Приказ основних података о дисертацији

Phraseologisms in primary school readings Фразеологизмы во внеклассном чтении для начальной школы

dc.contributor.advisorDragićević, Rajna
dc.creatorNikić, Biljana
dc.date.accessioned2022-02-23T14:04:18Z
dc.date.available2022-02-23T14:04:18Z
dc.date.issued2021-01-21
dc.identifier.urihttps://uvidok.rcub.bg.ac.rs/bitstream/handle/123456789/4012/Referat.pdf
dc.identifier.urihttp://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=8493
dc.identifier.urihttps://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:25013/bdef:Content/download
dc.identifier.urihttp://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=53246473
dc.identifier.urihttps://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18931
dc.description.abstractПредмет рада Фразеологизми у лектири за основну школу јесте испитивање заступљености и природе фразеологизама у књижевним делима која се убрајају у лектиру за основну школу. Они су ексцерпирани и начињен је Речник (са око 3600 фразеологизама), који је део ове дисертације. Како би се стекао увид у досадашња истраживања у фразеологији, представљена су истраживања у овој лингвистичкој дисциплини. С обзиром на то да не постоји јединствено мишљење о томе шта је фразеологизам, испитане су његове категоријалне особине. На основу анализе примера, закључено је да су две најважније категоријалне особине фразеологизама семантичко померање и чврста структура. Истраживање је показало да су у испитиваној грађи фразеологизми веома фреквентни, те да се њихово познавање убраја у основне компетенције говорника, као и да би без познавања њиховог значења разумевање књижевног дела било отежано. Такође, утврђено је да драмска дела предњаче по броју фразеологизама у односу на друга два књижевна рода. Код писаца XIX века чешћи су фразеологизми него код писаца XX века. Фразеологизми из наше грађе разврстани су према структури. Најчешћи структурни тип је глаголско-именичка конструкција. Тематска класификација фразеологизама показала је да су најчешће саставнице фразеологизма називи за делове човековог тела, биљке, животиње и природне појаве. Такође, веома фреквентна лексема у фразеологији јесте бог. Урађена је семантичка и концептуална анализа ових фразеологизама, уз освртање на стилску функцију појединих примера. Утврђено је да је фразеологија веома мало заступљена у настави нашег предмета. Дати су предлози за коришћење Речника у настави, што зависи од постављеног циља и очекиваних исхода, али и особености самог фразеологизма и начина на који је употребљен у књижевном делу.sr
dc.description.abstractThe doctoral dissertation Phraseologisms in Primary School Readings examines the presence and nature of phraseologisms in literary works included in the primary school reading list. They have been excerpted into the Dictionary (with around 3600 phraseological units), which is a part of this dissertation. To gain insight into the hitherto study of phraseology, the research in this branch of linguistics has been presented. Given the absence of a unanimous opinion about what a phraseologism is, its categorical features have been examined. Based on the analysis of examples, it has been concluded that the two most important categorical features of phraseologisms are the semantic shift and solid structure. Our research has shown that phraseologisms in the examined corpus are highly frequent, that their comprehension constitutes the core competence of the speaker, and that without comprehending their meaning the understanding of a literary work would be made difficult. It has also been established that in terms of the number of phraseologisms, dramas take precedence over the two other literary genres. Phraseologisms are more frequent among the writers of the 19th century than among the writers of the 20th century. The phraseologisms from our corpus have been classified according to their structure. The most frequent structural type is the verbal-noun construction. The thematic classification of phraseologisms shows that their most frequent components are the names of parts of the human body, plants, animals and natural phenomena. God is also a highly frequent lexeme. The semantic and conceptual analysis of these phraseologisms has been carried out, with a focus on the stylistic function of individual examples. It has been determined that phraseology is very little taught in Serbian language classes. The use of the Dictionary in classes has been proposed, which will depend on the defined objective and expected outcomes, and on the features of a phraseologism and the manner in which it is used in a literary work.en
dc.formatapplication/pdf
dc.languagesr
dc.publisherУниверзитет у Београду, Филолошки факултетsr
dc.rightsopenAccessen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.sourceУниверзитет у Београдуsr
dc.subjectфразеологијаsr
dc.subjectphraseologyen
dc.subjectфразеолошки речникsr
dc.subjectсрпски језикsr
dc.subjectлексичко-семантичка гнездаsr
dc.subjectфреквенцијаsr
dc.subjectнастава српског језикаsr
dc.subjectстилистикаsr
dc.subjectphraseological dictionaryen
dc.subjectSerbian languageen
dc.subjectlexical-semantic nestsen
dc.subjectfrequencyen
dc.subjectSerbian language teachingen
dc.subjectstylisticsen
dc.titleФразеологизми у лектири за основну школуsr
dc.title.alternativePhraseologisms in primary school readings Фразеологизмы во внеклассном чтении для начальной школыen
dc.typedoctoralThesis
dc.rights.licenseBY-NC
dcterms.abstractДрагићевић, Рајна; Никић, Биљана; Frazeologizmi u lektiri za osnovnu školu;
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/142163/Izvestaj_Komisije_12077.pdf
dc.identifier.fulltexthttp://nardus.mpn.gov.rs/bitstream/id/142162/Disertacija_12077.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18931


Документи за докторску дисертацију

Thumbnail
Thumbnail

Ова дисертација се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о дисертацији