Analiza otkaza vučnih uređaja železničkih vozila kao faktor bezbednosti i rizika od raskinuća voza
Failure analysis of draw gear and screw coupling of railway vehicles as a factor of safety and trains break risk
Докторанд
Vukšić Popović, MarijaМентор
Tanasković, JovanЧланови комисије
Lučanin, VojkanMilković, Dragan
Popović, Vladimir
Radović, Nenad
Метаподаци
Приказ свих података о дисертацијиСажетак
U cilju poboljšanja bezbednosti i efikasnosti železničkog saobraćaja u eksploataciji, potrebno je
redukovati učestanost raskinuća vozova, kao jedne od vrsta nesreća i nezgoda koje se mogu javiti u
železničkom saobraćaju. Istraživanju uzroka raskinuća se često daje mali značaj, što ima za posledicu
ponavljanje pojava raskinuća i dovodi do povećanja neplaniranih troškova u eksploataciji, koji bi
inače mogli biti izbegnuti. Kako u stručnoj literaturi, pored analize pojedinačnih slučajeva raskinuća,
ne postoji sveobuhvatna i sistematska analiza uzroka raskinuća, ovo istraživanje je aktuelno u
domaćim uslovima eksploatacije, gde je prosečan broj raskinuća teretnih vozova u prethodnih 15
godina oko 40 slučajeva godišnje.
Primenom metode konačnih elemenata (MKE) modela izabranih elemenata vučnih uređaja i
opterećenja koja se mogu očekivati u eksploataciji verifikovano je stanje elemenata utvrđeno
ispitivanjem. Utvrđivanjem glavnih uzroka raskinuća voza predložene su odgovarajuće preventivne
m...ere radi smanjenja ove štetne pojave, čime se direktno utiče na povećanje bezbednosti i sigurnosti
u železničkom saobraćaju, i na smanjenje troškova u slučaju raskinuća u eksploataciji.
Ovo istraživanje predstavlja značajan doprinos nauci s obzirom da ne postoji sistematsko istraživanje
u ovoj oblasti. Naučni doprinos ovog istraživanja se ogleda u kvantifikaciji parametara koji utiču na
pojavu raskinuća i procenu nastanka raskinuća pri poznatim uslovima eksploatacije i stanja vučnih
uređaja. Praktični značaj ove disertacije ogleda se u mogućnosti da se u određenoj meri unaprede
postojeći postupci dijagnostike i opravke vučnih uređaja, na osnovu saznanja dobijenih analizom
otkaza, čime bi se unapredilo održavanje i smanjili otkazi vučnih uređaja.
In order to improve the safety and efficiency of railway traffic in operation, it is necessary to reduce
the frequency of train breaking, as one of the types of accidents and incidents that can occur in railway
traffic. Research the causes of breaking is often of little importance, resulting in recurrences of
breaking and leading to an increase of unplanned operating costs, which could otherwise have been
avoided. In the railway literature, despite the analysis of individual cases of breaking of train, there
is no comprehensive and systematic analysis of the causes of breaking, this research is authentic in
domestic operating conditions, where the average number of breaking of freight trains in the previous
15 years is about 40 cases per year.
By applying Finite Element Method (FEM) on coupling system and loads that can be expected in
operation, the condition of the elements determined by testing was verified. By determining the main
causes of breaking of train, appropriate preventive ...measures have been proposed in order to reduce
this occurrence, which directly affects the safety and security in railway traffic, and the can lead to
reduction of costs in case of breaking of train in operation.
This research represents a significant contribution to science as there is no systematic research in this
area. The scientific contribution of this research is in the quantification of parameters that affect the
breaking of train and the assessment of the breaking under known operating conditions and the
condition of coupling system. The practical significance of this dissertation is in the possibility to
improve, to some extent, the existing procedures for diagnostics and repair of coupling systems, based
on the findings of failure analysis, that would improve the maintenance and reduce failures of
coupling system.