National Repository of Dissertations in Serbia
    • English
    • Српски
    • Српски (Serbia)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrilic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Архитектонски факултет
  • View Item
  •   NaRDuS home
  • Универзитет у Београду
  • Архитектонски факултет
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Непостојаност модернистичке позиције архитекте у пракси XXI века

Inconsistency of modernist architect position in the XXI century practice

Thumbnail
2021
Disertacija_11724.pdf (8.308Mb)
Izvestaj_Komisije_11724.pdf (361.9Kb)
Author
Mitrović, Jelena
Mentor
Đokić, Vladan
Committee members
Milenković, Vladimir
Tomić, Zorica
Bojanić, Petar
Mitrašinović, Miodrag
Metadata
Show full item record
Abstract
Рад преиспитује позицију архитектонског модернизма као кодекса који обликује дисциплинарно знање, претпостављајући дијалектички образац који се одликује унутрашњом противречношћу. Модерна је означавала историјску прекретницу у погледу геометријских атрибута грађевине, створивши услове за искорак од репрезентативности класичног језика ка апстрактном јединству облика, простора и функције. Сам покрет је утврђивањем универзалних парадигми тежио ка превазилажењу дивергентних услова архитектонске активности, формализујући њене процесе и дајући им систематски карактер као основ за конституисање аутономне дисциплине. Модернизам је представљао епистемолошко градилиште на коме је подигнут читав нови поредак праксе чији су конструкти, посредством историјских наратива, наткрилили тоталитет струковног искуства.
The paper examines the position of architectural Modernism as the codex that shapes disciplinary knowledge, assuming a dialectical pattern characterized by internal contradiction. Modernism represented a historical milestone in terms of geometrical attributes of a building, achieving a decisive leap from the representability of the classical language to the abstract unity of form, space and function. By establishing universal paradigms, the movement itself sought to overcome the divergent conditions of architectural activity, formalizing its processes and giving them a systematic character as the basis for constituting of an autonomous discipline. Modernism was the epistemological construction site where the entire new order of practice was built, whose constructs, through historical narratives, surpassed the totality of professional experience...
Faculty:
Универзитет у Београду, Архитектонски факултет
Date:
04-08-2021
Keywords:
позиција архитекте, пројекција стила, пракса, наратив, губитак средишта / position of architect, projection of style, practice, narrative, loss of center
[ Google Scholar ]
Handle
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_18736
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=8392
https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:24598/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=52759049
https://nardus.mpn.gov.rs/handle/123456789/18736

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS
 

 

Browse

All of DSpaceUniversities & FacultiesAuthorsMentorCommittee membersSubjectsThis CollectionAuthorsMentorCommittee membersSubjects

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About NaRDus | Contact us

OpenAIRERCUBRODOSTEMPUS