spark their interest, especially foreigners. The main goal of the research within this dissertation has been determined, and that means identifying the most important pull factors of tourist motivation and determining their strength of attraction. The main tasks were related to the elaboration of research on the role and significance of manifestational motives in attracting foreign tourists and development of foreign tourism in Serbia, on the example of three chosen most important events – music festivals: EXIT, Guča Trumpet Festival and Belgrade Beer Festival. Previous research on the above-mentioned music festivals has mainly dealt with the concept of satisfaction of visitors – tourists, economic, organizational and socio-cultural effects of the event, and to a lesser extent with the motivation itself, especially including several festivals. There has been no similar research when it comes to Belgrade Beer Festival. Also, previous research has mainly included all visitors or only the domestic tourists, which is why the results, as indicators obtained in this research, indicate the importance of this dissertation. Since the events represent a very important cultural and economic indicator of the development of tourism in Serbia, equally important for both science and practice, field research was undertaken (in 2015 and 2016, at all three festivals) in order to obtain new data. Field data were collected on the basis of surveys of foreign tourists and were processed using statistical packages for data processing in social sciences (Statistical Package for Social Sciences 20.00) (hereinafter SPSS), which resulted in a complex analysis of results and separation of motives grouped into appropriate factors with a certain strength of attraction for the presence of foreign tourists at the music festivals in Serbia which were a field of the study. Using factor analysis, it was concluded that common and the strongest pull factors of tourist motivation, at all three music festivals during both years of research, are the following: "Fun", "New experiences" (and their combinations), while the factor "Music", although important, is not recognized as a pull factor of the greatest importance to foreign tourists (variations in its strength exist, of course, depending on the studied festivals, and it was the most significant one regarding the EXIT festival), then the factors "Tourist attractiveness of the destination" and "Organization", while weaker and least important factors were the "Price" and other specific factors (which occurred between festivals in different years of research). The obtained results are mostly in accordance with the results of previously conducted researches on motivation, concerning music festivals and events in Europe, America, Australia, Africa, which indicates the universality of the basic topic of the research. However, some of the obtained and isolated unique combinations of motivational dimensions (factors) suggest that additional and continuous research is needed and desirable, in order to record and monitor possible variable interactions between motivators in the future, as well. The dissertation will particularly be of significant contribution to the organizers of events and key bearers of the touristic offer of Serbia, because it defines the role and place that manifestational motives have in the overall touristic offer of Serbia when it comes to foreign tourism, and accordingly suggests measures and activities for its further improvement.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Географски факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectманифестациони туризамsr
dc.subjectevent tourismen
dc.subjectmotivationen
dc.subjectforeign tourismen
dc.subjectmusic festivalsen
dc.subjectGuča Trumpet Festivalen
dc.subjectEXITen
dc.subjectBelgrade Beer Festen
dc.subjectSerbiaen
dc.subjectмотивацијаsr
dc.subjectинострани туристиsr
dc.subjectмузички фестивалиsr
dc.subjectСабор трубача у Гучиsr
dc.subjectEXITsr
dc.subjectБеоградски фестивал пиваsr
dc.subjectСрбијаsr
dc.titleМанифестациони мотиви у функцији развоја иностраног туризма у Србијиsr
dc.title.alternativeManifestational motives in the function of the foreign tourism development in Serbiaen
dc.typedoctoralThesis
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/145489/Disertacija_12410.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/145490/Izvestaj_Komisije_12410.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_20634


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији